![]() |
Chili con carne med cheddar- og rømmebrød
Oppskrift med bilder her
4 porsjoner: Ingredienser: Cheddar- og rømmebrød: 2,5 dl Bakepro* 1 1/2 ts bakepulver 1/4 ts natron 1/4 ts salt 1 1/2 ss usaltet kaldt smør i biter 200 g revet skarp cheddar 2 ts jalapeño 1 1/2 dl rømme Chili con carne: 1 finhakket løk 3 fedd finhakket hvitløk 800 g kjøttdeig 2 ss chilipulver 2 ts cumin 4 ts paprikapulver 2 ts oregano 1 ts chiliflak 1 boks hermetiske hakkede tomater 1 1/2 dl buljong (vann + buljong) 2 ss cider eddik 1 boks avrente kidneybønner** 1 finhakket grønn paprika 1 finhakket rød paprika salt og pepper Fremgangsmåte: Start med brødet; bland bakepro, bakepulver, natron og salt i en bolle. Bruk hendene til å smuldre smøret i melet. Ha i cheddar, jalapeño og rømme i bollen, og rør til deigen blir sammenhengende og klissete. Sett bollen i kjøleskapet, og lag chili con carne. Ha olje i en stor panne eller gryte og stek løken blank. Tilsett hvitløk og stek videre i ca ett minutt. Ha i kjøttdeig og brun den. Rør sånn at kjøttdeigen blir kornete. Rør inn chilipulver, cumin, paprika, oregano og chiliflak. Tilsett hermetiske tomater, buljong og eddik og la det putre under lokk i 35-40 minutter. Ha i avrente bønner og paprika. Smak til med salt og pepper og kok videre i 15-20 minutter uten lokk. Lag fire klatter av brødrøra på en bakepapirkledd stekeplate. Bruk plastfolie over og trykk de til flate rundinger, ca 9 cm i diameter. Stek de midt i ovnen ved 220 grader i ca 15 minutter. Del brødene i to og legg chili con carne på bunnen. Ha på litt rømme og legg den andre halvparten på toppen. Oppskriften har jeg funnet her *)Jeg har ikke prøvd, men regner med at du kan bruke bakemiks eller proteinpulver om du ikke har bakepro. **)Orginaloppskriften bruker kidneybønner, jeg hadde ikke det og brukte Mexe Beans fra Old el Paso. |
Sv: Chili con carne med cheddar- og rømmebrød
Denne oppskriften var super god :D. fikk ikke tak i cheddar så brukte fetaost, men det var fantastisk godt fordeom
Resultatet |
Sv: Chili con carne med cheddar- og rømmebrød
Denne skal testes :)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25. |