Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Er litt i tvil angående sukrin ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33229)

only 30-04-10 19:15

Er litt i tvil angående sukrin ...

På pakken står det at det er 100 g karbo pr 100 g vare. Kan ikke da skjønne at det er ok å bruke når man går på ketolyse eller tar jeg feil?? Kan jeg bruke sukkrin??

Svadadama 30-04-10 19:47

Sv: Er litt i tvil angående sukrin...

Ja, du kan bruke sukrin. Det blir nemlig ikke benyttet av kroppen men skilt ut i urinen. Så selv om det er karbohydrater så kan du altså bruke det på lavkarbo.

Kitt 01-05-10 00:11

Sukrin er basert på en sukkeralkohol som heter Erythritol.
Erythritol er et helt natulig søtstoff og finnes i bla. fermenterte matvarer, frukt og sopp, men er da altså sukkeralkoholen erythritol. I motsetning til de andre sukkeralkoholene gir ikke sukrin diarê, rett og slett fordi molekylet er så lite at det absorberes lett fra tarmen, tas opp i blodet, men som det blir sagt over her, skilles det ut igjen gjennom urinen.

only 01-05-10 12:18

Betyr det at vi kan spise "ubegrensen" av det? at det ikke påvirker noen ting når man går på ketolysekuren?

Gracella 01-05-10 13:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av only (Innlegg 870558)
Betyr det at vi kan spise "ubegrensen" av det? at det ikke påvirker noen ting når man går på ketolysekuren?

Ja, den påvirker ikke blodsukkernivået men du bør allikevel ikke spise "ubegrensede " mengder av den. Sukrin opprettholder nok trangen etter noe søtt og derfor bør bruken begrenses.

(Da tenker jeg på at du f.eks ikke bør bruke sukrin i te eller kaffe, men venne deg til smaken av te.
Heller ikke bruke sukrin i daglig matlaging for å gi gryter eller supper en litt søtere smak og slikt.)

LineJM 01-05-10 15:24

Om du er en av dem som pleide ha litt sukker i tomatbaserte sauser/gryteretter for å fremheve smaken så kan jeg anbefale revet sitronskall som en bra erstatter. Det blir minst like bra som den teskjea med sukker jeg pleide ha i.

Gerd 01-05-10 15:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 870655)
Om du er en av dem som pleide ha litt sukker i tomatbaserte sauser/gryteretter for å fremheve smaken så kan jeg anbefale revet sitronskall som en bra erstatter. Det blir minst like bra som den teskjea med sukker jeg pleide ha i.

Enig, eller rett og slett litt sitronsaft :)

Vettel 02-05-10 19:12

..eller litt fløte! Er jo bittelitt søtt uansett.

ada-emilie 18-05-10 14:02

Jeg skal kjøpe sukrin og rabarbra og stikke stilkene i en kopp med sukrin. NAM rabarbra har svært lite karber

Kula 18-05-10 15:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 878400)
Jeg skal kjøpe sukrin og rabarbra og stikke stilkene i en kopp med sukrin. NAM rabarbra har svært lite karber

Hvis du ikke har erfaring med Sukrin fra før, anbefaler jeg å ta små doser. Mange får vondt i magen og blir oppblåst av Sukrin.

-

Borghild 18-05-10 16:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 870655)

Kjempe flott tips. Tusen takk, selv om det ikke var rettet til meg. :)

ada-emilie 18-05-10 18:28

Sv: Er litt i tvil angående sukrin ...

Av sukrin også? Huffda. Godt du sier ifra. Takk. Jeg blir helt tåkete innvendig av sukralose, og stevia smaker ikke godt.Og natreen er er det lett å gå over anbefalt maxinntak av cyklamat med.

Kula 19-05-10 16:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 878533)
Av sukrin også? Huffda. Godt du sier ifra. Takk. Jeg blir helt tåkete innvendig av sukralose, og stevia smaker ikke godt.Og natreen er er det lett å gå over anbefalt maxinntak av cyklamat med.

Langt i fra alle reagerer på denne måten på Sukrin. Det er bare å prøve seg frem.

Jeg bruker Sukrin som søtning de få gangene jeg spiser jordbær/bringerbær med fløte. Da tar jeg heller litt luftsmerter i ettertid enn å la være...

-

ada-emilie 19-05-10 19:44

Om folk får vondt i magen etter en teskje eller to er det skammelig at de reklamerer med at dette ikke skjer, synes jeg!:( Fint å vite så slipper jeg å gjøre et dumt kjøp.

Kula 19-05-10 20:03

En pose koster ikke mer enn noen få tiere. Jeg ville tatt sjansen...

-

Alyssa 19-05-10 20:22

Det er veldig mange som ikke reagerer på sukrin i det hele tatt altså. Jeg gjør heller ikke det, og jeg reagerer på omtrent alt annet av søtstoff. Men noen vil det jo være, som med alt mulig annet egentlig, jeg ville forsøkt :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.