![]() |
En liten soya-diskusjon... *oppdatert i nr 49*
Jeg liker diskusjoner og vil derfor at dere engasjerer dere litt... Jeg er på facebook og jeg mottar stadig oppdateringer fra 'Mat er min medisin'. I dag poppet det plutselig opp en beskjed om at: "Unngå soyaprodukter for enhver pris, spesielt i ung alder! Soya inneholder ekstreme mengder østrogen som ødelegger hormonbalansen i kroppen din".
Soya ikke er så sunt som vi tror og kan være direkte helseskadelig! Da er det snakk om industrifremstilt soyaprotein (som faktisk er et avfallsprodukt etter margarinproduksjon) som finnes i nesten all slags mat, og ikke minst genmodifisert soya. Og fordi soya har blitt så populært så har produksjonen tatt seg såpass opp at det er med på å forårsake avskoging i regnskogsområder. Her er noen artikler 'Mat er min medisin' linket til: http://lilalife.no/wordpress/2010/09/01/soya/ (på norsk) http://articles.mercola.com/sites/ar...aspx?aid=CD945 (på engelsk) Jeg vil gjerne ha en diskusjon på dette fordi jeg har lyst til å lære mer :D Gutten min drikker ikke vanlig melk, digger soyamelk og nå ble jeg jo veldig i tvil... Hmm, kanskje rismelk/havredrikk er bedre for han? |
Sv: En liten soya-diskusjon...
Her inne er det vel ikke så mange som er av oppfatningen at Soya er særlig sunt:)
|
"Soya er ikke menneskemat", lærte jeg av min mor. :cool: Jeg er sikker på at noen har større/mindre toleranse enn andre, sånn er det jo med det meste - selv tåler jeg en liten skvett soyamelk i ny og ne, men det skal ikke mye til før det forstyrrer menstruasjonssyklusen min...
|
Men samtidig er det jo mange her inne som bruker soyamel og soyamelk i diverse oppskrifter?
Fant også denne hos Relis som tar for seg soya og fertilitet: http://relis.arnett.no/Utredning_Eks...Relis=1&S=2380 |
De fleste som bruker soyamel og soyaprotein, bruker vel ganske lite av det? Selv bruker jeg noe i f.eks en pizzabunn jeg liker. Den spises ikke en gang i måneden en gang... ellers er det i diverse bakverk som det også bare spises litt av en gang i blant.
Jeg har også på følelsen av at de fleste "gamle traverne" her inne, vet at soya er en hormonhermer og ikke bra i store mengder. Men det er helt greit at det taes opp fra tid til annen. Jeg har ikke lest noe som "friskmelder" soyaprodukter i alle fall... |
Det er ganske skremmende å lese artiklene på http://nexusmagazine.com om soyaprodukter. Jeg leste dem tidligere da de var gratis, men nå har de visst begynt å ta seg betalt.
http://nexusmagazine.com/index.php?p...mart&Itemid=44 |
fortell mer!
|
Sitat:
Har jo lest artiklene over og det ser ikke bra ut, men de er skrevet av skeptikere. Hos Relis sier de at de ikke finner seriøs forskning som kan underbygge noen av påstandene fra skeptikerne, men de har allikevel inntatt en føre var-holdning og anbefaler å ikke gi soya til barn under 6 mnd... Skal sies at Relisartikkelen ble skrevet i 2007, mye kan ha skjedd siden da. Jeg har sendt spm til Relis om de kan finne oppdatert forskning på dette :) |
|
Sitat:
|
finnes det forskingsartikler på norsk? *blond*
|
Istedetfor soyamelk, riskmelk, geitemelk, hoppemelk, kumelk...la gutten drikke det han ville drukket om han hadde levd i steinalderen. Det er iallefall ingen som er intolerant mot vann.
|
I boka kjernesunn familie, anbefaler de å styre unna soya produkter med barn med atferdsforstyrrelser, så her i hus bruker vi ikke soya i det hele tatt.. :D
Bruker rismelk i lapper, vafler etc.. og til risengrynsgrøt. Siden sønnen min ikke drikker melk, så er jo det en enkel sak å styre unna... |
Jeg har lenge vært veldig skeptisk til soya og bruker det overhodet ikke. Det er sikkert noe i ett eller annet halvfabrikata jeg kjøper, men jeg bruler det ikke bevisst i alle fall. Hormonene mine har det helt fint uten hormonprevensjon og soya de. :)
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
er det viktig med soya i husholdningen kan man kanskje se om det fins økologisk soya å bruke, og holde seg til mindre mengder?
en god del av soyaens synder kommer jo av produksjonsmåten/fremstillingen også, det er mer enn nok gjødsel og insektmidler som er hormonhermere i mye matvarer. på befolkningsbasis har soyaprodukter stor innvirkning fordi soya brukes som tilsetning i svært mange halvfabrikata og ferdigråvarer, derfor har soya svært stor innvirkning. det er lenge siden vitenskapsfolk har begynt å se mindre størrelse på kjønnsorganene til hannkjønn i sjødyr og pattedyr (inkludert mennesker), og hormonhermere i mat, tekstil- og hygieneprodukter samt industriavfall står bak. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Gi dem et glass H-melk om dagen!:)
|
Sitat:
Kesam med litt bær oppi? |
Sitat:
|
Noe som påviker kalsium opptaket er hvor mye oksalater og proteiner man spiser.
Eks kumelk: Da vil man få i seg ca 8,5 mg kalsium per 100g melk. Har man et 40% lavere opptak av kalsiumet fordi man spiser mye protein, salt og oksalater tar kroppen bare opp 3,8g. Bassert på at man tregner 500-1000mg til dagen. Kylling "krever" kalsium slik som andre protein kilder også gjør. 100g av eks grønnkål, eller andre lav oksalat grønn blader kan tilsvare 200g melk eller 100g cheddar ost i kalsium opptak! I tillegg får man vitamin K, C og A.. Spinat, amaranth og rabrabar inneholder en del kalsium men fordi dem også innholder oksalater så binder oksalat + calcium seg sammen og opptaket er bare 20%.. jeg har en haug med referanser til studier vist noen vil lese :) |
Sitat:
|
Sitat:
980 mg (122 %)kalsium per 100 gram http://www.synnove.no/produkter/gulo...-vitamin/37/0/ |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:33. |