Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Mer enn 30 kg overvekt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=127)
-   -   Vi som ikke går ned i vekt ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32055)

herregud 17-03-10 13:04

Vi som ikke går ned i vekt ...

Har spist LCHF i 4 mnd, men ikke gått ned noe. Gikk OPP et par kg de 2 første mnd, og siden har vekta stått stille. Noen flere her med samme erfaring..? :confused:

herregud 17-03-10 13:11

Sv: Vi som ikke går ned i vekt...

Har merket mange helsegevinster, men vil jo ned i vekt også...

Imse 17-03-10 13:38

Kanskje du kan opplyse om hva du spiser i løpet av en dag, oppgi MENGDE og. Kan være du spiser feil sammensatt også.. Og du har sjekka at du ikke har gått ned i cm? Jeg har nemlig mista 7cm i midjen siden jul selv om vketa har stagnert;)

Vettel 17-03-10 13:43

Og hvor mye veide du i starten? Hvis du er normalvektig så kan dette kostholdet "bare" opprettholde vekten...

Nille 17-03-10 13:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av herregud (Innlegg 849317)
Har spist LCHF i 4 mnd, men ikke gått ned noe. Gikk OPP et par kg de 2 første mnd, og siden har vekta stått stille. Noen flere her med samme erfaring..? :confused:

Jeg har tildels samme erfaring, men har etter mange år en ganske god peiling på hvorfor det skjer med akkurat meg. Jeg har lavt stoffskifte og reagerte på medisinene. Stoppet derfor opp med dem. Så kom jeg i overgangsalderen og begynte etterhvert med østrogenpreparat. Er nå medisinert for både lavt stoffskifte og overgangsalder og *vips* så kom kiloene jeg hadde klart å holde av i flere år på igjen. Jeg måtte slutte med kunstig søtstoff og nøtter. Og kutte ned på meieriprodukter og bær. Heldigvis kom ikke det som noen bombe, siden det er ganske vanlig at folk reagerer på disse tingene. (Det er de samme tingene som gjorde at vi la på oss i første omgang). Det gjelder å bli KVITT søtsuget, ikke å erstatte sukkeret med kunstig søtt. Det blir bare å bytte en avhengighet med en annen.

Vi er alle forskjellige og tåler forskjellige ting. Hva som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for deg. Og uten å vite hva du spiser er det vanskelig å si hvorfor du står stille.

Her er noen mulige og ganske vanlige årsaker:
  • For mye kunstig søtstoff (bl.a. i drikker og godterier)
  • For mye meieriprodukter som melk, fløte og ost
  • For mye nøtter, evt. bær
  • For lite vann
  • For lite mat
  • For lite karber
  • For mye mat
  • For dårlig sammensetning av maten
  • For lite vitaminer/mineraler i det du spiser (f.eks. issalat og agurk er ikke "mat" siden det stort sett inneholder vann og lite næring).
Det finnes haugevis av andre, men dette er altså de vanligste....

Imse 17-03-10 13:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 849342)
Og hvor mye veide du i starten? Hvis du er normalvektig så kan dette kostholdet "bare" opprettholde vekten...

Nå ligger denne tråden under 30kg overvekt;)

Vettel 17-03-10 20:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 849345)
Nå ligger denne tråden under 30kg overvekt;)

*host* :o

:_plystre:
Så det nå ja. Litt treg i nøtta idag!

herregud 17-03-10 21:27

Sv: Vi som ikke går ned i vekt ...

Jeg veide 115kg når jeg startet og er 180cm, og håper på et tall under 100kg.

Jeg spiser stort sett bare 4 ting: Skaldemans Fakirbiffer, franske upasteuriserte oster, kylling og Ferske reker.. Nam.. Hehe. Så godt at jeg er blitt avhengig :) Men jeg spiser nok ca 2000 kcal pr dag, men opplever ikke at sulten uteblir helt.

Ang listen du skrev om vanlige årsaker NILLE, så ser jeg at jeg får for lite karber, men jeg kutta jo ut grønnsakene for å få mindre karber..? Vanskelig dette..

Har fått tips om å drikke mer vann for å dempe sultfølelsen. skal prøve å drikke mye, så kanskje jeg spiser litt mindre :)

silvia_ 17-03-10 21:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av herregud (Innlegg 849317)

Trodde det bare var meg jeg ,fryktelig frustrerende. Sitter bare igjen med nye spørsmål om hva man gjør feil ,hva man kan spise og hva man ikke kan spise .Tenker mat i ganske mange timer av min våkne tid . Er det verdt det tro?????

StegforSteg 18-03-10 07:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silvia_ (Innlegg 849564)
Trodde det bare var meg jeg ,fryktelig frustrerende. Sitter bare igjen med nye spørsmål om hva man gjør feil ,hva man kan spise og hva man ikke kan spise .Tenker mat i ganske mange timer av min våkne tid . Er det verdt det tro?????

Hvis du tenker mat - altså er sulten, vil jeg tro du spiser for lite fett :o

Sungrazer 18-03-10 10:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av herregud (Innlegg 849322)
Har merket mange helsegevinster, men vil jo ned i vekt også...

Jeg har heller ikke gått ned de siste 2 månedene, men midjemålet har minket med 5 cm... :)

Bruker du bare vekten som måleredskap, eller bruker du også målbånd?

