![]() |
Vaniljesukker vs vaniljepulver
Antar at dette ikke er helt det samme? Ser av noen oppskrifter at det er vaniljepulver som ingrediens, er det noe man får i helsekost? Finner bare vaniljesukker i butikkene...
|
Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver
Ja vaniljepulver får du i helsekost. Det er rent vaniljepulver. Ikke søtt. Kan brukes til å lage eget vaniljesukker av m/ bla sukrin (som er lavkarbovennlig)
Vaniljesukker er er sukker tilsatt inulin (som ikke er vanilje, men smaker som det) |
Ok, takker for raskt svar :) Bakepulver er det ikke noe store forskjeller på eller?
|
Nei, bakepulver er bakepulver. (true eg da...) Kjenner bare til det man kjøper i butikken :ja:
|
Ok, takk igjen :)
|
kan man bruke de tingene litt om hverandre hvis man bruker vanilje sukker i stedet vanilje pulver?
|
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Pr. 100g
Pr. 100 g pulver: Energi 1592 kJ / 376 kcal.: Protein 0,3 g, karbohydrat 82 g (herav sukker 74 g), fett 5,2 g, fiber 8,9 g, fenylalanin 14 mg. det var det jeg fant om innhold i vaniljepulver,men skjønte ikke helt det med 82g karbohydrater og herved 74gram sukker, skal det trekkes fra eller er det bare sånn:confused: er helt grønn på dette her. iSukker, dextrose, inulin, fett pulver (hydrogenated palmefett, maltodextrin, melkeprotein), maltodextrin, fortykningsmiddel (E412 guarkjernemel og E407 karragenan), vaniljesmak, farge (E160a betakaroten). |
Sitat:
Vanligvis består vaniljesukker av sukker (melis), vanillin og evt et antiklumpemiddel (mais-/potet-/hvetestivelse) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
takk for svar,blir litt spørsmål og graving men det er vel det man lærer her. flott at dere tar dere tid til og svare:) |
Sitat:
|
Vaniljepulver er et slikt brunsvart pulver bestående av frøene fra vaniljestangen (evt også litt oppmalt stang). Vanilje er en orkidee. Vanillin er råtten gran, og lages faktisk av det, om noen er i tvil. (Fra Borregaards hjemmeside: Borregaard is one of the world's leading suppliers of vanillin and ethylvanillin. The company is alone in supplying timber-based vanillin.)
"Vaniljesukker", f eks den standard fra Freia er vanillinsukker, og har ingenting med vanilje å gjøre utover at den forsøker å herme smaken. Den er lagd av vanillin og sukker, og evt litt antiklump. Det andre vaniljepulveret må være vaniljeSAUSpulver eller vaniljeKREMpulver eller noe. Det kan jeg ikke uttale meg om. |
Vaniljepulver:
http://www.mamut.net/homepages/Norwa...mat/100045.jpg Og angående næringsinnhold, se søk heller etter vaniljestang som blir riktigere: Protein 0,06 gram Karbohydrater 12,65 gram Fett 0,06 gram |
Jeg bruker gjerne etpar dråper av vaniljeessens og litt splenda for å erstatte vaniljesukker. Høykarbovenner smaker ikke forskjell :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Da bruker du bare frøene i stangen, sant? For barken er vel ikke noe god etter det jeg har hørt? Må bare spørre :o |
tror du kjører barken og alt sammen til det er heelt knust. værtfall det jeg har lest mange andre steder:)
|
Sitat:
Men takk for svar :) |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04. |