![]() |
Kålrot
Hei, kålrot er det fy fy, eller kan man spise det med god samvittighet??:confused:
Synes det smaker så mye bedre med kålrot stappe enn blomkål:( |
Sv: Kålrot
Kålrot vokser under bakken og er dermed fyfy, egentlig!
Men den har bare 6.4 karber og ettersom du har Egenkomponert som kostholdsfilosofi, er det bare du som kan bestemme hva du skal spise!;) En sjelden gang er det nok uansett helt greit!:) |
Det kan du sikkert. :) Du har egenkomponert kur, og bestemmer det litt sjøl :ja:
Er det ketose-retning du har, så anbefales ikke kålrot i mengder. Den er en del karber i, og er tung. Så man får lite matmengde med mye karber :ja: |
Kokt kålrot har en GI på 72, det er omtrent som kokt potet, og mer enn vanlig sukker.
Så, man bør tenke seg om før man bruker kokt kålrot i særlig grad. Prøv deg frem og spis det i det minste sammen med fett :-) |
Å huff å huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Jeg koste meg med det til middag i går med hjemmelaget kjøttdeig kaker :(. Men takk for svar, blir ikke mer kålrot på meg da.. får holde meg til blomkålen da selv om jeg synes det smaker "høgg" :p.
|
Men jeg har ikke prøvd å laget stappe av blomkålen enda da... Kanskje det smaker bedre enn vanlig kokt?? :o
|
Sitat:
Altså, jeg sier IKKE at du IKKE skal spise kålrot! Det kan bare være greit å vite at kokt kålrot har høy GI, og det er veldig lett å ta en del kålrot, 100 gram er ikke rare biten. Så for all del, kos deg gjerne med kålrot, og ha ikke dårlig samvittighet for at du nyter god mat. Prøv ut på egen kropp. :-) |
Sitat:
Jeg koker aldri blomkål eller brokkoli, men jeg steker de heller i smør, og strør på salt,pepper, ev. urter. Så legger jeg på lokk og lar de stå og dampe seg ferdig slik :ja: Mye bedre enn kokt. |
Sitat:
Jeg synes dette smaker mye bedre enn bare kokte grønnsaker og man får litt mer potetmosfølelse. Bruker det enormt mye til middagen i tillegg til andre grønnsaker. Jeg spiser ikke kålrot til vanlig, men skal unne med en stor porsjon på julaften sammen med pinnekjøttet. Det gleder jeg meg til allerede :D |
Sitat:
|
Sitat:
:sikle: |
Sitat:
Bruker 4-5 skiver meierismør, 4-5 fed hvitløk og gjerne fetaost i chili! :sikle::sikle::sikle: |
Sitat:
Sitat:
Pinnekjøtt :sikle: |
Sitat:
|
Sitat:
Grunnen til at jeg har flere piskere er rett og slett at jeg har slitt ut 3 motor- deler! Siste gangen var det krise, så jeg hadde ikke tid til å vente på at gubben skulle få tid til å dra laaangt opp på andre siden av byen og kjøpe nytt drivverk!:p |
Her var det masse fine tips:), Tusen takk det skal prøves...
Må på butikken å kjøpe blomkål jeg nå og til mor å "stjele" stav mikseren:D Mange takk:) |
Sitat:
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30. |