![]() |
Overvektig tenåring
Jeg følte jeg hadde fått en del gode svar..og bare for å være på den sikre siden at det ikke blir gjenkjent hvem jeg prata om så sletta jeg det(det var "redigert" i første omgang også, men tenkte at det var best å være på den sikren siden) :)
Takk for svar=) |
Sv: Overvektig tenåring
De er vanskelige, slike saker.. Jeg tror jeg hadde holdt kjeft, men samtidig "snikinnført" informasjon. Latt det ligge framme bøker og hefter når de var på besøk, være åpen med hvordan og hvorfor jeg spiser som jeg gjør. Uten å "misjonere", svart på alle spørsmål som måtte dukke opp. Vi er alle litt rare sånn, det kan ta tid før man våkner og blir obs, men da har det gjerne ha surret rundt i underbevisstheten en stund, helt til det blir "modent nok". Kjenner følelsen, man vil gjerne misjonere for denne nye levemåten, men tror ikke det funker, gitt! Og en 16-åring bestemmer nok til en stor grad selv hva hun vil spise, eller ikke? Å informere henne, ikke misjonere overfor henne, hvis hun spør, har nok aller størst effekt.
Og.. 46 i størrelse er det jeg ligger på nå, i alle fall på enkelte plagg. Tror ikke jeg har 30 kg til å ta av.. Bare som en aldri så liten digresjon. |
Sitat:
|
Her i "bygda" er det egne slankegrupper for overvektige tenåringer. Rart at legen hennes ikke har henvist henne til en sånn gruppe!
Foreldrene er faktisk for sent ute, over 16 år gamle kan de selv bestemme over kroppen sin i forhold til helse etc. Om hun er 15- 30kg overvektig i den alderen, kommer hun nesten garantert til å få vektproblemer hele livet om det ikke tas tak i og det litt fort! Kan du ikke få søsteren til å snakke med legen som allerede behandler henne, da? Bare for å legge inn en liten bekymringsmelding, liksom! Lykke til! Sånt er aldri enkelt! |
Du kan jo sitte og lese på forumet her når hun er på besøk hos deg så lurer hun kanskje på hva det er :)
|
Sitat:
Stor mulighet for at jeg gjør det også da...eller div blogger:D |
Jeg skal også ned ti-femten kg men bruker 40/42 i klær, men det til siden.
Jeg tror den største akillesen med å skulle bemerke noens overvekt, er den ideen mange har, og også (og kanskje særlig tenåringer) den oppfatningen man selv har av mangel på viljestyrke, mislykkethet etc. Det er en vond følelse. Kunne det vært en idé å presentere tanken om at jenta kanskje burde sjekkes for mer enn bare blodtrykk, sånn som pcos, insulinresistens, etc? Hva slags kroppsfasong har hun? Om hun er spesielt rund om midja/magen, er det typisk for pcosere. Det å kunne få en forståelse for at man ikke er hundre prosent skyld i sin overvekt er veldig behjelpelig, for det finnes sekstenåringer som er slanke som spett, og alltid har vært det tross det kostholdet du beskriver. Noen har rett og slett lettere for å legge på seg, og når det skjer så tidlig, så burde det være et varsko. Jeg skulle ønske noen hadde gjort det for meg da jeg var kid. Men det legene sa til moren min var at hun måtte passe på sånn at jeg ikke spiste så mye, og slutte å spise godteri, det var alt. Det var en hard knekk, altså. Så skjønner hvorfor du tenker at dere må trå varsomt. |
Er det ikke noen av dere som er så fortrolig med henne at dere av og til snakker om hvordan hun egentlig har det osv? Hvis man snakker generelt rundt hele livssituasjonen vil vel vektproblemet komme naturlig opp? Da kan man jo nevne at man har hørt om/ lest om en tenåring som har funnet et kosthold som hjelper. Det står jo stadig noen reportasjer i ukeblader om folk som har gått ned på lavkarbo, kanskje dere burde skaffe noene eksemplarer og legge der det passer i leiligheten?
Ellers så er det et godt poeng at det blir vanskelig for henne å følge så lenge hun bor hjemme. Ingen kan jo tvinge foreldrene til å skifte kosthold... Men hvis hun selv bestemmer seg for at hun vil prøve et slikt kosthold, kan jo det legge press på dem. Uansett vil en bevisstgjøring av hva som gjør henne overvektig hjelpe henne når hun flytter hjemmefra. |
Bare lurte på et par ting jeg.. Du er sammen med søstera hennes.. er søstera like stor?? Har ho blitt oppforstra på samme maten som ho du er bekymra for??
Og hvis IKKE søstera er like stor, hvorfor ikke??? |
Jeg håper du har omskrevet historien for denne jenta sin del, for her var det mengder med detaljer som gjør det lett for oss som leser å skjønne hvem det er snakk om. Jeg hadde blitt rimelig forbanna om noen skrev såpass mye og detaljert om meg på nett.
Jeg synes ikke at størrelse 46 i bukser høres ut som ekstrem overvekt, men om du er svært bekymret ville jeg nok tatt en prat med jenta selv eller foreldrene. Siden kjæresten din er den som står jenta nærmest, og hun er ikke er bekymret i den grad at hun vil gjøre noe mer med saken så ville jeg latt saken ligge. Hun følges åpenbart opp av lege i forhold til helsa, så hun er på sett og vis ivaretatt. |
Sitat:
|
Godt å høre! :)
|
Sitat:
Men bare for å svare deg litt; Kall det hva du selv vil, personen er såpass stor at det er helsefarlig. Blir ikke fulgt opp av lege der hvor de bor, det var før flyttinga. Og om en så hadde vært fulgt opp av lege så betyr det ikke nødvendigvis at man er sett eller ivaretatt... men det var nå min personlige mening, som muligens ikke er så relevant for problemstillingen:) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
For å klaregjøre: det var ikke ment som en anklage, men et vennlig råd. Hvis jeg ga inntrykk av å anklage så beklager jeg. Det var ikke meningen. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg er faktisk helt enig med Heksa, og jeg synes det var veldig bra at hun påpekte noe som vi kanskje ikke har så lett for å tenke over!
Og jeg synes hun sa det på en veldig fin måte. :). |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg kjenner også noen av moderatorene (fra andre steder), men er ikke så godt kjent i dette forumet at jeg vet hvor grensene går i forhold til moderering. Jeg kunne selvsagt ha klikket på trekanten (men da uten å vite om saken var anonymisert), men synes det var mer fair overfor hovedinnlegger å gi et kort spørsmål i tråden. |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59. |