![]() |
Hva med kalorier?
Til alle som spiser lavkarbo; jeg lurer på hvordan dere ligger an kalorimessig pr dag? Kommer dere veldig høyt i antall kalorier, eller ligger dere på anbefalt dagsbehov der?
|
Sv: Hva med kalorier?
Det kommer an på om det er ketosebasert eller ikke.
Ketosebaserte dietter anbefaler høyt kaloriinnhold :) Jeg spiser meg mett til hvert måltid, er ikke redd for fettet. Jeg lever LCHF :) |
Jeg er splitter ny på dette selv, men har så langt ikke telt en eneste kalori. :) Spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Enkelt og greit. Er mett hele tiden hadde jeg nær sagt, bortsett fra når det er så lenge siden siste måltid at det faktisk er på tide med påfyll. :D Jeg har alltid vært sulten så dette er en ny opplevelse for meg!
De første 10 dagene gikk jeg ned 2,5 kg uten å telle noe som helst. Så økte jeg på litt karber av ulike grunner og i helga var jeg på tur og skeiet helt ut og spiste på meg halvannen kg. Men på 2 dager på det jeg kaller moderat lavkarbo (spiser noe grovt-grovt brød, havreknekkebrød og linser / kikerter f.eks.) har 900 g forsvunnet igjen. :D |
Jeg tenker på ketosebasert ja... Men hvor mange kalorier kommer du opp i pr dag tror du?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
ca 1400-2000
regna på det i noen dager: Onsdag12 Energi:1463 Fett:124 Karbs:7 Proteiner:76 Torsdag13 Energi:1490 Fett:125 Karbs:4 Proteiner:85 Fredag14 Energi:1622 Fett:140 Karbs:9 Proteiner:79 Lørdag15 Energi:1803 Fett:157 Karbs:11 Proteiner:80 Søndag16 Energi:1929 Fett:167 Karbs:13 Proteiner:94 Mandag17 Energi:1489 Fett:118 Karbs:14 Proteiner:87 Tirsdag18 Energi:1736 Fett:148 Karbs:11 Proteiner:83 |
Sitat:
|
under 1600 (etter sånn kalkulator) får å gå ned i vekt
|
Jeg spiser altfor få :( Sliter veldig med matlysten rett og slett, magen føles så full hele veien :confused: Dager jeg trener er det spesielt vanskelig å få i seg nok! Har observert flere ganger at jeg fint kunne stansa på 6-700 kalorier (som er det jeg trener bort ca...), og da er det bare presse i seg mer uansett hvor lite lyst jeg har på mat :p Dager jeg trener legger jeg alt inn på diett.no slik at jeg kan kontrollere kaloriinntaket, i mitt tilfelle blir det å sjekke at jeg får i meg NOK :rolleyes:
|
Aner ikke! Det er en befrielse å ikke tenke kcalorier i det hele tatt, det har jeg gjort i ca 20 år og det holder!!
|
Jeg bryr meg døyten om kalorier. Jeg vet at jeg pleier å ligge på ca 1300-1800 ford jeg noen ganger legger inn maten min på mat på data, noen ganger ligger jeg høyere, det har med aktivitetsnivå o.l å gjøre. Om jeg er mye i bevegese, spiser jeg naturlig nok mer.
Kalorier har ikke så mye å si på et ketogent kosthold, med mindre du sliter å med å tolke sultsignaler og/eller overspiser. Men det er ikke noe å tenke på før det eventuelt viser seg å bli et problem. Om du først konsentrerer deg om å spise når du kjenner du er sulten, og spiser til du er passe mett -ikke stappmett, men heller ikke sånn at du fortsatt er sulten, sørger for å få i deg nok vann og nok fett, så er mye gjort. |
Ligger vel på rundt 1500 om dagen i gjenomsnitt vil jeg anta. Jeg går ned i vekt på lavkarbo gjennom at jeg blir mindre sulten og derfor spiser mindre.
|
Sitat:
Det er jo dette som er selve nøkkelen til vektregulerng og helsefordeler på et lavkarbokosthold :). |
På atkins.com står det at man skal ikke være redd for å spise fett på lavkarbobaserte dietter, men man må også huske på at det er lov å bruke sunt folkevett mht på kaloriinntaket. Jeg er ikke helt sikker på om det var gjennomsnittelig kaloriintak de liste opp, eller om det var anbefalt kaloriinntak, men det var 1500 -1800 for damer og 1800-2100 for menn.
Selv har jeg problemer med å komme over 1500 selv på ketolyse :O |
Jeg ser at jeg har spist bortimot 2000 kalorier de siste dagene. Fått dilla på paranøtter!! Men det er ikke farlig så lenge jeg holder meg under 20g karber pr dag? Merker jeg blir litt usikker... Paranøtter har tross alt over 600 kcal pr 100g.... Huffameg!!
|
Sitat:
Det blir veldig lite variert kosthold. |
Nei, hehe.. Jeg gjør ikke det. Jeg spiser ca 50g på en dag max. Det er 1,5g karbo, så da har jeg litt tilgode vettu :):) men lurer bare på om man fremdeles vil gå ned i vekt selv om man feks inntar mer kalorier enn anbefalt dagsbehov, så lenge man ligger på 20 karbo om dagen..
|
Sitat:
Men er likevel nokså sikker på at størstedelen av vekttapet er fordi jeg spiser en god del mindre. |
Sitat:
|
Min erfaring er at jeg ikke går ned om jeg ikke har kontroll på kcaloriene i tillegg :) Ligger på i underkant av 20 karber pr dag - og ca 12-1500 kcalorier til vanlig. Har observert at om jeg er oppe i 2000 en dag her og der gjør det ikke så mye. (Beregnet kcal-behov for å opprettholde vekt ligger på rundt 2500 kcal).
Går endelig ned 0,5 - 1 kg pr uke :D (men jeg må altså drikke MYE vann - ellers hoper det seg opp i kroppen og stopper fettforbrenningen). |
Ja, klart man ikke går ned med for mye mat! Da klarer jo kroppen seg med den energien man tilfører, i stedet for å nyttiggjøre seg av fettdepotene :). Det er jo også derfor det hele tiden oppfordres om å IKKE spise seg stappmett, eller småspise mellom måltdene :). Mitt kaloriinntak er heller ikke høyt, men jeg spiser meg behagelig mett til en hver tid!
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:51. |