![]() |
Chips!
Kven sa at ein trengte å halde seg unna chips på lavkarbo? Denne heimelaga chipsen ala Jannike kan du faktisk ete litt av! SELLERIROT- OG PERSILLEROTCHIPS! 200 g sellerirot. 200 g persillerot. Salt. 1 l Solsikkeolje. Skrell sellerirot og persillerot. Kutt røttene i millimetertynne skiver med ein tynn ostehøvel. Ha oljen i ei panne og varm opp til 140 grader og friter litt og litt av grønnsakscipsa til dei er lysebrune og sprø. Når chipsa ikkje lenger "fresar" i oljen og er lysebrune, er dei ferdige. Ta dei ut med ei klype og legg dei på kjøkkenpapir for å la oljen trekkje vekk. Ha i ein bolle og dryss på salt! |
Sv: Chips!
hmm, klarer ikke få selleriroten sprø jeg. prøvd å fritere i frityrkoker, panna og ovnen. Men like slappe er dem uansett. Utrolig digge da, men funker dårlig som chips:D hehe
PS! Persillerota har over 7kh pr 100 gram |
eg veit kor mykje karbo det er i persillerota, men det er halvparten av poteta og du ete ikkje so mykje chips av dette som du ville gjort av vanleg potetgull!
Eg er i ketose og går ikkje ut av ketose av denne gode kosen so då funka d for meg ;) |
Sitat:
|
Ja, ble de sprø? :) Ser så utrolig gode ut.
Uansett er det jo ikke alle som lever under 30 karbo per dag heller, og det er fint med oppskrifter som kan tilpasses etter behov :) Stå på Jannike! |
Såg spennende ut. :)
|
Lagde disse, de ble kjempegode! :D
|
Heisann.
Jeg og er i gang med å prøve ut noen lavkarbovarianter av chips og har følgende info om varene: Sellerirot Karbo/100g rå: 2,8 g Vann: 87 g Karbo/100 uten vann: 21,5 Persillerot Karbo/100g rå: 7,3 g Vann: 84 g Karbo/100 uten vann: 45,3 Her har jeg regnet vekk alt vannet, så dette er på en måte worst case scenario. Vanligvis er det nok litt vann igjen. I tilegg vil nok råvaren trekke til seg litt olje. Men kan være en grei målestokk å veilede seg ut ifra :) Ps. Er ikke 100% sikkert jeg har regnet riktig heller... Bare så det er sagt, hehe. |
Jeg veier allti opp i rå tilstand. Da vet jeg hvor mye det blir uansett forhold etter den er ferdig:)
|
Kan jeg bruke rapsolje i stede for solsikkeolje her?
|
Å dette var bare helt digg nå. :) Mine ble sprøe som potetgull. Kluet er at de ligger i pannen til de slutter å bruse. Kjøpte solsikkeolje da, forde om det sikkert ikke er det beste, men dette blir jo ikke værdagskost.
Jeg laget av sellerirot og jordskokk. Ikke så ulik i smak, begge deler litt søtere enn vanlig potetgull, kanskje jordskokken ble enda mere som potetgull. Tusen takk for en super ide. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03. |