![]() |
Karbo og sukkerarter
På mange varer står det eksempelvis
Karb. 14 gram Av disse, sukkerarter 2 gram Det er ikkje produkt med spesifiserte sukkeralkoholar, slik som ifa, men f.eks nøtter. Skal ein rekne med alle karb'ane her, eller kun sukkerartane? |
Sv: Karbo og sukkerarter
Du skal regne ALLE karbene!
Stivelse er likefullt karber, selv om det ikke er sukker!;) |
Karbohydrater er ikke bare sukker, men også stivelse. Den karbohydratmengda som står oppført er den som er, med mindre det er sukkeralkoholer ;).
|
Sitat:
|
Sitat:
Ja, men de er sukkeralkoholer og kan trekkes fra! |
Sitat:
|
Dvs. at sukkerfri tyggegummi - Ekstra, med 66g karb - hvorav 66g er sukkerlalkoholer kan tygges med god samvittighet? :rolleyes:
|
Sitat:
Sorbitol og xylitol oppfattes som sukker i kroppen og kan gi blodsukkerstigning som igjen gir utskillelse av insulin og dermed fettlagring!:eek: |
hmm.. okei, håper bare ikke de 3 stk tyggisene jeg spiste idag da (glemte meg og spiser vanligvis en pakke om dagen) ødela noe.. :/
|
Sitat:
Og Xylitol tas opp av cellene uten hjelp av insulin. |
Sitat:
|
Sitat:
Og xylitol trigger ikke insulin, siden cellene spiser xylitol uten hjelp av insulin. Poenget mitt er Sorbitol = fy fy xylitol = ok. |
Sitat:
Har lært at xylitol er like fyfy, jeg da, men..... Bruker svært sjelden noen av dem, så det spiller nok liten rolle for min del! |
vel... xylitol utsetter jo fettforbrenningen, men den er den minste onde mellom de to søtningene.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43. |