Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Karber i tomatpuré? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39127)

Timona 04-01-11 13:37

Karber i tomatpuré?

De fleste typer tomatpure ligger på rundt 20 karber pr 100 gr.
Men på den lille boksen fra Landlord står det 5,5 karber pr 100gr.

Er det feilmerking? Eller innholder de andre typene mye mer sukker?

senorita 04-01-11 13:41

Sv: Karber i tomatpure?

jeg pleier å kjøpe landlord sin, håper virkelig ikke det er feilmerking :D Er vel mer sukker i dem andre ja..

Timona 04-01-11 13:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 992826)
jeg pleier å kjøpe landlord sin, håper virkelig ikke det er feilmerking :D Er vel mer sukker i dem andre ja..

Jeg håper også at det stemmer, men virker litt rart at det kan være så stor forskjell fra forskjellige produsenter. Kikket på glasset med tomatpure fra Landlord og det var rundt 20k imens den lille metallboksen har 5,5k hmm :confused:

senorita 04-01-11 14:06

nå har jeg bare den med 5,5 % karber her og ser på innholdet : tomat, salt. Så da er det jo ikke sukker i den og da kan jo 5,5 gram stemme ganske bra.

Hva inneholder den 20% da? står vel sukker på lista?

Timona 04-01-11 14:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 992845)
nå har jeg bare den med 5,5 % karber her og ser på innholdet : tomat, salt. Så da er det jo ikke sukker i den og da kan jo 5,5 gram stemme ganske bra.

Hva inneholder den 20% da? står vel sukker på lista?

Jeg har en fra eldorado her som inneholder 20 karber pr 100 gr.
På innhold står det bare tomater og salt der også.(99 % tomater og 1% salt)
Virker jo som den fra Landlord må være feilmerket? Hvor skulle ellers 14,5k ta veien? :confused:

senorita 04-01-11 15:07

men tomat har jo ikke så mye karber i seg selv, så hvordan får dem til 20 % da? tomat har vel bare 2,5-3 % karber i seg selv.. Så da stoler jeg heller på at den er 5,5 jeg :D

senorita 04-01-11 15:09

ellers får en bare kjøpe tomater og mekke selv ...

Carisma 05-01-11 18:08

Mer vann i Landlord sin? Er ofte det som utgjør forskjellen på billigmerkene.

senorita 05-01-11 18:14

jaja vann kan jeg leve med :P så lenge den smaker ok og har lite karber så.. :D

Zillah 05-01-11 18:54

Senorita: Tomatpuré har meir kh/100g enn tomat fordi det er konsentrert.
Sjå for deg at den lille boksen er lagd for eksempel av 10 tomatar, og du har fått med deg karbene frå alle saman, da går reknestykket opp.

senorita 05-01-11 20:53

men hvorfor har en 5,5 og en annen 20 da? :p vesentlig stor forskjell syns jeg?

Zillah 06-01-11 08:23

Eg trur no framleis at 5,5 kh er feilmerking, ettersom same merke i anna forpakning inneheld meir.

Kitt 06-01-11 09:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 994258)
Eg trur no framleis at 5,5 kh er feilmerking, ettersom same merke i anna forpakning inneheld meir.

Jeg har en "kontakt" i Landlord og har nå sendt henne mail for å finne ut av dette en gang for alle!:)

langaard 06-01-11 09:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 994297)
Jeg har en "kontakt" i Landlord og har nå sendt henne mail for å finne ut av dette en gang for alle!:)

He he:) jeg har ringt rema kundeservise, og skal få svar i løpet av dagen:D Skulle lage tomatsuppe i dag, men venter til jeg har fått svar:p

Kitt 06-01-11 09:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 994303)
He he:) jeg har ringt rema kundeservise, og skal få svar i løpet av dagen:D Skulle lage tomatsuppe i dag, men venter til jeg har fått svar:p

Hihi, Jeanette pleier å være kjapp, men har liten tro på at de kan få sjekket om det stemmer i løpet av dagen. Så fort tror jeg ikke labben der jobber!:rolleyes:

langaard 06-01-11 09:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 994309)
Hihi, Jeanette pleier å være kjapp, men har liten tro på at de kan få sjekket om det stemmer i løpet av dagen. Så fort tror jeg ikke labben der jobber!:rolleyes:

Ok:) Da blir det kanskje ikke tomatsuppe i dag da:p

Zillah 06-01-11 10:15

Supert, Kitt.
Eg har tenkt tanken å kontakte dei sjølv, men eg "rir ikkje same dag som eg saler" forstår du... :rolleyes:

Kitt 06-01-11 10:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 994358)
Supert, Kitt.
Eg har tenkt tanken å kontakte dei sjølv, men eg "rir ikkje same dag som eg saler" forstår du... :rolleyes:

Ikke kjent for å gjøre det, jeg heller, men det var så enkelt når jeg alt har damen på mailing- lista!:)

Lissi80 10-01-11 07:51

Dette svaret er jeg spent på. Oppdaget nemlig det samme her forrige uke, og kunne ikke forstå dette helt. Men det er jo lov å håpe at metallboksen fra Landlord IKKE er feilmerket ;)

alexsandra 10-01-11 09:39

Sv: Karber i tomatpuré?

har dere kommet frem til hva som er rett:)

Kitt 10-01-11 10:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av alexsandra (Innlegg 997321)
har dere kommet frem til hva som er rett:)

Har ikke fått noe svar enda!

marjusen 10-01-11 20:24

Oj oj. Her har jeg da event. gått på en smell om den er feilmerket. Håpet virkelig det var kommet svar på dette. Men da er jeg jammen meg spent og skal følge tråden med argusøyne.

*Krysser fingra for at den IKKE er feilmerka*

Kitt 12-01-11 10:23

TATTATATA!

Her kommer svaret fra Landlord:

Hei!

På vårt eksisterende produkt på glass er karbohydratverdien på 12 gram pga en høyere tomatkonsentrasjon enn våre øvrige tomatpureer.
Vi har byttet leverandør for 140 g nå, og vi har nylig deklarert varen på nytt. Karbohydratinnholdet på vårt nye produkt er på 20 g.

Med vennlig hilsen / Best regards

Synd, men sant!:)

Zillah 12-01-11 10:41

Akk ja, sann.
Takk, Kitt.

Lissi80 12-01-11 12:59

Såpass ja.. Det var jo ikke noe bra.. Men hva gjør dere som bruker tomatpure i kosten nå da? Er det greit å fortsette å bruke det?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.