![]() |
Iskrem uten kunstig søtning?
Lurer på om noen av dere har en oppskrift på hjemmelaget iskrem uten splenda eller natreen?
Jeg er ikke fan av kunstig søtning, da bruker jeg heller litt honning i om den trenger det. Ikke så lavkarbo, men jeg får ihvertfall ikke kreft. :D Sukrin har jeg, men det skal jo så mye til at jeg stort sett lar være. |
Sv: Iskrem uten kunstig søtning?
Ikke så mye hjelp sikkert, men stevia synes jeg er greit å kombinere med sukrin.
|
Jeg har laget is med sukrinmelis :smile:
|
Jeg lagde banan-is, før jeg fant ut hvor mange karber det var i en banan.. Kutta bare ut sukkeret og hadde i most banan, det ble godt det altså. Evt kan man jo lage is uten sukker/søtstoff og så tilsette rørte bær, enten underveis eller som topping?
|
Jeg bruker sukrin i isen jeg. Laget nå sist av 4 eggeplommer, 4 dl fløte, 4 ss sukrin. Hadde i 10 dråpee mintolje (kanskje litt mye) og mørk sjokolade. Nam!
|
bær er jo naturlig søte så man trenger jo ikke å tilsette noe søtt ;)
|
jeg har laget is noen ganger! da har jeg stavmikset frosne bær sammen med yoghurt (kan sikkert bruke creme fraiche/fløte o.l). Og så setter jeg det i fryseren, og så må man røre litt i den innimellom. trenger ikke lange tiden i fryseren heller før den er klar til å spises :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Har prøvd meg frem og laget is både med Splenda, Sukrin og stevia. Den med stevia (Nu-Stevia) ble suverent best.
|
jeg har laget meg iskrem i dag faktisk. brukte følgene:
1,5 dl kremfløte 40 gram sukrinmelis 2 ts med flytene natreen 2 eggeplommer 1 - 1,5 ts med 100% kakaopulver 0,5 ts med vaniljepulver 0,5 ts pulverkaffe (brukte espresso pulverkaffe fra nescafe) Piska eggeplommene sammen med søtning i en kjøkkenmaskin. Lot den stå ganske lenge. Så helte jeg kremfløten i en bolle. Tilsatte kaffe, kakao og vaniljepulveret. Kjørte dette til ganske stiv krem. Helte kremen over i eggedosisbollen og kjørte dette sammen med kjøkkenmaskina ganske lenge igjen. Helte så over i en plastbolle med lokk. satte i frysern og rørte hvert 20 min til isen var ferdig. nyyyyyyyyyyyyyyyyyyt:D |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10. |