![]() |
Julemarsipan
Ingredienser:
90 g mandelmel 60 g SukrinMelis 2 eggehviter (1-3 dråper mandelessens) Topping: 20 g mørk sjokolade Slik gjør du: Bland SukrinMelis, mandelmel, eggehviter og mandelessens. Smak på marsipanen etter hvert som du knar den sammen, og tilsett mer mandelmel eller SukrinMelis ettersom hvor søtt du liker å ha det. La deigen hvile i ca. 15 minutter, del den i 12 like biter og trill kuler. Del sjokoladen i biter og putt de i en plastpose, smelt i varmt vann. Klipp av tuppen og dekorér marsipanbitene med deilig mørk sjokolade :) |
Sv: Julemarsipan
:ja: Den har jeg tenkt å prøve til helgen. :) Muligens bounty-sjokoladen fra "Bakeglede uten sukker" også. :sikle:
|
åååå, bounty sjokolade?? yum...ligger en oppskrift på det her et sted også, gjør det ikke? mener jeg har sett det tidligere...
|
:sikle: Så flott at de har fått Sukrinmelis på markedet nå, det må jeg teste ut. :spent:
|
Sitat:
|
Hmm..:) den skal testes!!
Lager du den for hand, eller i en eller annen kjøkkenmaskin? |
Ja denne oppskriften må testes!! :)
|
Må mandelmelet være av skolde mandler?
Tro om man kan lage marsipan av kokosmel....? |
jeg har lagd av det mandelmelet som selges i helsekosten. kan sikkert funke med kokosmel også, jeg har ikke prøvd ;) men give it a try! :)
jeg har bare lagd den for hand ja :) |
Vanligvis lager man marsipan på følgende måte:
500 g mandler, skåldes (dvs.du har de i en gryte, heller kokende vann over, venter litt og så er det bare til å sette seg ned og "poppe" av skallet. Mandlene uten skall legger du så utover i en langpanne og "tørker" forsiktig på svak varme i ovnen noen timer. SÅ kan du ha de i hurtigmikseren og male de veldig veldig fint. Deretter tømmer man oppi 500 g melis(her bruker jeg sukrin-melis) og en til to eggehviter. That`s it! Hvis du IKKE tar av skallet på mandlene, men bruker samme oppskrift, får du en enkel form for kransekake ;-) Både marsipan og kransekake kan steikes i ovnen. Trill en tykk pølse og skjær skiver av den, stek midt i ovnen på rundt 200*C til de blir gylne. Nam nam! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Da har jeg laget den etter oppskriften i siste VOF, men de opererte med 250 g mandler og 1/2-1 eggehvite... Måtte ha 2,5 eggehvite jeg. Da ble den muligens litt for løs og det smakte merkelig nok lite mandler av den, selv om jeg hadde i bare 4 ss sukrinmelis, skulle nok hatt i litt mandelessens også, men gjort er gjort. Får notere det i boka og huske det neste år. :) Dyppet kulene i smeltet mørk kokesjokolade med en liten dæsj cocosa (kunne droppet den) og de ble gode, men smakte altså ikke nok marsipan.
Har også prøvd å lage bountysjokolade, men kokosmassen ble for myk til å kunne formes til noe som helst så jeg endte opp med å ha den i muffinsformer og helle smeltet sjokolade over. Men det ble godt da! :) |
Sitat:
|
helsekost har det :)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:21. |