Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32144)

Wiki 20-03-10 12:02

En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd

Skal vi samle tipsene våre til måltider her i denne tråden?
Jeg kan ta på meg å samle måltidene/oppskriftene i dette første innlegget, så det blir oversiktlig :D
Skriv i svaret ditt, hvilken gruppe måltidet "ditt" skal plasseres :D

Deler inn i:

FROKOST:
Dette sier Lindberg om frokosten:
Sitat:

Det er ikke slik at du må spise brød verken til frokost eller lunsj. Faktisk anbefaler vi å finne andre løsninger enn brødmat til disse måltidene også. Det finnes mange andre gode alternativer. Til frokost kan du for eksempel spise en kornblanding med høyt fiberinnhold som ikke er tilsatt sukker (sjekk at det faktisk ikke inneholder sukker!). Bland gjerne i litt soyaflokker, hakkede nøtter og frø av ulike slag, og ha Biola- eller Cultura naturell eller annen syrnet melk på. Et annet alternativ er omelett med grønnsaker til, en porsjon yoghurt naturell eller Kesam med frukt og nøtter til, eller sågar middagsrester.

LUNSJ:
Sitat:

Det er ikke slik at du må spise brød verken til frokost eller lunsj. Faktisk anbefaler vi å finne andre løsninger enn brødmat til disse måltidene også. Det finnes mange andre gode alternativer. Til frokost kan du for eksempel spise en kornblanding med høyt fiberinnhold som ikke er tilsatt sukker (sjekk at det faktisk ikke inneholder sukker!). Bland gjerne i litt soyaflokker, hakkede nøtter og frø av ulike slag, og ha Biola- eller Cultura naturell eller annen syrnet melk på. Et annet alternativ er omelett med grønnsaker til, en porsjon yoghurt naturell eller Kesam med frukt og nøtter til, eller sågar middagsrester.

MIDDAG:
Sitat:

Middagene bør inneholde et kjøtt- eller fiskestykke (omtrent på størrelsen med håndflaten din, i tykkelse og overflate) og grønnsaker. I stedet for hvit ris, poteter og vanlig pasta kan du bruke linser, bønner, kikerter eller en liten mengde pasta av durumhvete, basmatiris, naturris eller villris.
Chili con carne Enidstyle

Brun en pakke karbonadedeig i litt smør, tilsett 1 hakket løk og så mye hvitløk som du liker (jeg bruker 2-3 fedd).
Krydre med basilikum, oregano, chili, masse kummin, koriander, salt og pepper.
Ha i en boks hakkede tomater, 2-3 ss tomatpuré, 1 boks hvite bønner (jeg skyller dem i dørslag for å få bort tomatsausen, da den inneholder sukker), 1 boks brune bønner, 2 buljongterninger og 2-3 ss hot salsa.
Kok på lav varme i 1-2 timer; jo lenger den står jo bedre blir den

Blomkålsuppe a'la Lindberg (Enid)
Til ca 4 porsjoner

7 dl grønnsakskraft (vann + terning)
1 stort blomkålhode, delt i buketter
1 løk, hakket
1 beger Kesam 1 %
1 knivsodd muskat
2 ss kaldpresset olivenolje
3 ss hakket gressløk
½ ts fruktose
Salt og kvernet pepper

1. Kok opp kraften, tilsett blomkål og løk og la det koke i 10 minutter. Mos det hele i en food processor eller bruk en stavmikser direkte i kjelen.
2. Tilsett muskat, olivenolje og fruktose. Bland godt og smak til med salt og pepper.
3. Rett før servering tilsettes Kesam som røres inn i suppen, gjerne med en stavmikser. Suppen må ikke koke etter at Kesam er tilsatt.
4. Øs suppen opp i boller og dryss gressløken over.

Tips
For å få denne suppen til å fungere som et balansert hovedmåltid, må du tilsette en ekstra proteinkilde.
Jeg spiste kyllingvinger ved siden av, det funka veldig bra iallefall!

KVELDS:
Sitat:

Du bør også ha et lite kveldsmåltid hvis middagen ikke spises altfor sent. Da kan du bruke middagsrester eller de samme forslagene som til frokost og lunsj.

MELLOMMÅLTIDER:

frifuggel 20-03-10 12:10

Sv: En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd.. :D

Hvorfor ikke bruke oppskriftstråden? Mye Fedonmat der, allerede..

nellie 20-03-10 13:03

Sv: En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd.. :D

Synes det er fint med en tråd jeg:heia:

Wiki 20-03-10 13:06

Sv: En "Fedonske måltider med oppskrift" samletråd

Frifuggel: Jeg vet det.. Men jeg synes (og flere med meg) at det er litt uoversiktlig "der ute" ;) Derfor denne ideen om å samle det her inne hvor "lindbergerne" vanker..
:D

Flott, nellie! Kom gjerne med bidrag :D

nellie 20-03-10 13:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Wiki (Innlegg 850857)
Frifuggel: Jeg vet det.. Men jeg synes (og flere med meg) at det er litt uoversiktlig "der ute" ;) Derfor denne ideen om å samle det her inne hvor "lindbergerne" vanker..
:D

Flott, nellie! Kom gjerne med bidrag :D

veldig uoversiktlig:ja:
Burde vært delt opp etter hvilke filosofier de passer best.
Pleier for det meste fedonisere Ketolyse/Atkinsoppskrifter, for det er jo dem det er mest av der.

nellie 20-03-10 13:12

Middag i går var Chili con carne Enidstyle

Sitat:

Brun en pakke karbonadedeig i litt smør, tilsett 1 hakket løk og så mye hvitløk som du liker (jeg bruker 2-3 fedd).

Krydre med basilikum, oregano, chili, masse kummin, koriander, salt og pepper.

Ha i en boks hakkede tomater, 2-3 ss tomatpuré, 1 boks hvite bønner (jeg skyller dem i dørslag for å få bort tomatsausen, da den inneholder sukker), 1 boks brune bønner, 2 buljongterninger og 2-3 ss hot salsa.

Kok på lav varme i 1-2 timer; jo lenger den står jo bedre blir den
Jeg hadde også i grønn paprika, noen korn mais og 2 ss olivenolje tilslutt.
Også lagde jeg dobbel porsjon.. Så har vi middag i morgen også.

nellie 20-03-10 13:24

det finnes forresten en tråd med noen oppskrifter fra før av også
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15614

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:16.