![]() |
Hjemmelaget vaniljeekstrakt
Vaniljeekstrakt
5dl vodka (kan også bruke Whiskey) 4 vaniljestenger 1 passe stor flaske (eller glass med lokk) Flasken steriliseres, ved å koke den i vann. Gjør så her: Del vaniljestengene, skrap ut frøene Ha frøene i flasken, hell i litt av vodkaen og rist så frøene blander seg. Putt i vaniljestengene Fyll opp med vodka La stå i kjøleskapet 4-6 uker. Rist av og til Etter man er begynt å bruke av den, så kan man fylle på med sprit, og vaniljestenger. Da har man ekstrakt til ”evig tid” :D http://forum.lavkarbo.no/picture.php...969638&thumb=1(bildet er lånt fra nettet) |
Sv: Hjemmelaget vaniljeekstrakt
Hm, jeg er snart tom for vaniljeekstrakt. Kanskje dette blir løsningen:)
|
Ut å kjøpe sprit.....:liste:
|
Hva bruker dere dette til ?
Blir det ikke spirtsmak? |
Nei det blir vaniljesmak.
Brukes som smakstilsetning i is, kaker osv. I stedet for vaniljeessensen man kjøper i dagligvaren. Det er ikke skikkelig vanilje, men vanilin. |
Sikker på at det ikke smaker sprit? Jeg er fullstendig allergisk mot spritsmak..
Hørtes mye bedre ut enn råtne trestammer( vanilin).. Jeg bruker mye ekte vaniljestang, men føler det er så dumt å kaste stanga..Før har jeg vasket den, tørket den og lagt den i sukker=vaniljesukker..Men jeg bruker jo ikke sukker nå. Hm, spørs om Imse må på polet etter sprit:lol: |
Jeg har ikke smakt ekstrakt før, så 100%sikker er jeg ikke. Det er vel derfor den skal godgjøre seg så lenge og trekke ut aromastoffene fra vaniljen for at det skal bli skikkelig vaniljesmak.
Jeg har forhørt meg her i oladalen og det er ingen som selger skikkelig ekstrakt her... Derfor vil jeg prøve å lage sjøl :D (Du kan jo lage vaniljesukker med sukrinmelis?) |
Sitat:
|
Ut å kjøpe sprit nå ja. Det var lurt!
|
Det kommer til å bli oppgang i spritsalg på polet nå :lol:
|
Tusen takk, det er jo rett og slett genialt!
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22. |