Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Slankestress - mental helse (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36234)

Pruttilutt 01-09-10 17:41

Slankestress - mental helse

Hei dere.
Jeg må bare lufte tankene litt, og tenkte at det samtidig kunne vært greit med tilbakemeldinger - og eventuelle råd. Jeg har lest tråden til Gerd og jeg finner den både trøstende og motiverende, men jeg får den ikke til å matche meg, om det går an å si det slik.

Jeg begynte på ketolysekuren 17. juli og gikk ned fram til 24.august 10,5 kg. Det er, i forhold til mange, et stort vekttap på relativ kort tid. Jeg vet jeg har vært heldig.
Jeg nådde forrige mandag/tirsdag det fine tallet 100,9 kg, og siden da har det faktisk økt. Jeg har gått gjennom inntaket av mat, og det er tilsvarende både mengde og innhold som gjennom hele kuren.
Det eneste jeg kan påpeke er IFA (i eske) og lite vann/væske.

De siste 9 dagene har vært turbulente; mye stress privat i forhold til skolestart, flyttet til ny by, må flytte til egen hybel, men har ingen, syke familiemedlemmer - og sist men ikke minst; egenpresset jeg har i forhold til forventninger og vekttap. Jeg hadde som delmål 2 å være under 100 kg til bursdagen min som er førstkommende lørdag. Nå er vekten 101,9 - noe den også var for TRE uker siden.

Jeg merker meg flere ting som dukker opp; pessimismen og vanskeligheter med å spise. Jeg minimaliserer porsjonene av ren frykt for at vekten skal øke.

Jeg er frustrert, og jeg håper noen her kan gi meg et godt råd.

unaturligslank 01-09-10 18:18

Sv: Slankestress - mental helse

Hei vennen! Jeg har ikke så god tid til å skrive nå, men vil hovedsakelig si ikke stress!

Du vet at Ifa kan ha gjort utslag, og det tar du tak i, et skritt i riktig retning allerede. Drikk mer vann, jeg sto stille en god stund, drakk masse vann, og allerede dagen etter så jeg resultater.

IKKE minimaliser porsjonene, da går kroppen i sparemodus. Legg en plan for hva du skal spise, legg den ut her, så kan andre kommentere.

Heier på deg:heia::heia::heia:

unaturligslank 01-09-10 18:24

Ta en titt på denne tråden http://forum.lavkarbo.no/showthread....535#post926535

Hun som startet den sier i en kommentar at hun har hatt platå hvor han har stått stille, eller gått opp et kilo. Men så løsner det;)

Nå må jeg gå og hjelpe sambo med middagen, han må gjøre all jobben stakar:p

Kitt 01-09-10 18:32

Høres ut som om du er din egen verste fiende!:eek:

Med alt som har skjedd i det siste, er det ikke rart om kroppen din tenker: at her er det best å tviholde på alt som er, hun driver rovdrift på seg selv!

Du sier også at du har spist den samme mengden mat hele tiden. Du skal ikke minimere mengdene, men må huske på at du er blitt %-vis mindre den siste tiden. Da må nok matmengden (kcal) minskes bittelitt også! Ikke mye, ca 100kcal pr dag kanskje!

Du har ikke lagt på deg en kilo fett, det er nok stort sett bare vann som slipper taket når du drikker nok og får livet inn i rutiner igjen!

Og spis IFA i pose, da du!;)

Lykke til videre! Du har vært kjempedyktig!:heia:

unaturligslank 01-09-10 18:48

Trengte visst ikke min hjelp med middagen, han har kontroll på alt:)

IFA i pose er vissnok ikke bra det heller, leste jeg i en annen tråd som het noe sånt som "ikke la deg lure av søtstoff", startet av mr. muscle.
Dette var fordi det er søtet med maltitol, som visstnok ikke var bra.

Hvis det står et sted at man ikke skal innta et produkt, og et annet sted at det er greit ville jeg valgt å droppe det for sikkerhets skyld. Unødvendig å risikere vektnedgang pga noen pastiller;)

Kitt nevnte å kutte kcal pga redusert vekt. I den forbindelse lurer jeg på følgende:

Hvor mye kcal tror du at du får i deg pr dag sånn ca?
Trener du? (Økt muskelmasse øker forbrenningen/næringsbehovet, da vil det vel være ugunstig å kutte)

Husker en venninne av meg flyttet alene til ny by, det var ganske tøft (ringte ofte hjem og gråt), men det ble bedre:)
Kan jeg spørre om hvem som er syk?

