![]() |
Er grønnsaker bra eller ikke?
Hei, Jer er ny her. Holder på på 4 dagen. Jeg lurer litt på det her med grønnsaker. Trodde det ikke var så lurt å spise det pga av mye karbohydrater. Men burde jeg ha det til et par måltider om dagen ? Prøver å holde meg til kjøtt/fisk, sopp og noen broccolitopper noen ganger. Burde jeg legge inn mer grønnsaker ? Regner og regner på karbohydrater, og blir nok vant til det til slutt. De fleste oppskrifter jeg har lest her inne er uten grønnsaker , så jeg blir litt i tvil, men andre plasser står det at man må passe på å få i seg grønnsaker ?
|
Sv: Er grønnsaker bra eller ikke ?
Hvis du spiser egenkomponert lavkarbo er det vanskelig å si noe, eller gi bestemte råd.
Følger du ketolyse, og er i ketose (for å gå ned mange kilo) - så skal du spise grønnsaker. Altså 15 g KH om dagen (ikke mindre enn det) Spiser du egenkomponert, så kan du spise så mye grønnsaker du vil. Eller la være. Men det er viktig å få i seg nok vitaminer, for at kroppen og fettforbrenningen skal fungere optimalt. Grønnsaker som har lite karbohydrater er squash, sopp, agurk, salat, tomat (noen reagerer med å ikke gå ne i vekt m tomat - mn det ser du selv) grønn og gul paprika har mindre karbohydrater enn rød paprika... en trenger ikke telle karbohydrater i løk. Håper du fikk litt svar :) Husk: drikk nok vann (2-3 liter/dagen) og få i deg nok fett i tilleg! |
Sitat:
|
Sv: Er grønnsaker bra eller ikke?
Til og med 5,7 gram, faktisk! Men løk har visst ikke karbohydrat i form av stivelse, og det spaltes visstnok i tykktarmen, sånn at det ikke gies blodsukkerstigning. Dette er en stund siden jeg leste, så jeg husker ikke eksakt. Beklager om dette ble forvirrende.
|
Aha! Her fant jeg, og her har til og med du svart, Alkazelters :).
|
Sitat:
|
Sitat:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28649 |
Aha! Mysteriet løst! Takker :D
|
:eek: oj! det visste jeg ikke. Har vel egentlig stolt blindt på de som har sagt at jeg trygt kan spise løk uten å telle kh. Men hvis det skal telles, så må jeg selvfølgelig det!
|
Sitat:
|
nei si det :p
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hehe... Før hadde jeg dårlig samvittighet fordi jeg spiste digg og pottis.. Nå sitter jeg å lurer på om jeg skal få dårlig samvittighet fordi jeg spiser litt for mye broccoli.. :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg mener at Torkils grense på 15 kh pr. dag er unødvendig streng, Atkins, som har operert med dette i over 30 år, tillater 20, og alle holder seg i ketose på 20 kh.
Når man får dårlig samvittighet av å spise grønnsaker har det gått for langt. Du skal spise mye grønnsaker før du overstiger 20 kh. Grønnsaker er bra for deg, spis det i rikelige mengder uten dårlig samvittighet. |
Sitat:
Og så står det videre litt uti boka "Å gjennomføre ketolysekuren uten salater og varierte grønnsaker er helt feil og medfører ikke bare stagnasjon i vekttapet men også risiko for forhøyelse av blodets innhold av kolestrol. Når du har vært i ketose i noen uker, kan du tillate deg å øke karbohydrat mengden med 5 gram per uke opptil 25-40 gram under forutsetning at du har utslag på ketostixen" Og så står det også at en bør bruke de 25-40 g karbohydratene på Grønnsaker! Ergo: en skal spise til en er mett - og ikke mer enn det. Og fyll på med masse og varierte grønnsaker i kosten! Og får en ikke i seg mer enn 15-20 gram karbohydrater, så trenger en vel ikke stresse med det heller (slik jeg ser det) |
Sitat:
Er det hold i den påstanden? |
Jeg vil tro det... grønnsaker er jo en viktig del av kostholdet uansett livsstil.
|
Sitat:
Dette glimrende innlegget av chunky avliver kolestreol myten en gang for alle. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28. |