Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Asiatere ..? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36864)

kamp 24-09-10 08:05

Asiatere ..?
 
Hvit ris har høy GI og vis det er slik at hvit ris er med å gjøre folk overvektige hvorfor er ikke thailendere tykkere?

Mange lever jo på ris!

Photobscura 24-09-10 08:16

Sv: Asiatere ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 938317)
Hvit ris har høy GI og vis det er slik at hvit ris er med å gjøre folk overvektige hvorfor er ikke thailendere tykkere?

Mange lever jo på ris!

Det er jo sikkert en kombinasjon av flere ting. Jeg har ikke for mye peiling, men er det virkelig noen som lever utelukkende på ris? Men det kan være flere kontraindikasjoner, som at de er i langt mer bevegelse, at risen er upolert og dermed har en lavere GI etc. Jeg kan liksom ikke tro at noen kan leve på ris alene, det er ikke mye næring.
Mulig det er litt som med de såkalte kontinentale vanene vi har tillagt oss med baguetter og ciabatta o.l. Landene disse matvarene kommer fra så spises brødet til maten, til å dra opp sausrester etc, mens i Norge spiser vi disse brødene som måltider alene. Bare en fundering :).
Ellers vet jeg at det er vanlig blant sumobrytere å regulere seg ned en vektklasse ved å spise fet kjøttsuppe, og videre opp en vektklasse ved å gjøre suppen magrer og tilsette ris.

Hannehk 24-09-10 09:43

Sv: Asiatere ..?
 
På det området tror jeg nok også genene spiller en rolle. Ris har vært en del av asiateres kosthold utrolig mye lenger enn det har vært hos oss...

Furine 24-09-10 09:56

Sv: Asiatere ..?
 
Snakkar dei ikkje om at diabetes og overvekt er i ferd med å bli eit stort problem i Kina? Dei er vel heller ikkje akkurat snaue med ris-etinga.

nellie 24-09-10 10:06

Sv: Asiatere ..?
 
joda.. Fedmeepedimi i Asia.
Men.. Hvorfor nå når de har spist ris i hauger og span forever?
Er vel fastfood og alle karbohydratene sammen med fett det da.

Gange 24-09-10 13:52

Sv: Asiatere ..?
 
Fett har vore veldig lite vanleg i asiatisk matkultur, er jo glykemisk "slanking" det, masse karbs, lite fett, me gjer det omvendt.

Asiatisk mat er forresten sjukt godt!

Nemii 24-09-10 14:13

Sv: Asiatere ..?
 
Fordi fordelingen av fett, muskler og indre organer er forskjellig fra vår?
Viser til en studie av engelske og indiske barn, der indiske barn er mindre og tynnere, men faktisk har mer kroppsfett.
Diabetes er et kjempeproblem ihvertfall i India.

http://www.nature.com/ijo/journal/v2...l/802219a.html

Manina 24-09-10 14:24

Sv: Asiatere ..?
 
Nå har ikke ris alltid blitt polert. Poleringen fjerner mye av B-vitaminene, blant annet. Den blir også raskere fordøyd.
I hvert fall i Kina, så spiser de ikke så vegetarisk som en kunne tro. De spiser også kjøtt av ymse slag, og mange forskjellige grønnsaker. Det spiser altså ikke bare ris.
Kinarestauranter i Vesten tilbyr matretter som er ganske karbohydratrike og fettfattige. Det var jo slik vi her ville ha det. Men det er mange forskjellige matvarer og -retter som aldri kommer på bordet i de vanligste kinarestaurantene som kan være vanlige i Kina. Det vil jeg tro gjelder for andre asiatiske kjøkken også.
Ellers blir f.eks. and og lam mye brukt, og det inneholder en god del fett.

kamp 24-09-10 15:21

Sv: Asiatere ..?
 
Jeg har vert litt i fjellene oppi landsbyer i thailand samt at jeg har en veldig god venn som har flyttet fra landsbyen til "stor" by. Jeg har observert litt hvordan hun og mannen spiser.

De spiser mye ris, til alle måltider. (Med mindre de bruker nudler, da spiser dem ikke ris).
De steker litt grønnsaker og bruker myye olje. Og dem har litt kjøtt til middag, men lite i forhold til hva som vil være "normalt" her i norge.

Jeg har snakket med henne hvordan det var når hun var liten og da sa hun at de spiste i hovedsak ris og grønnsaker/frukt dem dyrket. Innimellom slaktet de en gris eller kyllinger.

Rin 24-09-10 16:33

Sv: Asiatere ..?
 
