Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Linfrø vs. linfrø (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39037)

krepso 01-01-11 10:47

Linfrø vs. linfrø

Har funnet ut at det er viktig å lese på alle varer, da det variere stort mellom ulike produsenter. Her er to eksempler.

LINFRØ / SOLSIKKEKJERNER

Møllerens Karbohydrat 0 g / Karbohydrat 7,2 g
gogreen Karbohydrat 0 g / 13 g
ICA Norge AS Karbohydrat 34 g / 19 g

Her etter velger jeg alltid Møllerens frø.
Har dere noen eks. på andre matvarer med stor forskjeller ut i fra produsenter?

TrillTrall 01-01-11 11:09

Sv: Linfrø vs. linfrø

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krepso (Innlegg 990852)
Har funnet ut at det er viktig å lese på alle varer, da det variere stort mellom ulike produsenter. Her er to eksempler.

LINFRØ / SOLSIKKEKJERNER

Møllerens Karbohydrat 0 g / Karbohydrat 7,2 g
gogreen Karbohydrat 0 g / 13 g
ICA Norge AS Karbohydrat 34 g / 19 g

Her etter velger jeg alltid Møllerens frø.
Har dere noen eks. på andre matvarer med stor forskjeller ut i fra produsenter?

Siden den ene pakken med solsikkefrø inneholder nesten 3 ganger så mye som det andre ville jeg gått ut i fra at en av dem er enten feilmerket eller merket på en annen måte. Og det er jo selvfølgelig noe som ikke stemmer når den ene pakken med linfrø oppgis til å inneholde 34 g kh og de andre ingen. :) De 34 g er nok kostfiber som ikke skal telles med tenker jeg.

sylwester 01-01-11 14:28

Kostfiber som er tatt med på Linfrøene til ICA muligens?
Ang. Solsikke så er jeg litt overraska at det er så forskjellig.

Alynna 03-02-11 16:21

Forskjellene på nøtter og frø irriterer meg grenseløst. er det bare å pøse på med linfrø, kan noen bekrefte det? Skulle handle i går, men fant en pakke med masse karbs, så jeg nølte, og lurte på om jeg husket feil fra matvaretabellen.

Et annet problem er kokosmasse, det står sinnsykt forskjellige verdier på pakkene. Kokosnøtter er jo ikke så forskjellige? Og om de er det, hvordan i huleste kan produsenten vite hva som er i deres pakke akkurat?

nellie 03-02-11 16:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1019614)
Forskjellene på nøtter og frø irriterer meg grenseløst. er det bare å pøse på med linfrø, kan noen bekrefte det? Skulle handle i går, men fant en pakke med masse karbs, så jeg nølte, og lurte på om jeg husket feil fra matvaretabellen.

Et annet problem er kokosmasse, det står sinnsykt forskjellige verdier på pakkene. Kokosnøtter er jo ikke så forskjellige? Og om de er det, hvordan i huleste kan produsenten vite hva som er i deres pakke akkurat?

Det kan evt være at de behandler varene forskjellig:) At vannmengdene osv blir forskjellige.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.