![]() |
Noen som har tenkt på ...
syrebase - balansen og sammenheng med vekt og helse? :snill:
Hørte 9 timer på lydbok igår - og da fikk jeg også med en seksjon om kosthold. Dette omtalte noen av de fremste alternative legenes behandling av allslags helseplager. Alt fra død-imorgen kreft til idrettsskader. Hva jeg lærte i går:
Grønne - klorofyllrike grønnsaker er den mest basedannende maten vi har Så jeg lurte litt på hva dere tenker om viktigheten av den? |
Siden jeg har et høyt protein inntak så er det viktig å unngå karbo og varmebehandlede fettsyrer. Kan være noe av årsaken til at jeg får betydelig mer vondt i leddene når jeg tillater meg å spise mye karbo.
|
Spennende tema - HP!
.. og hva slags mat er basedannende, da? |
Jepp - kommer tilbake HP!
|
Sitat:
|
I følge makrobiotikken, kinesisk ernæringslære, vegetarianerne og alle steder jeg har lest om syre- og base-balansen, er i hovedtrekk fordelingen av syre og base i matvarer slik:
Grønnsaker, frukt og søtmelk er basedannende. Kjøtt, fisk, egg, belgfrukter og yoghurt er syredannende. Se liste over matvarenes innhold av syre- og base her: (kjøtt er ikke med i listen, sannsynlig pga. at kjøtt ikke skulle spises. Det var vegetarianerne som var mest opptatt av denne balansen den gangen) http://www.pluslife.dk/syrebase.htm og her er en mer omfattende liste + masse bakgrunnsstoff om syre- og basebalansen: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1182/sprog=1/grp=8/menu=17/ Å SPISE VARIERT TROR JEG ER LØSNINGEN PÅ DETTE! For mye og for lite av noe er ikke bra. Spiser man Atkin, Lindberg, Sone el.l. på den riktige måten, spiser man i balanse i forhold til syre- og basebalansen også. |
Sitat:
|
Hvem sier det? Alle mine kilder sier basedannende! :ja:
|
Erfaring fra helsevesenet sier det :snill:
Sur mage - drikk vann, spis en salat. Å drikke melk er et kortvarig tiltak som i tillegg forverrer problemet gjennom økt slimdannelse. :) --- Flotte lister! - Da er jo dette kjempebra for folk som følger Atkins etter boken, og i tillegg er flink med å spise lovlige karbohydrater! :D |
Det er rart, for jeg har erfart selv at melk hjelper mot sur mage, skjønner du.
Og veldig mange føler et behov for å drikke melk når de har spist søtmat, kaker, sjokolade - og alle de tingene virker jo surt på kroppen... Jeg har alltid tro på at kroppen sier fra, og dette tenker jeg er typiske tegn på det! |
jeg sliter med sur mage og har iallefall ikke blitt verre av dette kostholdet...men melk hjelper ikke. Ren kalsium derimot!!
Og sopp er veldig bra som tilbehør. Grønnsaker ja... |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07. |