![]() |
Mamma krymper litt mye her
Min kjære mamma på 56 år har vært syk leeeenge pga fibromyalgi,og til jul fikk jeg henne til å prøve lavkarbo. Hun har vært veldig flink med maten,men sliter med å få i seg nok fett pga kraftig halsbrann. Ellers spiser hun som hun skal og formen er bedre. Hun er 157 høy og veide ca 52 kilo når hun la om og i går måtte jeg fortelle henne at hun hadde blitt tynnere,noe hun benektet hardt fordi hun hadde fått litt fett på magen ;)
Jeg sendte henne på vekta og nå veier dama 47 kilo MED klær på :eek: Nå lurer vi på om hun kommer til å bli borte :veitikke::lol: lavkarbo er jo vektregulerende så jeg håper ikke vekta fortsetter nedover Også skulle jeg ønske det var meg ,siden jeg hadde 20 kilo overvekt når jeg begynte i fjor :D og hu hadde egentlig ikke noe |
Sv: Mamma krymper litt mye her
Lavkarbo er vektregulererende hvis man spiser NOK mat, så det er en sannhet med modifikasjoner. Spiser man for lite kan man nok gå ned uansett.
|
Hvis hun er blitt lettere og samtidig har fått noe fett på magen, hadde jeg rådet henne til å starte å trene. Aller helst styrketrening med apparater/vekter. Hun trenger nok å bygge opp muskulatur.
|
Sitat:
|
Sitat:
Får hun til å ha feks litt cocosa i kaffen eller noe for å øke fettinntaket? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Men hennes BMI tilsier vel likevel ikke at hun er undervektig, til tross for liten muskelmasse? Du synes kanskje det er skremmende å se henne tynnere, men det kan jo hende kroppen likevel har det bedre. Om energinivået er bedre vil jeg tro det.
|
Sitat:
BMI-grenser BMI under 20 regnes som undervekt BMI mellom 20 og 25 regnes som normalvekt BMI over 25 er definert som overvekt BMI over 30 er definert som helseskadelig overvekt Om Otika ser at hennes mor er tynn og ber om råd for å hjelpe henne til å legge på seg (som hun selv ønsker) kan du heller ikke svare henne slik på grunnlag av hennes mors BMI, uansett om den er høy eller lav. Skjønner at du mener det godt men du svarer ikke på spørsmålet, og da er det ingen hjelp Admin. |
Sitat:
Nja, ifølge WHO, som tross alt har definert hele begrepet BMI, er normalområdet mellom 18,50 og 24,99. Sjekk denne linken: http://apps.who.int/bmi/index.jsp?in...e=intro_3.html - |
Sitat:
Sitat:
|
Kanskje hun kan øke på proteiner også? Det skal jo bygge opp muskler som naturlig skulle vært på kroppen :)
|
Sitat:
Lykke til, håper det går bra med moren din! - |
Forresten flott at WHO har justert normalområdet ned. Så de med litt muskler kan slippe å føle seg normale :rolleyes:
|
Sitat:
|
Jeg også har store smerter med fibromyalgi og prøver ut lavkarbo. Jeg har en anelse mindre smerter, men de kommer for fullt mange ganger likevel. Det jeg merker meg er at jeg henter meg raskere inn igjen enn tidligere. Etter en tur er jeg ikke lengre sengeliggende i 4-5 dager, men heller 2 så det er den mest positive. Jeg sover bedre om natta, har mindre hodepine og litt mer energi. Trenger ikke sove etter å ha vasket håret feks.
Lykke til for mammaen din |
Sitat:
Jeg tror ikke WHO noensinne har justert grenseverdiene? Husk også på at WHO utviklet dette systemet utelukkende for befolkningsstatistikk, ikke for å vurdere enkeltindividers eventuelle over- eller undervekt. - |
Sitat:
Noe som jeg syns hjelper er Pikasol- omega 3. MInst dobbel dose . Jeg tar 5 1000mg daglig. Hvis mamman din fortsetter å gå ned i vekt, så ville jeg anbefale å gå til lege. Kan jo feile henne noe annet i tillegg til fibroen.... Lykke til:klem: |
Du kan kanskje bake noe godt med proteinpulver til henne? Og kjøre på med masse egg?
|
Sitat:
Det rikker uansett ikke ved mitt svar. Otika ber om råd for å hjelpe moren til å legge på seg. Å svare henne at det ikke er nødvendig på grunnlag av morens BMI, uansett om den er høy eller lav - blir helt feil. |
Sitat:
Helt enig i både resonnementet og konklusjonen din! :-) - |
Jeg skrev ikke at det ikke var nødvendig å bekymre seg, Nille, og sa ikke det jeg sa for å bagatellisere hennes bekymring.Jeg vil ofte legge til noe andre ikke har sagt. Det betyr ikke at jeg ikke kan være med på det andre kommer med. Jeg respekterer folks bekymringer men i dette tilfellet synes jeg ikke det var noe ekstremt. Hun har jo ikke så lav fettprosent, men muskelmasseprosent. Det er en viktig forskjell med hensyn til hvilke tiltak man da skal gjøre, så det var viktig kom frem.
|
Otika?? Hva med å prøve Nutridrink?? Det er et kosttilskudd du får kjøpt på apoteket. De har ymse typer; både fiberberikete, proteinberikete etc etc. Disse koster endel, men hun kan få dem på såkalt hvit blåresept.. :o
Og som du ser så inneholder de ikke så mange karber heller. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07. |