Pruttilutt 01-09-10 20:44

Takk alle for svar! Jeg skal svare på alt og alle når besøket drar!
Unaturligslank; det er min storesøster. Ble innlagt på institusjon i dag (les: ikke somatisk sykehus).

Senere!

Ferskenbeinet 02-09-10 08:28

Du er klar over at ifa i esken inneholder 50g karbo pr 100g og de store i pose inneholder 2g pr 100g?

En burde selvsagt holde seg unna begge, men den i pose er MYE bedre om en skal velge en av dem!

unaturligslank 02-09-10 15:41

Nei, jeg spiser ikke Ifa selv så jeg visste ikke karb-innhold i noen av de:)

Jeg vet bare at de i pose ble frarådet i en annen tråd som jeg henviste til. Og jeg mener det er lurt å ta det rådet, fremfor å ta en risk. Om man måååå ha ifa er jeg enig, da er pose bedre, men måååå man ha ifa?

Hvordan går det i dag Sandramor??:klem:

Pruttilutt 05-09-10 13:23

Kjære venner. Jeg har det mye bedre nå. Hatt/ har besøk fra torsdag og det har gått i ett her med festival i Tromsø. Gikk på en smell i går, nemlig sur grønn-drinken. Regner meg jeg får litt hodepine av den (sukkeret).
Vekta har på et mirakuløst vis løsnet og gått ned til ny bestenotering; 100,4 i dag, 100,5 i går. Og jeg har flytta vekta til et absolutt flatt sted uten noen skjevheter. (Trodde ikke den stod såpas skjevt på rommet, men tydeligvis.). Spiser litt IFA innimellom, men ellers går det relativt bra. :)

Psyken er bedre, motivasjonen er bedre, og jeg har bare veid meg 1 gang for dag de siste fire dagene. Flink? :)

Borghild 05-09-10 17:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sandramor (Innlegg 928428)
Kjære venner. Jeg har det mye bedre nå. Hatt/ har besøk fra torsdag og det har gått i ett her med festival i Tromsø. Gikk på en smell i går, nemlig sur grønn-drinken. Regner meg jeg får litt hodepine av den (sukkeret).
Vekta har på et mirakuløst vis løsnet og gått ned til ny bestenotering; 100,4 i dag, 100,5 i går. Og jeg har flytta vekta til et absolutt flatt sted uten noen skjevheter. (Trodde ikke den stod såpas skjevt på rommet, men tydeligvis.). Spiser litt IFA innimellom, men ellers går det relativt bra. :)

Psyken er bedre, motivasjonen er bedre, og jeg har bare veid meg 1 gang for dag de siste fire dagene. Flink? :)

Dette var hyggelig å lese. Lykke til videre - du får holde oss oppdatert. :)

Kitt 05-09-10 17:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sandramor (Innlegg 928428)
Flink? :)

Kjempeflink!:D:ja:

Lykke til videre!:heia:

aktivjente 05-09-10 18:56

Så bra at det går bedre! Døgnvill kan vel hjelpe på det meste (om man ikke er ihuga ølhund som meg:D). Å flytte til en ny plass, bo på hybel OG ha noen nære som er psykisk syk kan vel slite ut de fleste. Du er tøff som klarer deg!! Husk: det kommer flere nedturer, men du er sterk nok.
Vekt er ikke bare fysisk endring av selvbilde, psyken må følge med. Erfaringsmessig stopper min vekt alltid der mitt mentale selv er fornøyd (dvs tror jeg er slank, og skvetter som fy hver gang jeg ser meg i speilet). Tror du må jobbe med å tenke på deg selv som en slankere person... men jeg er IKKE noen ekspert. Andre som besitter bedre kunnskaper her?

Pruttilutt 06-09-10 20:19

Takker for alle positive innspill her - det hjelper veldig. :)
Vekten går nedover, men merker at jeg fortsatt presser meg veldig. Samtidig er jeg blitt forkjøla og har litt feber, så matlysten er minimal. Spist biffsalat i dag, så har nå fått i meg det jeg skal. Blir litt baconsvor til slutt nå, bare fordi jeg er syk og jeg vil. Hihi. Skal oppdatere bloggen min i de nærmeste dagene, kanskje jeg endelig snart går ned til 99!!

