Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Fet mat kan gi kick på samme måte som kokain (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33375)

Iset 05-05-10 10:36

Fet mat kan gi kick på samme måte som kokain

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=595495

Herregud, blir ikke VG snart lei av å trykke søppel? Eller, hva kan man forvente av en Se & Hør-avis, egentlig.

NÅR skal det begynne å skilles mellom fet og karborik mat, og fet og karbofattig mat? Hvordan kan de kalle pommes frites for fet mat når mesteparten bare er stivelse? Og her snakker de om bacon og ostekake i samme setning, jeg vet ikke hvor mye mer jeg klarer av disse hårreisende og uintelligente "undersøkelsene" før jeg blir sprø!

Photobscura 05-05-10 11:40

Sv: Fet mat kan gi kick på samme måte som kokain

Iset, du må slutte å lese VG! :D.

Iset 05-05-10 11:51

Klarer ikke, det er som en ulykke; det er grusomt å se på man kan kan liksom ikke la være. *sutre*

pheona 05-05-10 12:07

pommes frites er vel fet mat fordi de blir frityrstekt....

Iset 05-05-10 12:29

Ja jeg skjønner jo det, men poenget mitt er at jeg synes det er rart de ikke skiller mellom fet- og stivelsesrik mat og ren fettrik mat. De kaller det fet mat og skylder på fettet når de snakker om en Big Mac-meny på McDonalds, det blir jo helt feil! En slik meny med brus er jo nesten BARE karbohydrater.

Photobscura 05-05-10 13:40

Jepp, i tillegg til fullstendig ødelagte fettsyrer. Fritering med alt ødelagt olje, liksom, hurrr!
Så å liksom sidestille junk som f.eks burgere som er utspedd med alskens drit med bacon er jo så latterlig at jeg får ikke sagt det!

ada-emilie 05-05-10 14:39

Litt på siden av temaet, men jeg vil fortelle om min erfaring med å jobbe på gatekjøkken til skrekk og advarsel mot slik mat.

Jeg jobbet på et lite gatekjøkken i en liten by uten det beste og nyeste utstyr. Vi fikk beskjed om å legge hamburgeren i frityren før vi la den på stekeplata så den ble tint opp og stekt hurtigere. I denne frityren la vi også kylling som skulle "grilles" og pommes frites. Denne olja skiftet vi ut kun en gang i uka.

Photobscura 05-05-10 14:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 872760)
Litt på siden av temaet, men jeg vil fortelle om min erfaring med å jobbe på gatekjøkken til skrekk og advarsel mot slik mat.

Jeg jobbet på et lite gatekjøkken i en liten by uten det beste og nyeste utstyr. Vi fikk beskjed om å legge hamburgeren i frityren før vi la den på stekeplata så den ble tint opp og stekt hurtigere. I denne frityren la vi også kylling som skulle "grilles" og pommes frites. Denne olja skiftet vi ut kun en gang i uka.

:_oy:!
Jeg VISSTE det var en grunn til at jeg ikke har spist på Maccern eller tilsvarende siden typ 1992 ... Det må være rent overlevelsesinnstinkt eller noe ... :o

Hette 05-05-10 19:56

OMG!!
LOL!!
:D:D:D

Jaggu glad eg allereie veit beire!! herregud! viss det er ein ting eg har følt meg avhengig av her i verden (bortsett fra gubbe og røyk...:rolleyes:) so må det vere sukker og karbs, ikkje feitt... MEN! skulle gjerne blitt feittavhengig, det kunne vert greitt når ein vil leve lavkarbo...

Iset 05-05-10 20:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hette (Innlegg 872892)

skulle gjerne blitt feittavhengig, det kunne vert greitt når ein vil leve lavkarbo...

Haha ja. :lol:

Runegutt 05-05-10 21:35

Iset, du uttrykker hva jeg har ment i mange år, om den kullørte presse fra hovedstaden.

Valeriana 06-05-10 15:53

Her er et grovt overslag laget i Mat på data over den prosentvise energifordelingen i et måltid med hamburger, pommes frites og sukkerholdig cola

Meny:
Hamburger, dobbel, med brød, dressing mv, kjøpt 1 stk 210.0 g
Pommes frites, gatekjøkken 140 g
Brus med sukker 0,5 liter

Energifordeling:
Protein 11%
Fett 38%
Karbohydrat 51%

Som dere ser er det altså karbohydrater som bidrar med den høyeste andelen av energien i maten og ikke fett.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.