![]() |
Ingen bombe, men lell … Om aspartam
http://www.alun.dk/sund-kost/asparta...ource=Facebook
Denne bør leses.. Merker at suget etter cola Zero kjapt ble byttet ut med farris. Merkelig at det ikke er forbudt. Mens stevia kan vi absolutt ikke ta inn i Norge.. |
Sv: ingen bombe, men lell..
oi... skummelt... men hva kan man drikke da? jeg MÅ ha brus, ihvertfall i helgene liksom... :o hvilken søtning er i fun light da? hm...
|
aspartam i fun light oxo:(
mange produkter er erstattet av aspartam dessverre..da smaker det søtt og vi tror det er sunt og godt. |
Sv: Ingen bombe, men lell...
Jeg tror det meste er erstattet med aspartam i lett-drikker....
Det har ført til at jeg drikker mest vann om dagen. Lipton ice-tea uten sukker, med sitronsmak har vært søtet med sucralose - men nå ser det ut som om den er på vei ut av sortimentet, ihvertfall der jeg handler... Ikke at sucralose er så veldig mye bedre, men jeg tåler ikke aspartam har jeg funnet ut. Tar gjerne i mot tips til drikke uten sukker og uten aspartam :) |
Nesten bare aspartam i lightdrikker og slikt i Norge, ja. Skjønner ikke helt det der... Japan har brukt stevia i drikke og slikt i 20-30 år, men de har begynt å gå over til aspartam de også. Man må gjøre som vesten, vet dere... Selv om stevia har mye mindre bivirkninger enn aspartam...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Nja - forskning på hjerneskade fra 70-tallet? På mus? Forskningen det refereres til er like dårlig som forskningen på fett, kolesterol og hjertesykdom - som vi jo vet er milevis fra mål.
Aspartam er uansett ikke et stoff kroppen trenger, det i seg selv er god grunn til å ligge unna. |
Sitat:
Ikke det at jeg på noen måte kan bevise at deres resultat er feil, men come on... |
Sitat:
Jeg tror du må prøve å endre tankegangen. De fleste klarer seg helt fint uten brus ;) (inkludert meg selv som ikke har rørt en brusflaske på 4 år) |
Sv: Ingen bombe, men lell... Om aspartam
Sitat:
So who's a monkey then? :D:D |
Sitat:
Folk får tenke selv, google og finne informasjon. Den informasjonen jeg har lest tilsier at mine barn og jeg skal ha i oss minst mulig av stoffet og jeg mener det er bedre å gi barna 1 glass sukkerbrus på lørdagen enn å la de få i seg aspartam. Ved å ha sukkerbrus i skapet så er man naturlig restrektiv, mens mange tyller i seg ukritisk flere liter i uka med aspartambrus. Jeg har ikke lenken nå, men så en dokumentar for noen år siden som viste hvor mye lobbyvirksomhet og hvor mye penger som ble brukt for å presse stoffet inn på markedet. |
Sv: Ingen bombe, men lell... Om aspartam
EFSA har jo godkjent stevia, så då er det vel berre eit tidsspørsmål før EU godkjenner det.. Får ein håpe?
|
Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam
Selvfølgelig skal man være skeptisk til forskning, men når jeg for min del føler det som om noen prøver å bedrive ufrivillig akupunktur i mellomgulvet og brystet mitt, og min søsters eksem på "mystisk" vis forsvant da hun klarte å bytte ut light-brusen sin med vann, så holder det faktisk for meg. Men så er jeg så heldig at jeg ikke liker brus, med mindre jeg er så fyllesyk at jeg ligger i fosterstilling og roper om nåde.
Noe av poenget med dette kostholdet for meg er uansett å spise så rent som overhodet mulig. |
Orker ikke lese engang.. Det er vel ingen som tror at aspartam er noe vi TRENGER? Koser meg med et glass i ny og ne, totalt uten kvaler.. Røyker ikke, drikker ikke osv, så overlever noen doser aspartam, et par ganger i uka.. Er man avhengig så bør man selvfølgelig jobbe med det.. som alle andre avhengigheter.
|
Har holdt ungene unna light-brus. De drikker lite brus generelt, så da blir det den med sukker, men en og annen gang kan det bli et glass light-brus (på besøk hos andre). Jeg har alltid følt meg så rar de gangene jeg har drukket light-brus, det føles som maur i kroppen. Foretrekker vann framfor brus, det er tørstedrikken her i huset.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Et slikt utsagt er først og fremst sant! Hvis man oppfatter det som frekt eller nedlatende bør man gå en runde med egen selvhøytidelighet. - |
Like greit å styre unna sukkererstatning og vende seg av med søthungeren :)
|
Sitat:
|
Det går ann å lage sukkerfake mat, uten at det skal være noe stort problem altså:) Jeg drikker f.eks pepsi max i helgene, ikke ellers. Heeeeeeeeelt uten søtsug og søtlyst og alt som drittete er.
|
For meg er aspartam gift. Jeg slet med senebetennelse, leddvondt og migrene i mange år. Så så jeg filmen "Sweet Misery". De viste forskning på rotter, og en fikk høre flere personers historier, og det var det som fikk meg til å kutte. Og, ikke lenge etter, forsvant senebetennelse og leddvondt...og så migrenen også. Jeg ble veldig overrasket, og overbevist om at aspartam er gift...ihvertfall for meg.
En annen ting....jeg var tynn da jeg bodde hjemme med foreldrene mine. Der var det sjeldent brus, og godteri kun på lørdagen. Da jeg flyttet sammen med kjæresten min begynte jeg å drikke pepsi-max hver dag...vi drakk ikke annet....og det var da min vekt gikk opp dramatisk, og VELDIG raskt. Hadde doblet vekten min innen ett år! Jeg er skeptisk til det meste av kunstig søtning. Bruker selv de 2 jeg ikke får noen merkbare reaksjoner på. Sukralose (splenda) og sakkarin (natreen). |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:40. |