![]() |
Kan noen identifisere denne planten?
1 Vedlegg
Jeg fikk en ganske fet plante på innflytningsfesten min for noen
måneder siden, og den er ganske genial. Vokser raskt og jeg kunne tenkt meg å forske litt på denne. Tissue culture! Men jeg aner ikke hva den heter? Har sett den på Plantasjen, så jeg kan finne det ut der, men tenkte kansje en av dere kan identifisere den slik at jeg slipper å reise bort dit i dag. |
Ser ut som en Gummiplante for meg:)
|
Sitat:
TIPS: Hvis en av stilkene blir veldig lange - og begynner å "velte" litt, så kan du skråskjære den av og sette i vann i høy vase. Etter en stund utvikler stilken røtter, og du kan sette den i jorda sammen med resten av planten - eller starte på en ny plante. VELDIG dekorativt! :klem: |
1 Vedlegg
Genial plante, identifisert som Zamioculcas zamiifolia.
Jeg har et par litt merkelige hobbyer, bl.a forskning på reproduksjon av planter vha tissue culture. Når det gjelder stikling, vann og rotforhold så anbefaler jeg et utrolig bra produkt som inneholder plantehormonet IBA som stimulerer rotvekst. Det er en tyktflytende gele som man setter stiklingen ned i. Navnet er: CLONEX ROOT MATRIX. http://www.cannagro.co.uk/products.asp?CategoryId=10 RSy |
By the way så kaller svenskene denne planten for "Garderobeplante". Jeg har foreløpig
ikke funnet noe norsk navn på denne, og det er få norske sider om planten. Jeg regner med at den kalles "garderobeplante" da den klarer seg fint i lite lys, og skal ikke ha så mye vann. Det er en typisk plante man kan glemme... og du skal være ganske antigrønn for å klare å ta knekken på denne. Pen er den også. Kraftige grønne blader. Den kan bli hele en meter høy. Løp å kjøp... RSy |
De sier og at man kan bruke bakepulver som rotningshormon. Har ikke prøvd det selv, men skal visst funke vidunderlig. :)
|
Ja, har hørt det jeg også, og aldri forstått hvorfor. Jeg husker ikke om jeg postet denne
linken tidligere, men dere som har grønne fingre og syens det er spennende med litt utradisjonelle planter bør ta en kikk her. Billig og rask levering: http://seedrack.com/indexw.html RSy |
Sitat:
Litt salmiakk i vannet dersom du å flueangrep på plantene f.eks. Bakepulver er nyttigtil andre ting også det,rense termosen f.eks,men der kan hornsaltogså være effektivt.Utrolig masse gode kjerringråd ute og går.:) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:47. |