![]() |
Kan noen hjelpe meg å regne dette?
Hei, ja jg leste tråden "regne ut karboinnehold" men skjøte ikke bæret.
Mitt spørsmål er: hvis 25 % av mine kalorier kommer fra karbohydrater. betyr det at jg har fått i meg ca 6 gramm karbo? (6 * 4 = 24) Og en karbohydrat inneholder ju 4 kcal... Hmmm. Noen som vet om man kan telle slik? |
Sv: Kan noen hjelpe meg å regne dette?
Det kommer vel helt ann på hvor mye du spiser tilsammen?
|
ja. jg vet ikke jeg. Men føler på kroppen att jeg ikke har alle de karboydratene i meg. Det får holde tilsvidere..
|
Sitat:
Du må lese bak på varen, sjekke hvor mye karbo det er pr 100 g, veie det du spiser og så regne det ut: F.eks. hvis du spiser en ting som har dette næringsinnholdet pr 100 gram: 15 gram proteiner 5 gram karbo 14 gram fett Av dette spiser du 30 gram - som du har funnet ut ved å veie varen. Hvor mye karbo fikk du i deg? 5 (karbo) ganger 0,30 (gram) = 1,5 gr karbo fikk du i deg da Spiser du 75 gram, er regnestykket slik: 5 (karbo) ganger 0,75 (gram) = 3,75 gr karbo fikk du da i deg Spiser du mer enn 100 gram, f.eks. 113 gram. er regnestykket slik: 5 (karbo) ganger 1,13 (gram) = 5, 65 gr karbo fikk du i deg da Regnemåten er den samme om du vil finne ut hvor mye fett og proteiner du får i deg også :) Vil du vite prosenten, må du legge sammen alt dette: F.eks. i løpet av en dag fikk du i deg: 10 gr karbo, 150 gr fett og 70 gr proteiner = 230 gram Da er regnestykket slik: 70 gram proteiner delt på 230 gram (70/230) = ca. 30 % 150 gram fett delt på 230 gram (150/230) = ca. 65 % 10 gram karbo delt på 230 gram (10/230) = ca. 5 % |
Takk for svar Aggatuss :) Ja, jg får bruke det regnestykket. Og jeg har ju kjökkenvekt også. Det her blir bra.
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21. |