![]() |
Tilbehør til middag
Her kan man legge inn tips til tilbehør til middag
|
Sv: Tilbehør til middag
Ertestuing
1 boks hermetiske tørkede erter Varmes i kjele. Tøm av kraften og mos ertene. Rør inn en klatt smør og krydre med pepper og salt etter smak. Raskt å lage og kjempegodt tilbehør til middagen. :rolleyes: |
Smørstekte kantareller med salt, pepper og litt hvitløk - surret i fløte.:spisesnak
|
Sitat:
|
Sellerirotpuré: Kok opp i passe biter, gjerne med en buljong i vannet. Hell ut mesteparten, men la litt være igjen i kasserollen. Både for smak, men også fordi det gjør det lettere å mose med eksempelvis en stavmikser. Ha i noen klunker fløte og noen dæsj med smør, smak til med salt og pepper. Veldig godt med litt ost i også for den rette festmiddagen ;)
|
Sitat:
|
"Arabisk blomkål"
Del blomkålen opp i buketter og kok den litt mør. Hell av vannet. Stek blomkålen på en stekepanne i litt olje og mos den litt samtidig. Når blomkålen er blitt litt brun tar du i ca. 2 egg og rører litt mens egget stivnes. Ha til slutt på litt godt krydder. Jeg vet ikke hva denne retten heter men har lært den i Nord-afrika og kaller den derfor for "arabisk blomkål". |
Grønnsaker gratinert i ostesaus
Varmer opp litt fløte - har i ost (hvilken type man vil), og lar den smelte i fløten sånn at man får en litt tykk og god ostesaus. Så tar man de grønnsakene man vil (jeg kokte blomkål og brokkoli litt møre i grønnsaksbuljongvann - skar opp purre i ringer, litt kål i strimler og ferske urter) - heller de i en ildfast form med ostesausen over. Gjerne et ekstra dryss med ost på toppen - og, så inn i ovnen, 200 grader - i ca et kvarter - 20 min (alt avhenger av grønnsakene man har brukt). ;) |
Sellerirotpuré blir enda betre med litt raspa muskat i! :)
Steikt squash er også godt tilbehør til middag. Deler opp squashen i fire på langs (så det blir 4 lange stykke, kvar med i trekantfasong), og så deler eg dei opp i skiver, som eg så steiker i godt smør, med salt, pepar og kvitløk. |
Muskattnøtt er genialt, det skal jeg huske :)
|
Tenkte jeg skulle lage en lignende tråd ;P
Trenger tips på tilbehør med fett i da min samboer har diabetes 1, og han spiser poteter/ris/pasta i tillegg til middagen. Det blir jo feil om han spiser mye fett og karber samtidig. Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Blomkålmos Nannahs kreolske coleslaw Nannahs sellerirot- salat (wannabe potetsalat) Jeg lager den med 50/50 selleri og blomkål:sikle: Fake potetsalet |
Sitat:
Det står tørkede erter på boksen. Hermetiske tørkede erter. :) |
Sitat:
Det er 17,2 pr 100 g. Hvis jeg lager stuing av en boks, pleier jeg å ha til 3 porsjoner. Det er 250 g i boksen = ca 5 - 6 karber pr porsjon ;) Da bør det ikke være annet med karbohydrater på tallerkenen... |
Noen som har en oppskrift på sursøt saus for oss lavkarbo-entusiaster :o
|
Det skal finnes en her inne! Har du prøvd å søke?
|
Kanskje du kan bruke denne?:)
|
En av mine store favoritter (som det er altfor lenge siden jeg har spist nå), er halvkokt rosenkål delt i fire, så stekt på panna i masse smør og med masse baconbiter. Gjerne også litt sopp i tynne skiver. Man kan også røre inn litt fløte, evt. ha hele sulamitten i en liten ildfast form, heller over litt fløte og revet ost og gratinere det. Håhåhåå!
Ja, og så salt, muskat og masse grov pepper. |
Sitat:
Tusen takk :p Skal prøve denne. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19. |