Tja. Leste en artikkel i Morgenbladet her forleden om eksplosiv fedme/diabetes-epidemi i Pakistan, i alle fall, hvor mye av kosten er raske karbohydrater (ris, søtsaker) (typ dessertene man ser på indiske restauranter... jeg får helt vondt i blodsukkeret mitt bare av å lese menyen :p) og det i tillegg har kommet amerikansk fastfood ved siden av - om Thailand er radikalt annerledes vet jeg dog mindre om :cool:

solanolsen 24-09-10 17:49

Sv: Asiatere ..?
 
Jobber med en dame fra Filipinene,som forteller meg mange har blitt overvektige de seneste årene.
Det er pga forandring i kostholdet,mye sukker og ferdigmat har også blitt problem i Asia!

sylwester 24-09-10 18:38

Sv: Asiatere ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 938317)
Hvit ris har høy GI og vis det er slik at hvit ris er med å gjøre folk overvektige hvorfor er ikke thailendere tykkere?

Fordi de fleste ikke få nok å spise?

Løvehjerte 24-09-10 22:45

Sv: Asiatere ..?
 
Diabetes er en av de største dødsårsakene i Thailand. Veldig få som vet at de har sykdommen, ikke så veldig opplyst om dette.Behøver ikke å være overvektig for å ha diabetes!
Deres bruk av (spesielt)Chilli og annet sterkt krydder er med på å øke forbrenningen. Maten de spiser ligger jo ikke akkurat i dagevis i magen å råtner:)

trude.lutt 25-09-10 11:53

Sv: Asiatere ..?
 
Asiatere har de siste årene begynt å kopiere vestens matvaner, og det har dessverre gitt økning i vekt. Mere ferdigmat og lettprodukter.

kamp 25-09-10 12:50

Sv: Asiatere ..?
 
Jeg har og sett at det er flere og flere overvektige.. Men er det fordi mc donalds, kfc o.l. har kommet?

Jeg klarer bare ikke helt forstå det siden de spiste såpass mye karbo tidligere.

Carisma 25-09-10 13:06

Sv: Asiatere ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 938929)
Jeg har og sett at det er flere og flere overvektige.. Men er det fordi mc donalds, kfc o.l. har kommet?

Jeg klarer bare ikke helt forstå det siden de spiste såpass mye karbo tidligere.

Det er innføringen av det vestlige kostholdet de ikke har tålt. Sammensetningen er helt feil for deres kropper. I norge har gruppene med asiatiske innvandrere mange ganger så høy rate av dia2 som resten (mener å ha lest 1 av to over 40?). Årsaken har de kommet fram til er tilgang på cola, ferdigmat o.l. Dette spiser de ofte i tillegg til det tradisjonelle kostholdet, ikke i stedet for.

Veggpryd 25-09-10 22:12

Sv: Asiatere ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Løvehjerte (Innlegg 938749)
Deres bruk av (spesielt)Chilli og annet sterkt krydder er med på å øke forbrenningen. Maten de spiser ligger jo ikke akkurat i dagevis i magen å råtner:)

Den skjønte jeg ikke. :confused: Jeg har aldri hørt at chili øker forbrenningen (da burde jeg vært syltynn), og mat som råtner i magesekken...?

Hvorfor er ikke folk i Thailand fete...? Litt merkelig spørmål - nesten som å spørre om "hvor tung er en fisk?" hehe. :lol:

Fedme og følgessykdommer av feil kosthold begynner å bli et skikkelig problem i Asia. De henger bare litt etter oss - som igjen henger litt etter USA.

Og hvorfor var ikke vi i Skandinavia fete før? Vi spiste da brød og kornvarer i bondesamfunnet Norge. Det fantes ikke feite folk på den tiden, men så spiste man jo MAT også, da. Skikkelig mat, og ikke den skiten vi får i dag, hvor det ikke er mulig å spise kokt skinke uten tilsetningsstoffer og hvor Pizza Grandiosa og industriprodusert brød med nugatti og baguetter fra Esso går under "normalt kosthold".

ada-emilie 26-09-10 01:33

Sv: Asiatere ..?
 
Fordi de ikke bruker masse fett i kombinasjon med risen,tror jeg, og fordi de ikke spiser for mye.

Greddy 29-09-10 19:32

Sv: Asiatere ..?
 
Jeg kan si dere en ting. Grunnen til at asiatere ikke blir feite, på tross av de spiser ris, er fordi de spiser lite, og kan regne eller ses som lavkalori kosthold. De er gjennomsnittlig tynne ikke sant? Har dere sett de er også gjennomsnittlig lavere og mindre også, enn folk fra europa?

Her hjemme har ris konsumingen gått ned 90% etter at jeg gikk over til lavkarbo. Resten av familien spiser veldig lite ris til måltidene, kanskje en skje med ris, maks 2 skjeer.
Jeg skulle ønsket at jeg var klokere for 10 år siden angående kosthold.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:37.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no