![]() |
Kjempegod rett med rosenkål
Har spist denne to ganger nå og det er knallgodt synes jeg i alle fall.
80-100 gr frossen rosenkål 1 egg 1/2 dl kremfløte 100 gr smårettbacon Litt kuttet rødløk Revet ost Jeg småkoker rosenkålen i 8 minutter. Deler hver kål i to når de er ferdig kokt. Blander egg, fløte og rødløk i en liten ildfast form. Steker smårettbacon i panna og rører sammen med resten. Så legger jeg på rosenkålen og strør osten på toppen. Steker på ca 200 grader i 10 minutter. Dette er bare en posjon da. Hvis man skal lage til flere er det bare å gange opp. Jeg var ikke snartenkt nok til å ta bilde i den ildfaste forma. Men sånn så det ut på fatet: http://www2.fotoknudsen.no/archive33...c6e99c3af1.JPG |
Sv: Kjempegod rett med rosenkål
Sikkert kjempegodt! Her er en lignende variant jeg har brukt mange ganger her i huset som godt tilbehør til stekt kjøtt - og når du blir litt lei av brokkoli'en - hihi:
Beregnet til ca 4 personer: 1 pk rosenkål 3 sjalottløk 3 Skiver røkt bacon 1 ss nøytral olje (solsikke/ mais) 1 ss smør 1 ss salt vann Rens rosenkålene fra de yttereste bladene. Skrell og finhakk sjalottløk. Skjær bacon i små terninger. Del de rensede rosenkålene i 4, gjennom stilken slik at bladene henger sammen under koking. Kok de i godt saltet vann i 3-4 minutter. Skyll de deretter i kaldt vann for å bevare farge og stoppe kokeprosessen. Ha løk og olje i samme panne som kjøttet ble brunet i, her er mye smak. Tilsett baconet og surr godt, ha i smør og stek videre. Ha tilslutt i rosenkål og la det bli varmt. Smak til med salt og pepper. |
Det høres også godt ut Heidi M. :)
|
:sikle: Er absolutt gørrlei brokkoli og blomkål! Skal testes!
|
Lurer på hvordan den blir med hodekål.. Er ikke så glad i rosen kål.
|
Aner ikke. Men det er bare å prøve det TigerTove. :)
|
will do :D
|
Få høre hvordan det gikk da.
|
Sitat:
|
Sitat: