![]() |
Lindberg sine råd
Jeg holder på å lese boken Naturlig slank med kost i balanse fra 2001. For min egen del og kanskje også for andres del oppsummerer jeg det jeg leser og legger litt til egne råd.
1. Drikk mye vann, minst 8 glass vann pr dag. Ha gjerne i biter av sitron, frukt og grønnsaker). 2. Balanserte måltider, ett belønningsmåltid pr dag (tre hovedmåltid og to mellommåltid). Det skal alltid være en balanse mellom protein, karbohydrater og fett. 3. Spis sakte og tygg maten godt. Det tar 20-30 min før du kjenner at du blir mett. Ikke spis deg overmett, men til du ikke kjenner deg sulten. 4. Drikk koffeinfri kaffe og te, men helst grønn te fordi det er sunt, da det inneholder antioksidanter. 5. Velg magre meieriprodukter som f.eks. skummet melk, cottage cheese, magerost, kesam og yoplait yogurt 0,1 g. fett. 6. Spis så mye lav GI mat du vil som f.eks. grønnsaker. 7. Spis sunt fett (flerumettet) som f.eks. makrell, laks, tunfisk, nøtter, rapsolje, oliven og olivenolje m.m. 8. Spis aldri brød før måltid på restaurant siden det gir større appetitt. Spis yougurt før du skal på restaurant. Da blir du ikke så sulten. 9. Bruk olivenolje og rapsolje til å steke med på lav/middels varme, bruk smør og kokosolje på sterk varme. 10. Bruk eddik og sitron flittig i salater o.l. siden det reduserer GI belastningen. 11. Tren regelmessig. Helst tidlig på dagen og hver dag (gåtur 20-40 min). Tren styrke 3 ganger i uken (de store muskelgruppene: som lår, sete). 12. Spis bær og frukt når du trenger noe søtt eller 70 % mørk sjokolade. Tørkede aprikoser har lav GI. 13. Spis nøtter hver dag: som valnøtter, mandler. 14. Spis ren og naturlig mat. 15. Bruk krydder og urter for å lage smak på maten. 16. Kosttilskudd som er vektreduserende: antioksidanter (c, e og provitamin a): c-vitamin 500 mg, 100 mg e-vitamin og 6 mg provitamin a (betakaroten), minst en barneskje omega-3-tran eller minst 500 mg i kapsler eller 1 ts i flytende form (konsentrat av omega-3-fettsyrer), krom, magnesium og selen. Vi får ikke nok gjennom kosten. Disse kan øke forbrenningen og forbedre din insulinresistens. Du får bedre bedre blodsukkerkontroll og bedre fettstoffer. De skal tas i tillegg til Kost-i-balanse. Jeg tar en vitamineral i tillegg. 17. Gode proteinkilder er cottage cheese, magerost, egg, kylling, kalkun, fisk, proteinpulver. 18. Hold deg for det meste til lav GI mat, med unntak av ett måltid om dagen hvor du kan spise middels og høy karbohydratmat (belønningsmåltidet). 19. Kombinasjonen mettet fett, sukker og hvitt hvetemel er den verste kombinasjonen som du finner i f.eks. kaker. 20. Reduser stress med meditasjon, yoga eller avspenning. |
Sv: Lindberg sine råd
Grei oppsummering, men jeg skjønner ikke helt dette:
3. Drikk koffeinfri kaffe og te, men grønn te er tilltatt. Er grønn te tillatt i forhold til hva da? |
Dette var en fin og lett oversiktlig oppsummering! :-)
|
Kjempe fin oppsummering!:) men jeg har aldri kuttet ut vanlig te og kaffe på dette kostholdet:omen mulig at man får ennå bedre resultater når man gjør det;)
|
Grunnen til at grønn te anbefales i fremfor svart te og kaffe er at grønn te inneholder store mengder antioksidanter. En sunnere drikk rett og slett.
Samtidig påpeker vel Fedon noe som for de fleste er allment kjent, at voksne (særlig) i dag får i seg for store mengder koffein (kaffe, te, cola) og at dette skaper en avhengighet som i seg selv ikke er sunt. :) |
Sitat:
|
Er koffein usunt altså? Synes man anbefales å drikke kaffe i øst og vest jeg. En liten dose om dagen.
|
Kan du dokumentere din påstand om at koffein påvirker blodsukkeret?
Fin liste, trådstarter. Snilt av deg å legge den ut. Takk. |
Jeg kan dokumentere det gjennom det jeg leser i boken Naturlig slank med kost i balanse og råd fra Dr. Hexeberg. Lindberg skriver på side 98-99 at: Ikke tro at du kan gå nevndeverdig ned i vekt ved å drikke mye kaffe. Selv om koffein øker forbrenningen noe, fører den i større mengder til så mye negativt at du bør være meget forsiktig med det. Drikk ikke mer enn en-to kopper koffeinholdig kaffe pr. dag. Koffein påvirker hjertet negativt, og kan øke pulsen og blodtrykket, og dermed også stressnivået. Et godt råd er å gradvis erstatte koffeinholdig kaffe med koffeinfri, ved å blande dem sammen, og gradvis øke mengden koffeinfri kaffe til du kun drikker koffeinfritt. Det finnes masse god koffeinfri kaffe både til filterkaffe og espresso eller cappuccino, og smaken er akkurat den samme. Koffein har nemlig ingen smak. Husk også at koffein er meget vanedannende, og det samme er sukker. Koffein øker adrenalinet som igjen øker blodsukkeret. Koffein virker vanndrivende og man trenger å drikke mer vann.
|
Ok.Takk. Leste et sted nå at det hemmer opptaket av bl.a. krom (og b-vit.,vet jeg) og det er jo ikke noe kuult.
|
Sitat:
Jeg drikker selv minst 2-3 liter kaffe, 0,2-05 liter rødvin og ca 0,5 liter vann omtrent hver dag. Jeg gikk ned 26 kilo på 21 uker med denne "menyen". Det er vel litt nevneverdig? Har heller aldri hatt bedre blodverdier, inkludert tipptopp blodtrykk og puls. At koffeinfri kaffe smaker like godt som vanlig kaffe, tror jeg ikke de tror på selv en gang. Kanskje det er rødvinen som har motvirket koffeinets "stressefekt" :) En annen høne jeg har å plukke med vår gode venn, er hans anbefaling om å bruke fruktose. Fruktose har en langt mer negativ innvirkning på vekten enn sukrose, selv om det har lav GI. Det påvirker langtidsblodsukkeret, øker triglyseridverdiene, belaster leveren, øker fettlagringen og bidrar sterkt til metabolsk syndrom. Det finnes et hav av undersøkelser som viser at det er fruktosedelen av bordsukkeret som skaper de største problemene. Det neste er hans fobi mot mettet fett. Jeg er helt enig i at man bør begrense fettbruken, men det burde snart begynne å synke inn at mettet fett ikke er så farlig som man tidligere trodde. Og så kan vi fortsette med antioksidanter... Det er virkelig keiserens nye klær, på samme måte som kolesterolmyten, om enn ikke like skadelig med tanke på den vanvittige statineringen av "kolesterolpasienter". Men faktum er at høyt inntak av antioksidanter faktisk fører til høyere dødelighet. Mulig jeg skriver en egen post om dette, for antioksidanter er en av de siste store ernæringssannhetene som bør avlives. Men bortsett fra at han ikke virker å ha oppdatert seg de siste 10 årene, så har jeg virkelig sansen for Lindbergs matfilosofi. Han har veldig gode oppskrifter som vi har brukt som utgangspunkt for masse god mat. Han har også skjønt viktigheten av nok protein. Boken "Barn i balanse" burde dessuten vært delt ut gratis på alle fødestuer rundt om kring. Så litt ris og masse ros til Fedon :rulleøyne |
Nå er jo denne boken skrevet i 2001, og jeg tror ganske sikkert at Lindberg har endret en del synspunkter på kosthold etter dette. Veldig mye har skjedd etter 2001, mener jeg. Han er vel ikke redd for mettet fett lenger!? :)
|
Sitat:
|
Han er vel ikke suuuperglad i mettet fett, men har bl.a sagt at man bør steke i mettet fett osv
Mye som har forandret seg siden 2001:ja: Virker som at veldig få her inne har lest annet enn boka som ble gitt ut i 2001. Er de nyere vanskelig å få tak i? |
Ja, skriv et innlegg om antioksydanter, det hadde vært kuult. Kan du legge inn link til den her etterpå da? Er det antioksydanter i ovrskudd fra kosttilsudd du tenker på da,eller? For mye fra grønnsaker er vel ikke mulig?
