![]() |
Omregning av bakst
Hei!
Har bakt noe som var uten informasjon om karboinnholdet. Har prøvd meg fram, men er ikke helt stabil på mattekunnskapene. Kan noen titte på dette? Sesamfrø 74 gram 3,33 kb Fløte 2 desiliter 5,742 – nøye regnetSolsikkekjerner, malt 36 gram 2,61 kb Kruskakli 1 spiseskje 1 kb - cirka Egg 3 stykk 1,8 kb – cirka Kremost 75 gram 2,25 kb Vekt totalt: 388 gram Karbohydrater totalt: 16,732 Ble 16 biter av formen. Er det bare å dele totalen av karbohydratene på antallet? I en annen formel fra Gerd så stod det karbohydrat:100xvekt, men den forstod jeg ikke... Håper på svar :rolleyes: |
Sv: Omregning av bakst
karbohydrater * 100/vekt
16,732 * 100/388 = 4,312 karbohydrater pr. 100 g Er de 16 bitene ca like store/tunge er det i overkant av 1 kh i hver av dem. Var dette til hjelp? |
Sitat:
Jeg bare lurer på hvilken kremost du har brukt som inneholder hele 2,25 g karbo på 75 g ost? |
Sitat:
(Xg karbo/100)*gram vare |
takk for hjelpa, alle! Da så jeg at måten jeg regna det ut på var korrekt. Fikk nemlig to forskjellige tall utfra to formler nevnt her inne. :D
Sitat:
Vanlig kremost naturell fra Tine :) 75 gram kremost inneholder 2,25 gram karbohydrat. |
Sitat:
|
Hvis noen vil prøve;
Knus solsikkefrøene (skal egentlig være 110 gram knuste solsikkefrø, men vi var fri, så måtte blande i med litt sesamfrø). Bland alt det tørre med egg, fløte og kremost i til slutt. Et minimalt snev av bakepulver i helt til slutt. Cirka 1/8. Has i et middelt stort stekebrett, må sprayes eller has i bakepapir, på 175 grader i cirka 40 minutter midt i ovnen. Passer greit også med kremoster med smaker, gjerne den med krydder, da ble det kanon! Brukes som brødskiveerstatning, dæsj på med pålegg :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51. |