Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   En noe uncharming nødmat (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33788)

Serenio 20-05-10 22:56

En noe uncharming nødmat

En jeg var på LCHF-cruiset til Finland med i april fortalte at hvis han var ute og traska i byen og brått ble sulten, så fant han en matbutikk og kjøpte en pakke smør og spiste. Jeg kjente jeg ble kvalm bare han snakket om det, men kanskje er det bedre enn å måtte ty til alskens bensinstasjonspølser o.l. Noen som greier å spise BARE smør?

Karbosara 20-05-10 23:40

Sv: en noe uncharming nødmat

Jeg syns det smaker godt jeg:smile: Både kaldt og smeltet.

Gracella 20-05-10 23:52

Sv: en noe uncharming nødmat

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karbosara (Innlegg 879596)
Jeg syns det smaker godt jeg:smile: Både kaldt og smeltet.

Når jeg smelter smør i en kopp til bruk i noe, så spiser jeg alltid det som er igjen i koppen etter at jeg har helt ut smøret. Synes det er kjempegodt, men det er nok med den halve teskjeia :)
Liker smørsmaken, ja.

R0SA 21-05-10 06:59

Sv: En noe uncharming nødmat

Æsj! Nei, da er det bedre å gå innom ferskvaredisken og kjøpe seg et kyllinglår.

BlirFjong 21-05-10 08:11

Enig med Rosa, jeg kunne aldri spist smør på den måten.. fysj..!
Kyllinglår/vinger er som regel min nødmat!

Trulte67 21-05-10 09:57

Neitakk.
Jeg kjøper en pk spekeskinke, eller en liten pk ost om jeg er ute og går slik.

fiffi 21-05-10 10:23

Åå fysj! Det hadde jeg ikke klart å få i meg. Har alltid med meg et par Baby Bells i vesken jeg... og et hjemmebakt knekkebrød :)

Areola 21-05-10 12:16

Greit, noen synes det ikke hørtes så godt ut..

Men er det VIRKELIG noe å æsje og fysj'e for...???

Imse 21-05-10 12:26

Noen synes det er godt åmaule smør.

Men sånn ellers synes jeg det var et dårlig nødmatvalg, alt for lite protein og kun fett. Da ville jeg heller kjøpt en løkpølse altså;) Eller en pakke salami el.l som tross alt inneholder både protein OG fett.

fiffi 21-05-10 12:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 879777)
Greit, noen synes det ikke hørtes så godt ut..

Men er det VIRKELIG noe å æsje og fysj'e for...???

Jeg står for min "fysj", men samtidig respekterer jeg selvfølgelig at noen liker det.

Hevingen 21-05-10 14:02

Personlig er jeg veldig glad i smeltet smør, men hadde ikke klart å spise bare smør alene. Men jeg har noen brødre som gjerne gjør det. Så det er ikke fremmed for meg. Men tyr selv til pølse eller ost i sånne nødssituasjoner.

Millemyra 21-05-10 14:14

Det er nam da! Men jeg ville nok ikke ha kjøpt en smørpakke sånn nei, ville nok heller kjøpt noe kjøtt og oster ja. Babybel og spekeskinke f.eks :)

Kula 21-05-10 14:46

Her er det mange som kommer fra umøblerte hjem.

Man sier ikke æsj (eller fysj for den saks skyld) til mat!

-

jvb 21-05-10 17:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Serenio (Innlegg 879579)
Noen som greier å spise BARE smør?

OM-NOM-NOM! Ja, ikke noe problem - aldri prøvd smeltet men romtemperert er supert. Og en dl olivenolje kunne jeg svelge ned ketolysevitaminene med før hehe - gud for et energirush det ble (om enn noe i overkant av plantefett...)

nellie 21-05-10 17:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 879849)

-

Ja, man må jo bare komme fra et "umøblert hjem" for å si æsj og fysj til at noen kjøper seg ei pakke med smør og setter seg på fortauskanten og smasker den i seg:p

Øystein 21-05-10 17:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 879849)

-

Man kommer sannsynligvis ikke fra et møblert hjem hvis man går rundt i byen og spiser på ei pakke smør :p

Kula 21-05-10 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 879902)
Ja, man må jo bare komme fra et "umøblert hjem" for å si æsj og fysj til at noen kjøper seg ei pakke med smør og setter seg på fortauskanten og smasker den i seg:p

Men en iskrem kan man sette seg ned i all offentlighet og spise? Er det mindre æsj? Eventuelt hvorfor?

-

Kula 21-05-10 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Øystein (Innlegg 879906)
Man kommer sannsynligvis ikke fra et møblert hjem hvis man går rundt i byen og spiser på ei pakke smør :p

Hvorfor mener du det?

-

nellie 21-05-10 22:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 879951)
Men en iskrem kan man sette seg ned i all offentlighet og spise? Er det mindre æsj? Eventuelt hvorfor?

-

Det har ikke noe med tanken på FETTinnholdet å gjøre for min del hvertfall, men mer fordi at jeg blir j***** kvalm av en liten teskje med rent smør. (det er vel på grunn av fettet, men ja..)

Er det veldig rart?? Kan jeg aldri se for meg at det er gitt....

Cherry 21-05-10 22:09

Vel, personlig kunne jeg jo aldri tenke meg å spise smør alene altså:p
Menneh, for den ihugga lavkarber er vel ganske optimalt å spise. Nå er det nå sånn at jeg vil faktisk like det jeg stapper i kjeften, og smør alene, nei takk;)

nellie 21-05-10 22:16

Klart, når man er vant til å spise rent fett, så er det sikkert noen som vender seg til rent smør også. Synes det er en sånn fæl blanding av feit og søt smak på meierismør, som gjør at det vender seg på innsiden når jeg tenker på å spise det rett fra pakka.

Nå kommer ikke jeg fra et veldig møblert hjem, så da kan jeg si FYSJ til det:p Ikke til det at noen spiser rent fett, men at det er nettopp SMØR som blir fortært.

Kula 21-05-10 22:27

Lærte dere ikke engang i barnehagen at man ikke skal si "æsj" til mat til tross for at man selv tilfeldigvis ikke liker maten?

Jeg trodde det var allment akseptert.

-

R0SA 21-05-10 22:29

Jo, man skal ikke si æsj til mat. Og jeg sier ikke at smør er æsj. Jeg sier det er æsj å gå rundt og gafle i seg smør. Det er æsj. Det synes jeg rett og slett er helt kvalmt.

nellie 21-05-10 22:34

Nei vettu. Jeg har ikke fått noe oppdragelse av hverken barnehage, foreldrene mine/øvrig familie, skole, arbeidslivet eller noen ting.

Men det er godt å se at de fleste andre i verden aldri har rynket på nesa eller uttrykt sin mening når de hører at andre f.eks spiser sauetestikler (nam), oksehjerne (mmmmm så godt), blodpudding, rent okseblod, slanger, snegler eller for den sakens skyld brød eller sjokoladepålegg for de som måtte synes det smaker vondt.

Synes det er vel så uforskammet å sitte her og si at alle som grøsser når de "ser for seg" å spise smør med skje, kommer fra umøblerte hjem. Maken til hovmodighet og selvgodhet da.

Kula 21-05-10 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av R0SA (Innlegg 880019)
Jo, man skal ikke si æsj til mat. Og jeg sier ikke at smør er æsj. Jeg sier det er æsj å gå rundt og gafle i seg smør. Det er æsj. Det synes jeg rett og slett er helt kvalmt.

Nå må du bestemme deg. Du sier jo nettopp "Æsj!" i det første innlegget ditt i denne tråden.

Er det bedre å sitte i ro og spise smør, eller er det konseptet med å være i bevegelse mens man spiser du reagerer på? Er det like "æsj" at man går rundt og gafler i seg en yoghurt? Hvis ikke, har du tenkt på hvorfor?

Syns du det ville være i orden at alle sa "æsj" når de så andre spise mat de selv ikke liker?

-

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.