|
Jeg har den nye boka og det er visse oppdateringer :)jeg kjøpte boka nede hos han på klinikken men kan bestille den på nettsidene hans:)
Når det gjelder kaffe så er han litt mer moderat i uttalelsen men han fortsetter å anbefale koffeinfri kaffe hvis man drikker noe mer enn 2 kopper pr dag, og spise b vitaminer ..... |
Et muligens litt dumt spørsmål fra en nybegynner...
Hvilken bok er den nyeste? Fedons Metode? |
Jeg synes det høres fornuftig ut med koffeinfri kaffe og te. Det stemmer med nyere forskning jeg har lest på nettet bl.a. at kaffe og te forebygger diabetes, og det var ikke på grunn av koffeinet, for det samme gjaldt koffeinfri kaffe og te. Når det gjelder mettet fett stemmer jo dette også med anbefalinger fra myndighetene om at man skal redusere mettet fett i kosten. Mettet fett er derimot ikke skadelig hvis man spiser lite karbohydrater (Dr. Hexeberg: Frisk med lavkarbo).
|
Sitat:
For øvrig er det vel litt delte oppfatninger om myndighetenes anbefalinger om å redusere mettet fett i kosten (eller myndighetenes anbefaling om noe som helst når det gjelder ernæring for den saks skyld :p) |
Vil bare oppklare dette:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
MEN - det er veldig store individuelle forskjeller på hvor godt man tåler kaffe. Og de som sverger til kaffe tåler det nok ofte godt, og merker mindre eller ingenting til disse effektene. Mens mange andre (inkludert meg) bør være forsiktige. Jeg tror at kaffe har langt flere helsemessige ulemper enn fordeler, og jeg drikker sjelden kaffe på grunn av måten det virker på meg på, men det er ikke noe problem for meg, jeg er ikke noen kaffekjerring (derimot er jeg teelsker ;)) - men jeg tror det er sunt for den mentale helsa hvis man er glad i det - og da påvirker det jo kroppen også. Når det kommer til kaffe tenker jeg litt som så: "Enhver er salig i sin tro" ;) |
Deilig å lese at rødvin ikke har noen innvirkning på vektnedgangen din Chunky :D
|
Sitat:
Sitat:
Når det gjelder kaffe, tror jeg det som så mye annet er en tilvenningssak. Jeg kan godt drikke en halvliter kaffe rett før sengetid, og sove som et barn 10 minutter etterpå. Når jeg begynte med lavkarbo, merket jeg også at jeg tålte mye mindre rødvin enn før. Nå er det ganske sjelden jeg drikker mye rødvin på en gang, men det hender jo. Heldigvis har toleransen justert seg inn igjen etterhvert. For sikkerhets skyld gjorde jeg en ministudie med en deltaker (meg) akkurat nå. Ok. Kanskje ikke det mest vitenskapelige jeg har funnet på, men dog. Målte pulsen før og etter to tette kopper med knallsterk kaffe - dvs ca en halvliter espressotype. Var ikke et pling i forskjell på pulsen. Så jeg er nok immun. Og det forteller vel at alle bør drikke mye mer kaffe, sånn for å herde seg, i stedet for mindre - eller hva? :cool: For øvrig er det ikke bevist at koffein er mer vanndrivende enn noe annet, at det påvirker stresshormoner på noen som helst måte, at det fører til økt blodtrykk eller økt risiko for hjertesykdom. Ei heller at det er avhengighetsskapende. Fant en grei gjennomgang av temaet her: http://www.medicinenet.com/caffeine/page2.htm |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jaa! Minst 10 økter i hver tilstand, for å få et skikkelig resultat:p
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13. |