Pruttilutt 10-09-10 21:05

Hei igjen dere!
Vekta har løsnet litt og jeg går ned fra dag til dag, i dag 99,0. Hurra!
Jeg frykter jeg kan ha pådratt meg et spiseproblem, om det går an å si det slik. Det er ikke bekymringsvekkende, men jeg skriver det ned her, så kan noen av dere vurdere.
Nå som jeg har hatt et greit vekttap på relativt OK tid, så begynner jeg å bli redd for å spise. Jeg ønsker at vekten skal RASE mer ned og jeg er redd jeg ikke er i ketose (selv om jeg vet jeg er det!) og at kroppen ikke får i seg nok næring (altså, at den er anorektisk). Mentalt aner jeg ikke hvordan det ligger an mtp dette, men jeg merker jo at jeg vegrer meg mot å spise større mengder mat (som jeg gjorde tidligere) - altså, jeg er redd for at mengden har en direkte innvirkning på vektresultatet. Noen meninger? Eller, noen flere med samme rare tankegang?

Megvel 10-09-10 23:28

Har du hatt tendenser mot spiseproblemer før?

Nå kan vi bli enige om at et visst minimum er viktig! Målvekta i gram proteiner, 75% fett. Og en stor dusk brokkoli. Det gir følgende minimumsregnestykke:
Si 65g proteiner, det er 65*4 kcal (=260 kcal), pluss 780kcal i fett (det er delt på 9). Pluss grønnsaker. Du går ikke like godt ned om du ikke får fett i deg! Da har du gode 300 kcal til andre ting. Under 1300 er ikke bra for noen. Så går det så bra så!

Pruttilutt 10-09-10 23:42

Hei :)

Nei, jeg har ikke hatt tendenser til et spiseproblem før. Ikke annet enn overspising/trøstespising til tider (bevisstgjort gjennom kognitiv psykoterapi gjennom to år grunnet bipolar lidelse).

Jeg må være helt ærlig, jeg forstår faktisk ikke regnestykkene med fett, protein og karbohydrater - og kalorier. For å være helt ærlig. Heller har det aldri brydd meg noe særlig - før nå og karbohydratene. Jeg føler jeg heller ikke kommer til å klare sette meg inn i det. Jeg steker f.eks. to seibiff, har 100 gram løk og 3 skiver bacon til - dette er en typisk middag. Hvis jeg har brokkoli, så smørkoker jeg det også og har til (det hører vel til sjeldenheten at jeg ikke har brokkoli i hus). I dag, f.eks., har jeg hatt taco (400 gram kjøttdeig) 1pk krydderblanding (jeg vet, det er ikke helt bra), 2 ss seterrømme, masse ost og en hjemmelagd salat bestående av crisp-salatblader, en halv gul paprika (cirka 30 gram), litt sopp og 40 gram skinke.

Har også spist litt baconsvor og noen biter av Freia Premium 70% kakao (det er jo fredag). Nå føler jeg at jeg har inntatt en altfor stor mengde (tyngde), og nå kommer behovet for å veie meg bare for å forsikre meg om at "det går bra...".

Hva mener du kaloriinntaket bør være for meg nå i denne prosessen? :)

Bonitta 10-09-10 23:48

Men spiste du taco av 400 g kjøttdeig alene? + alt det andre du nevnte?
(må bare spørre....)

Pruttilutt 10-09-10 23:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bonitta (Innlegg 931828)
Men spiste du taco av 400 g kjøttdeig alene? + alt det andre du nevnte?
(må bare spørre....)

Hahaha ! Bra du påpekte det; jeg og min romkamerat spise sammen.

Megvel 11-09-10 20:09

Jeg synes du skal spise så du ikke er sulten og ikke gå under disse 1300 om du ikke er sulten. Dette du nevner er jo bra mat! Jeg tror du egentlig vet alt du trenger å vite jeg! Det blir bare å ha roen litt. Hva sa Mae West? Keep cool and collect!!

ada-emilie 11-09-10 23:00

Tankene dine er ikke rare. Håper inderlig at du vil stole på kroppen din; at om du følger dens signaler vil det gå bra. Den vet når den har fått nok, hva den liker og når den vil ha noe. Jeg ser på det å ikke stole på kroppen som noe spiseforstyrret om man får behov for å overhøre den og kontrollere. Jeg har brukt mange år på å tørre å stole på kroppen min. Men det hjelper veldig å ha masse kunnskap om kosthold på si for å gjøre kloke valg for å tilfredstille kroppens behov. Om du ønsker å fylle opp magen uten at det blir for mektig og du ender med usikkerhet kan du bare spise mer grønnsaker/salat.

Nerthus 12-09-10 22:39

Tenkte bare jeg skulle bidra med egen erfaring - jeg har de siste ukene "småspist" litt utover kvelden. Selv om det har vært lavkarbo-mat har det tydeligvis ikke vært bra for vekta sto stille i disse ukene. Så nå når jeg har spist litt mindre hver dag og ikke spist etter klokka seks på kvelden - løsnet jaggu meg vekta litt igjen! Kan jo være noe å tenke på.:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52.