![]() |
Leiden mutasjon
Hei.
Er det nokon her inne som har blodsykdommen Leiden mutasjon, eller har barn som har det? Har nettopp fått vite at vesla mi på 5 år har i fra begge foreldrene, noko som medfører 100 ganger større sjangse for blodpropp. Hovedspørsmålet er jo da om ho vil ha det best på Lavkarbo? Erfaringer anyone? |
Sv: Leiden mutasjon
Alle har det vel best på lavkarbo!;)
Helt alvorlig mener jeg at dette spørsmålet må du sende på pm til dr. Torkil! Han kan gi deg et medisinsk forsvarlig svar og svare på evnt spørsmål mye bedre enn oss legmenn her inne! |
Hehe enig i at alle kan få det bedre med lavkarbo :D
Skal sende pm til dr Torkil...hvis e finn ut koss e gjer det :rolleyes: |
http://forum.lavkarbo.no/showthread....eiden+mutasjon
I denne tråden er det noen som har spurt Dr. Torkil:) |
Sitat:
|
Heisann! Jeg har Leiden mutasjon, og har to ganger hatt blodpropper i lunger og legg, første gang som 16-åring, andre gang som 20-åring, så det kan slå ut kjempetidlig. Jeg går på livsvarig behandling med Marevan, og jeg går på ketolyse. Jeg tok en måling av blodet før jeg startet, og skal måle igjen når jeg har time den 22. september- da får jeg vite helt sikkert hvor bra/dårlig det er for meg.
Men jeg trodde at det var karbohydratene som bant fettet i årene, så da må jo ketolyse være ypperlig. Ikke vet jeg, best å høre på legen tenker jeg, men hun jenta di må holde seg unna hormonbasert prevensjon etterhvert og ikke minst frityrfett- det er oppskrifter på blodpropper med LM. |
Ja det er jo det eg er redd for når det gjelder vesla mi og. At det skal slå ut tidlig.
Men siden ho har frå begge foreldra, skal eg og eldstejenta inn til kontroll også. Hele familien er heldigvis over på ein fedon/lav karb diett allerede, så overgangen blir ikkje så veldig stor. Gje meg gjerne ein lyd når du har tatt nye blodprøver. Hadde vore kjekt å høyre om det var forandringer :D Lykke til videre :D |
Da høres det ut som om hun har den homozygote typen, og da er det vanlig å jevnlig sjekke blodtykkelsen og evt starte behandling med marevan. I følge professoren på sykehuset måtte alle med homozygot type begynne raskt på blodfortynnende, fordi sjansen er så stor for blodpropper. Vet du om det er homo- eller heterozygot?
ALLE har blodpropper hver eneste dag, men kroppen - når den er frisk- har ingen problemer med å løse de opp. Oss med Leiden har litt større problemer med det, og må holde oss unna tobakk, hormonbasert prevensjon, frityrolje/transfett og annet som er kjent for å tykne blodet. Så lenge man ikke går på marevan bør man få i seg mest mulig grønne og sterkt fargede grønnsaker/bær for å få i oss nok k-vitamin som hjelper blodet å holde en nogenlunde normal INR. De som går på marevan skal sky unna vitamin k, da det motvirker blodfortynnende. :) Jeg skal prøve å huske å skrive her når prøvene er tatt, jeg har time i løpet av uken. :) Lykke til! |
Takk for all infoen :D
Eg er litt usikker på kva slags type ho har, berre at ho har frå begge foreldra. Me skal alle inn til familie-time på tirsdag, så då fer me nok svar. Har varsla broder'n om at han må få tatt prøver av seg og sine barn også. Ska gje deg tilbakemelding på kva legen sier tirsdag. E vil gjerne høyre kordan det går med deg til uka og :) Me har heldigvis kuttat ut det farlige fettet her i heimen. All mat blir steikt i Kvitseidesmør og dei sunne oljene. Og sjølvsagt pøse me på med grønsaker og salater :D |
Sitat:
Veslejenta mi har den homozygote typen, og skal til videre utredning. Me andre, mannen min, snuppa mi (eldste jenta) og e har den hetrozygote typen, men me skal også utredes videre for sikkerhes skyld Legen min foreslo faktisk at heile familien gjekk over på lavkarbo!!!! :heia: Ho meinte at lavkarbo kosten var eit godt middel :D Visste e hadde grei lege, men var ikkje klar over at ho var lavkarbo-fans :lol: |
Sitat:
|
Sitat:
Ho fortjener litt :heia: |
Sitat:
Lavkarbo ER et godt middel. :) Jeg skal ta mine prøver på torsdags morgen, men tror jeg må vente til neste legetime med å få resultatene. :rolleyes: |
Sitat:
Heldigvis er heile familien lavkarbo vennlig, så overgangen til full lavkarbo blir ikkje så vanskelig :D Ønsker deg lykke til på torsdag. Håper prøvene dine blir fine :) |
Sitat:
|
Sitat:
:klem: |
Hvordan finner man ut at man har noe sånt?
Er vel ikke akkurat det første man sjekker hos en liten jente? God dere har en oppegående lege som vet å henvise videre dit det trengs! |
Sitat:
Heldigvis vart det oppdaga no når velsejenta vår fortsatt er liten :) |
Takk for forklaring! :)
|
Da har jeg vært hos lege og tatt prøver, og alt så greit ut bortsett fra INR (blodtykkelse) som var gått fra å ligge på en perfekt 2,3 til farlige 1,24. Det er av den grunn at jeg har spist endel grønnsaker, minst 250 gram om dagen, og det motvirker jo Marevanen min. Har endret dosen så vi får se ved neste måling om det stabiliserer seg. :)
Lykke til. :) |
Sitat:
Sjølv har eg snakka med Dr. Hexeberg (frisk med lavkarbo), og ho ville følge opp veslejenta og resten av familien. Ho meinte veslejenta og resten av familien burde ligge rundt 75 g karbo om dagen. Så no har dei lagt seg på den linja. Når det gjelder veslejenta mi, skal ho til videre utredning hjå Barneklinikken på Haukeland. Veit ikkje kva INR ligger på hjå ho. Men får vel vite det etterkvart. Når skal du foreta neste måling? Lykke til videre :klem: |
Grønnsaker er fulle av vitamin K som er det vitaminet som sørger for at blodet levrer seg som normalt. Det høres kjempebra ut, og det ER det, for alle som ikke går på Marevan. :)
Jeg tar regelmessige målinger, og skal tilbake 11. oktober for oppfølging. Vanligvis går jeg hver 6. uke. :) |
Okay. Det visste eg ikkje. Lykke til på neste måling :)
|
Dette var interessant faktisk. Tror ikke det er aktuelt i vår familie, er ingen "unge" (da tenker jeg på min generasjon og min foreldregenerasjon) som har hatt blodpropp. Er kun min farmor, men hun var i 60-årene når det skjedde, men er jo litt interessant informasjon allikevel, synes jeg. Kan jo hende jeg får bruk for denne informasjonen en eller annen gang i fremtiden!
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37. |