![]() |
Hvor mange sit ups?
Lurer på hvor mange sittups /mageøvelser jeg bør ta hver dag for å få en god effekt?
60 kanskje ... enda mer ? Må jo ta for øvre del av magen, nedre del, og for begge sider. Så da blir jo 60 litt lite |
Sv: Hvor mange sit ups?
Hva vil si å få en "god effekt"?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Nå ble jeg nygjerrig, hva er planken for noe?
|
Hva er målet ditt - 6-pack? ;)
|
Sitat:
Var en tråd her inne om den beste mageøvelsen! Fant den! Den passer nok bedre for en vond rygg!:) |
Blås i sit-ups. Planken er bedre for ryggen. Ta noen armhevninger i tillegg, de jobber ikke direkte med magen men de mobiliserer magemusklene så det er en bra core-øvelse (core = kjernemuskulatur).
Uansett, hvis målet er å få six-pack/flatere mage/osv osv - så MÅ du ned i fettprosent. Hvis du først skal trene ville jeg ikke fokusert så mye på å trene magemusklene, men heller litt større muskelgrupper som du får litt bedre effekt av. :) Selvsagt, litt magetrening er viktig men de aller fleste overfokuserer på dette fordi de tror de får flat mage av det. |
Noen planke er ikke aktuell for meg, hehe. Det får jeg ikke til, er alt for tung .
Jeg vil ta øvelser som strammer inn mine slappe magemuskler. Fettet må bort, det vet jeg, men jeg vil jo gjerne stramme opp litt under. Så jeg har tatt sittups (bøyde knær, hendene bak hodet, albuene ut til siden, og hever hodet så det kjennes i magen. Presser ryggen mot gulvet. Har ikke som mål å sette meg opp og ned. for meg så strammer dette godt i musklene.) Og så tar jeg samme sorten sittups ved at jeg vrir mot siden. Å ha beina bøyde, og løfte de opp en om gangen samtidig som jeg presser ryggen i gulvet, fungerer også , det kjenner jeg i magen . Og så tar jeg bekkenvippen - bøyde knær, vipper bekkenet innover mot magen, og strammer nedentil og i de nedre magemusklene. Opp og ned. . Når jeg sier effekt, så har jeg ingen håp om sixpack, hehe det er for mye utenpå. Men jeg vil stramme opp, så musklene forran og på sidene også kan støtte opp hjelpe på ryggplagene mine. :) |
takk for link Kitt :-)
|
Sitat:
Planken - i alle former - er veldig bra for å stramme opp kjernemuskulaturen så du får bedre holdning, og forebygger (ytterligere) ryggplager:) |
Jeg har lært at man ikke skal trene samme muskelgruppe hver dag:confused:
|
hvis du googler "pilates øvelser" finner du mange bra øvelser som styrker de indre, og ytre magemusklene! i tillegg styrker det rygg + nakke :)
|
Sitat:
Ellers vil jeg også anbefale det å trene styrke i andre deler av kroppen også hvis du har mulighet til det. Du kan for eksempel gjøre litt knebøy med bare kroppsvekt osv. |
Litt inspirert av denne tråden har jeg i går og i dag gjort bittelitt øvelser.
Ikkemye og ikke avansert, men dog..... 15 knebøy med knær over tær og helt ned til rett vinkel holder i massevis for mine bruskløse knær! 25 "armehevinger" mot veggen er nok for mine betente skuldre. Til slutt setter jeg meg på en spisestuestol foran tven og lener meg litt tilbake mens jeg løfter knærne. Holder på så lenge jeg orker. Sykler litt innimellom for de skrå. Ikke noen stor innsats, men alt er bittelitt bedre enn ingen ting!;):D:) Neste uke klarer jeg muligens litt flere repetisjoner om jeg gjør dette hver dag!:cool: |
Sitat:
|
Det er sant, alle monner drar :-)
Jeg skal prøve noen knebøy også, og armhevinger mot veggen. Vil jo gjerne stramme inn her og der, ikke bare magen. Og så har jo musklene godt av litt trening. Uten at man behøver å holde på i evigheter. har vurdert 30 days shred, men tror det blir litt for tøfft for meg i første omgang, men kan jo kansje ta noen elementer derfra. Men så lurer jeg jo fremdeles da, hvor mange såkalte sittups/andre mageøvelser må til? Er jop ikke vits i å ta 60 stk, hvis man bør være oppe i over 100 sånn f,eks . |
Kanskje: jeg tar 20 x 3, 3-4 ganger i uka. Blir støl, så da holder det for meg hvertfall.
|
Jeg ble tykkere den tiden jeg tok situps.. :(
Årsaken var visstnok den at musklene var såpass slappe og vendte INNOVER i kroppen, men når jeg begynte trene ble de strammere og kom musklene mer UTOVER i kroppen.. :confused: I allefall ble alle bukser plutselig for trange. :eek: :rolleyes: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Ikka alltid de løsner på midten heller! Jeg har sydd 280 innvendige sting:eek: fordi mine magemuskler løsnet langs kantene og samlet seg til en diger pølse midt på magen min! Skal love plastikk kirurgen fortjente hver krone etter den jobben! Selv om det aldri vil bli helt bra! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58. |