![]() |
Superenkel granateplemousse-ostekake
Tester litt forskellige desserter med gelatin.
Denne ble god. 1 1/2 dl Fun Light Granateplesaft 1 dl kokende vann 6-8 plater gelatin 1 boks kesam (vanlig) 1 dl fløte. En neve hakkede mandler eller en annen type nøtter etter smak. Kan også sløyfes. Legg gelatinplatene i kaldt vann mens du koker opp vann, måler opp saft, pisker fløten til krem og hakker opp mandlene (Jeg kjører de i blenderen til stavmikseren. Passer på å ikke hakke de for mye.) Klem vannet av gelatinplatene, løs de opp i det varme vannet og bland ut med saften. Dette burde være relativt avkjølt nå, evt la det avkjøles litt til. Rør inn en boks kesam, deretter har du i kremen. Hell over i en liten form og strø over mandlene. Hvis du ikke vil at de skal synke til bunnen, så kan du godt vente til blandingen har stivnet litt. Denne stivnet ganske raskt i kjøleskapet, tror det tok to timer?? Jeg brukte 8 plater gelatin, men det hadde kanskje holdt med 6 eller 7. Denne skal jeg servere med pisket krem og kanskje litt bringebær! (Jeg er veldig glad i ostekake, men bare fyllet, egentlig... så denne er perfekt :D) EDIT: Den gikk IKKE greit å fryse!! :( Konsistensen ble helt merkelig og den ble vassen. Men den holder seg godt i kjøleskapet opp mot en ukes tid - en annen sak er at den vil være oppspist lenge før den går "ut på dato" :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04. |