![]() |
Intelloreksi
Ifølge legen min så har jeg en begynnende tendens til en sykdom som kalles for intelloreksi. Intelloreksi er en spiseforstyrrelse som i hovedsak er en besettelse av å spise sunn mat.
Intelloreksi rammer som oftest kvinner som overanalyserer all mat før de tar den inn i kroppen. Det er en besettelse av å spise mat som er riktig sammensatt, og som oftest har de som er rammet av sykdommen ekstremt god innsikt i de aller fleste matvarer og hvordan den fungerer i kroppen. En intellorektiker drikker lite alkohol, spiser sjelden mat hun ikke har laget selv, eller ikke vet hva er, spiser sjelden ute, som regel aldri samme mat som partneren sin og hun er i de fleste tilfeller som ett leksikon å regne og ett oppkom vitenskapelige, overbevisende grunner av kunnskap om hvorfor hennes mat er oppskrift på god helse. JEG LER! For se her
|
Sv: Intelloreksi
Da er vi flere :p
Sa ho som drikker øl her og nå :D |
Sitat:
|
Sitat:
|
Er vel ikke verste jeg kan tenke meg å lide av? Å være ville være sunn?
|
Det er helt greit å ville være sunn så lenge ingen (vi sjøl eller omgivelsene) lider av det. To kjappe problemstilinger:
* Hva om en person ikke kan gå på fest/i bryllup/på besøk fordi h*n ikke har full kontroll på hva som blir servert? * Hva om en bruker så mye penger på sunn mat at h*n får problemer med økonomien? Vi må jo bare innrømme at mat av "helsekost-typen" er svindyr sammenligna med annen mat. Det er flott å ta kontroll over maten, men veldig lite kjekt når maten (evt badvekta) tar kontrollen over deg. Been there, done that, never going back! |
Sitat:
|
Jeg hadde likt å lidd av det bare for et år eller noe :) hehe.
|
Sitat:
Ta kontroll over maten før den tar kontroll over deg ;) |
Sitat:
|
Vet du... Jeg skjønte det var en spøk, men tro meg. Du vil faktisk ikke ha en spiesforstyrrelse som tar kontroll over livet ditt, og kanskje setter deg i livsfare. Det kan jeg si uten å vite noen verdens ting om deg.
Hvorfor kan jeg si det? Fordi jeg vet noe du ikke vet. Jeg har vært der. Det er ikke noe hyggelig sted, men det kan du aldri vite før du har opplevd det, Det eneste jeg vet om deg er det du har vist i to innlegg i denne tråden: At du ikke har erfart hva en spiseforstyrrelse er, og hvor ødeleggende det kan være. Jeg håper det fortsetter slik, men vær forsiktig med hva du ønsker deg. Lev og spis vel, for du er verdifull. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sant nok.. Men å gi faen i hva man putter i munnen må nesten være verre. Spise alt av transfett og junkfood og sukker og drit og lort.. Men så klart.. å være besatt av noe er ikke bra.. hverken trening, mat eller sex eller noe :P
|
Sitat:
Jeg føler jo ikke at maten kontrollerer livet mitt - eller gjør den det? Jeg kjøper lite-øl og lavkarbo-cider til fest, drikker drinker med lettbrus, spiser bare lavkarbo-riktig mat (som på julebord i går) - og "smaker" sjeldent høykarbomat. Hm... bør jeg gå i tenkeboksen? Helt seriøst? Jeg har antatt at jeg kommer til å bli "bedre" når vekta er nådd jeg - men fram til da må jeg passe på. I tillegg står jeg mye stille i vekt - så jeg må stadig justere og prøve nye ting, og veie og måle på nytt om jeg har vært litt "sløv" en stund... Fin tråd - greit å få seg en tankevekker av og til - uten at det nødvendigvis betyr at jeg lider av verken den ene eller den andre spiseforstyrrelsen ;) |
Når man studerer ernæring skikkelig for første gang og gjør en grundig undersøkelse er det ikke noe galskap i det. Om man fortsetter å ha dette som hovedfokus i hverdagen slik at det kommer i vegen for daglige aktiviteter, at aktiviteter med andre avlyses fordi man ikke får rett mat sammen med de, f.eks. ,da er det alvorlig. Når det er hemmende for livsutfoldelsen rett og slett. Og dermed tvangspreget. Og det er nettop tvangspreget som er det syke. Om man av ren glede og nysgjerrighet er opptatt av å lære om mat er det helt ok.
|
Sitat:
Jeg kjenner et menneske med denne lidelsen, og det har vært et mareritt å være vitne til. |
Interessant at legestanden gjerne drar frem nye diagnoser som intelloreksi og ortoreksi, mens etablerte biokjemiske regler - nei det har ikke noe for seg.
/rant |
Sånn er det jo første gang man studerer noe som helst! (Kremt*karijaquesson*host)
Man blir VELDIG overbevist om alt som står i bøkene og som professorer breker ut av seg. Psykologi anyone? medisin basalfag? BI? I ettertid, ca ett år senere når det nye kullet kommer igang, er det helt umulig å tenke seg at man var like blindt overbevist. Så ja en slags sykdom, men bare slik som 5-6-åringer, ingenting har nyanser. Kan bare håpe at modningen kommer... (passer det med /rant for meg og tenker jeg...) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det finnes grader av alt, så klart. Men det mest påfallende er vel kontrasten til det store flertall som spiser og drikker helt ukritisk.
Så er du mer opptatt av kosthold enn legen, da kjennes det sikkert godt for legen å ha en merkelapp å sette på deg.... Sånn at du ikke blir for oppesen og tror du kan noe, tvert imot! Det er noe sykt i dette å være så veldig opptatt av maten!! Ja jeg kjenner også selv at det nok var litt negativt... Men det kan jo være et snev av sannhet i det. |
Om det å være veldig interessert i noe er sykt må alle nerder få diagnose da.
|
Er det ikke slik med spiseforstyrrelser at diagnosen slår inn når det går fra å handle om mat til å handle om kontroll (fordi det er noe annet i livet man ikke har kontroll over og man kan kontrollere hva man spiser)?
Joda, jeg selv har (ganske) strenge restriksjoner på hva jeg spiser og hva som er i mat (melkeallergiker (vennlig allergi) og kontrollerer karbo pga jojo-blodsukker), men jeg kontrollerer ikke maten for kontrollens skyld. Det er fordi jeg blir syk uten. Jeg skulle gjerne kunne spise "normalt" jeg! Men da har jeg lungebetennelse om to uker... |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27. |