Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Uheldige karbohydrater selv om de er få? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40589)

Trj 12-02-11 11:19

Uheldige karbohydrater selv om de er få?

Bratwurst inngikk i helgehandlingen i går. Jeg leste på karboinnholdet og fant ut at ei pølse (surret med bacon, mer enn nok til helgelunsj til meg) inneholder ca 3,5 g karbohydrater. Imidlertid, etter å finlest innholdet, utgjøres karbohydratene av potetstivelse. Og da plinger det selvsagt i en liten bjelle; det fins både dårlige og "gode" karbohydrater, å se på antall gram er vel ikke nok. Bør jeg la være å spise pølsene ?

lifejack 12-02-11 11:29

Sv: Uheldige karbohydrater selv om de er få?

Uten å svare på spørsmålet ditt (det kan noen på ketolyse få lov til:)), så tenkte jeg bare å anbefale Jacobs utvalgte pølser neste gang du skal kjøpe. De har en bratwurstvariant i tillegg til flere andre godt krydrete pølser, og karboinnholdet ligger rundt 0-1g pr 100g!

Trj 12-02-11 11:33

Tusen takk. Jeg har lest om disse pølsene før, men de inngikk ikke i utvalget der jeg handlet i går. At forskjellen var SÅ stor, husket jeg ikke. Så da er det bare å dra ut på ny handletur ! :)

Tinkiwinki 12-02-11 11:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trj (Innlegg 1028212)
Bratwurst inngikk i helgehandlingen i går. Jeg leste på karboinnholdet og fant ut at ei pølse (surret med bacon, mer enn nok til helgelunsj til meg) inneholder ca 3,5 g karbohydrater. Imidlertid, etter å finlest innholdet, utgjøres karbohydratene av potetstivelse. Og da plinger det selvsagt i en liten bjelle; det fins både dårlige og "gode" karbohydrater, å se på antall gram er vel ikke nok. Bør jeg la være å spise pølsene ?

Ville ikke spist de pølsene om jeg var deg, stivelse er jo TABU på lavkarbo (skader kanskje ikke med ei pølse, men..?!)
Alle pølser innholder potetmel/stivelse, untatt de som har 0 karber da :D

Tinkiwinki 12-02-11 11:39

har de Jacobs utvalgte på Meny tro??

lifejack 12-02-11 11:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tinkiwinki (Innlegg 1028234)
har de Jacobs utvalgte på Meny tro??

De har dem på endel Menybutikker, ja, men ikke absolutt alle, tror jeg:)

Trj 12-02-11 11:43

Nei, de pølsene skal jeg ikke spise ! Grunnen til at jeg vil spise pølse, er at jeg ønsker å også variere konsistensen på kjøttet jeg spiser. Takk for et nådeløst svar. Det trengs. :-)

Trj 12-02-11 11:45

Jeg mener at også Eurospar har Jacobs utvalgte ?

Tinkiwinki 12-02-11 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trj (Innlegg 1028243)

Ja det kan godt være :) pølser er så GODT !

lifejack 12-02-11 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trj (Innlegg 1028243)

Ja, det tror jeg nok kan stemme.

langaard 12-02-11 11:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trj (Innlegg 1028212)

Syns du skal kose deg med den pølsa jeg:)

nellie 12-02-11 11:57

Spis i vei.. Eller. Ikke ta helt av kanskje, men ei pølse går helt fint, innimellom. Det er ikke snakk om store haugen med stivelse, når det er 3.5 kh i dem:)

Trj 12-02-11 12:16

Tusen takk for gode råd !:) Jeg fryser de pølsene, og kjøper nye Jacobs. Fordi: Da kan jeg kose meg med løk til pølsa og litt sennep. Her er det strengt for tida...

Sanney 12-02-11 12:18

bare synd jacobs pølser er sinnsykt dyre. 45 kr for 3 små pølser...

marjusen 12-02-11 12:35

Eller du kan kjøpe pølser på ica som heter A. Idsøe. Disse er knallgode og finnes i flere varianter. På min Ica har dem 4 forskjellige. Alle synes jeg er like gode.
Dem har <-0,5 kh pr 100 gram så disse kan du fråtse i, nesten;) hehe

Er litt dyre da, men koster 35 kroner for 4 stk. Men disse metter UTROLIG mye mer enn vanlige pølser. Dem har 90-95% kjøtt:D

Marius

EDIT: Her er link til produsenten: http://www.idsoe.no/newsread/news.asp?N=5024

Tinkiwinki 12-02-11 12:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1028281)
Eller du kan kjøpe pølser på ica som heter A. Idsøe. Disse er knallgode og finnes i flere varianter. På min Ica har dem 4 forskjellige. Alle synes jeg er like gode.
Dem har <-0,5 kh pr 100 gram så disse kan du fråtse i, nesten;) hehe

Er litt dyre da, men koster 35 kroner for 4 stk. Men disse metter UTROLIG mye mer enn vanlige pølser. Dem har 90-95% kjøtt:D

Marius

EDIT: Her er link til produsenten: http://www.idsoe.no/newsread/news.asp?N=5024

Åj :D disse skal jeg prøve å finne idag :)

Trj 12-02-11 15:08

NÅ har jeg både kjøpt inn og spist Jacobs bratwurst. Med hakket løk og majones med litt dijon-sennep i. Det smakte himmelsk ! Men det var tynt i Jacobs-hylla på min Eurospar, så det har tydeligvis vært flere i samme ærend ! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.