![]() |
Karamellskum med sjokoladetrekk
Oppskrift med bilder her
Ingredienser: 1 dl vann 1 dl bjørkesøt (xylitol) 1/2 dl sukrin 1 1/2 ts sukkerfri karamellsirup* (eller ev. honning) 1 1/2 ss gelatinpulver 1 eggehvite 3/4 ts vaniljepulver 175-200 g smeltet sjokolade Fremgangsmåte: Kle en form (ca 16x16 cm) med aluminiumsfolie og smør den med olje. Rør sammen 1/2 dl vann, bjørkesøt, sukrin og karamellsirup i en liten kjele. Kok opp uten omrøring og la det koke til det blir gulbrunt (ca 15 minutter). Ha i mellomtiden resten av vannet i en dyp bolle og dryss gelatinpulver jevnt over vannet. Varm opp over vannbad til gelatinen har smeltet. Fjern bollen deretter fra varmen. Ha eggehviten i en ren bolle sammen med en klype creme of tartar eller en dråpe eddik. Visp eggehviten til du får myke topper. Når sirupsblandingen har blitt gulbrun heller du blandingen i bollen med gelatin. Det vil skumme opp ganske mye, derfor en dyp bolle. Pisk sammen når skummingen har roet seg. Hell sakte sirupsblandingen i eggehviten mens du hele tiden visper. Ha deretter i vaniljepulver. Fortsett å vispe til blandingen er seigtflytende og stiv (5-10 minutter). Hell blandingen straks i den smurte formen, den begynner å stivne raskt, og fordel blandingen med en smurt slikkepott. Dekk over formen og la den stå på kjøkkenbenken i 6-8 timer (gjerne over natta). Ta skumblandingen ut av formen og skjær i firkanter, jeg fikk 24 stykker. Smelt sjokolade over vannbad og dypp skumrutene i sjokoladen. Ha de på bakepapir og la de stå kaldt til sjokoladen er stivnet. Oppbevares i kjøleskap. *)Jeg brukte Monin sukkerfrie karamellsirup, kjøpt hos Alt om bar i Bygdøy Allè 7 i Oslo. Produktet kan også kjøpes i nettbutikken. Når jeg først var der kjøpte jeg også sukkerfri vaniljesirup som jeg skal prøve i en oppskrift i løpet av helga. |
Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk
Så bra! Dette så veldig spennende ut!!!
:heia: :heia: |
ååh gleder meg sånn til å bli frisk igjen for da har jeg så mange av oppskriftene dine jeg må teste ut :o fått inn glutenmel og alt her nå fra iherb, så da skal det testes masse ja :D
|
ÅH herregud! Det ligna på JAPP! Enda en ting jeg må prøve... Hjelpes..
|
Skal prøves - men lurer på hvor man får tak i sukkerfri karamell-sirup? Prøve helsekosten?
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Åh, har Monin kommet med sukkerfrie siruper nå? :spent: Kan ikke huske å ha sett noen av de da jeg kjøpte for noen år siden. Jeg har bestilt alle tre typene nå. :snill:
|
Sitat:
Jeg kjøpte en Mojito mint til søstra mi i julegave.. jeg smakte ikke på den, men den lukta supergodt..synd den ikke fantes i sukkerfri ;) |
Hmm, klarer ikke å finne ut karbohydratinnholdet i den sukkerfrie sirupen. Noen som vet?
|
Åå så digg da, bamsemums er jo også godt :D Tror jeg skal bestille sånne siruper. De er jo fine å ha på isen og kanskje? Altombar.no hadde billigst såvidt jeg kunne se.
|
Sitat:
kcal: 34,5 protein: 0 g karbohydrat: 16,8 g fett: 0,4 g En teskje veier ca 5 g, dvs at en teskje er 0,8 g karbo :) Sitat:
|
Jammen, visst en hadde tilsatt et lag peanøtter og karamelsaus- så hadde jo dette blitt snickers! Skremmende mye godt du lager
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:07. |