![]() |
Fromasjkake med sjokoladebunn
Oppskrift med bilder her
Kakebunn: Ingredienser: 100 g smør 200 g søtning* 2 egg 50 g mandelmel 3 ss bakekakao 2 ts bakepulver 1 ts vaniljepulver 75 g hakkede valnøttkjerner Fremgangsmåte: Smelt smøret og pisk inn sukker. Rør deretter inn eggene, og så mandelmel, kakao, bakepulver og vaniljepulver. Tilsett de hakkede valnøttene til sist. Hell røren i en springform (23-24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen, og stek bunnen midt i ovnen ved 200 grader i 20-25 minutter. *) Jeg brukte 100 g sukrin og 10 g hermesetas. Limefromasj: Ingredienser: 4 plater gelatin 1 lime Fun Light med lime-smak 2 ts søtning** 2 egg 3 dl kremfløte Fremgangsmåte: Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca 5 minutter. Press ut saften av limen og bland det med fun light så du får ca 1 dl væske tilsammen. Press vannet ut av gelatinen og smelt den deretter i litt av saften. Kjøl ned og bland inn resten av saften. Visp eggehviter og 1 ts søtning stivt, og eggeplommer og 1 ts søtning til eggedosis. Pisk kremfløten stiv. Tilsett eggedosisen i saften, og vend forsiktig inn eggehvitene og kremen i massen. Hell fromasjen over kakebunnen og sett kaken i kjøleskapet til fromasjen har stivnet (ca 4 timer) **)Jeg brukte hermesetas. |
Sv: Fromasjkake med sjokoladebunn
Nammmm, denne så god ut! Fikk lyst til å begynne å bake nå jeg, hehe. :p
|
Sitat:
|
Signe deg. :D
Eg elske denne kaka, men orginalen e noko full av sukker, så eg visste ikkje heilt korleis den kunne endrast på. Takk og pris for deg. Kor får eg kjøpt hermesetas, og kva er det? |
Denne så god ut! Utrolig mange lekre oppskrifter du legger ut nå om dagen! *abbonerer*
|
Sitat:
|
Du kommer stadig med noe snadder du! Jeg skal prøve hvetestanga di snarest, også blir det kanskje denne etterpå. takk for at du deler :)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09. |