Furine 18-03-10 11:07

Eg har heller ikkje gått ned noko i vekt sidan jul, men beltet eg brukar på dongeribuksene mine har blitt merkbart større ;) Så det er jo noko som skjer. Har dessverre ikkje vore flink og målt meg med måleband. Men eg må snart lage nytt hol i beltet, så det betyr jo litt. ;)

Imse 18-03-10 11:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 849827)
Eg har heller ikkje gått ned noko i vekt sidan jul, men beltet eg brukar på dongeribuksene mine har blitt merkbart større ;) Så det er jo noko som skjer. Har dessverre ikkje vore flink og målt meg med måleband. Men eg må snart lage nytt hol i beltet, så det betyr jo litt. ;)

Det viktigste er cm ja!

herregud 18-03-10 12:46

Ok.. Har ikke tenkt på å bruke målebånd, så jeg skal starte med det nå :) Hvis jeg går ned i cm så betyr vel det at jeg får mer muskler, og mindre fett..?

Runegutt 19-03-10 23:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av herregud (Innlegg 849558)
Jeg veide 115kg når jeg startet og er 180cm, og håper på et tall under 100kg.

Jeg spiser stort sett bare 4 ting: Skaldemans Fakirbiffer, franske upasteuriserte oster, kylling og Ferske reker.. Nam.. Hehe. Så godt at jeg er blitt avhengig :) Men jeg spiser nok ca 2000 kcal pr dag, men opplever ikke at sulten uteblir helt.

Ang listen du skrev om vanlige årsaker NILLE, så ser jeg at jeg får for lite karber, men jeg kutta jo ut grønnsakene for å få mindre karber..? Vanskelig dette..

Har fått tips om å drikke mer vann for å dempe sultfølelsen. skal prøve å drikke mye, så kanskje jeg spiser litt mindre :)

Bare en liten sak: Hvis du er insulinressistent/inærheten av diabetes 2 eller deromkring, KAN for mye proteiner gi ei blodsukkerstigning, slik at du ikke går ned. For meg er melkeprotein en absolutt versting.

Forsøk ei uke uten ost. Hjelper ikke det, så skjær ned øvrig proteininntak til ca 1gr/kilo fettfri kroppsvekt (80-100g reint protein)
Så kjører du på med 150gram fett/døgn, og brokkoli i mengder.
600gram for damer, 800gram for menn. Fungerer ikke dette, må man ta frem den stooore tenkehatten.

Veggpryd 20-03-10 09:09

Hvis du er sulten hele tiden, tror jeg ikke vanndrikking vil hjelpe. Spiser du nok fett? Har du prøvd å registrere måltidene dine i Mat på Data?

herregud 20-03-10 09:10

Det med insulinressistent høres logisk ut. Jeg er absolutt i faresonen der. Og med den mengden kylling og reker jeg spiser blir det jo veldig mye protein. Skal gjøre et forsøk med å kutte i proteinene og øke fettintaket.

Ostene har jeg spist mye av pga det store fettinholdet (50%), men hvis jeg reagerer negativt på melkeproteinet så skal de bort. Takk for tipset :)

Jeg økte også vannintaket for noen dager siden, og vekten har allerede begynt å gå riktig vei :D

ada-emilie 20-03-10 09:18

Og kutter du ut osten som er en stor fettkilde, anbefaler jeg deg å erstatte den med sunn olje. Den metter, synes jeg. Fint over grønnsakene. Udos choice er super. Urter over gir smak.

herregud 20-03-10 09:20

Takk for tipset om Mat på data :)

herregud 20-03-10 09:24

Jepp, Oliven og kokosolje skal inn.. Skal lage masse majones til rekene :)
Nå bør vekta rase nedover.. hehe

Veggpryd 20-03-10 09:44

Meierismør, og stekefett fra fakirbiffene er også veldig gode fettkilder. Ha fløte i stekefettet og rør et par omganger med salt og pepper og voila! så har du en perfekt saus. :)

Katjaa 20-03-10 13:19

Jeg hadde en liten men stødig vektnedgang når jeg startet LCHF, etter hvert kuttet jeg ut ost, rømme og fløte, samt startet porsjonskontroll, og da begynte kiloene å rase. Det er også viktig å drikke masse vann.

:) Lykke til.

ada-emilie 20-03-10 13:24

Jeg har litt tro på effekten av flerumettet fett fra frø og planter i denne sammenheng,jeg.

herregud 20-03-10 18:09

Uff.. Blir så misunnelig når dere snakker om at kiloene begynte å rase.. :p

Gerd 20-03-10 18:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av herregud (Innlegg 850972)
Uff.. Blir så misunnelig når dere snakker om at kiloene begynte å rase.. :p

Jeg følte at kiloene raset av meg... sånn 500g en uke og 500 g ei uke eller to eller tre etterpå :ja: (vekta mi viser bare hele og halve kilo ;))

Prøv å tenk at hver 100g ned er faktisk 100 g mer ned enn viss man ikke hadde gjort no' ;)
Og det er sjelden at folk raser ned. Det er ofte en del vekttap i starten, pg.a væske og avfall... Men hos de aller fleste går det litt og litt.

Man får tenke på at hodet og huden skal være med på dette "løpet". Og at kiloene som oftest kom gradvis på over "langen" :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.