![]() |
Lov med juksedager?
Jeg er nå inn i 5. uke av streng ketolyse. Vektnedgangen er god, å å på grunn av mye trening begynner kroppen å bli strammere og strammere for hver uke. Men, jeg føler nå at jeg har kommet til et punkt hvor jeg har innsett at jeg ikke kan leve så strengt som jeg gjør nå for alltid.
Derfor lurer jeg på, hva er deres erfaring er med såkalte jukse-dager? Altså 17. mai, bursdag, julaften blant annet. Er det lov til å jukse da? Eller er det rett og slett NEI! Jeg syns ikke det står så klart om dette i ketolyse boka... |
Sv: Lov med jukse-dager?
Det er IKKE rom for "juksedager" så lenge du går på Ketolysekuren. Det sies vel omtrent i klartekst i boka. Og du behøver jo ikke leve slik for alltid. Clouet er å finne ut av hva kroppen din tåler, og da anbefales det at du legger til karber litt og litt om gangen når du har kommet dit at du har oppnådd ønsket vekt.
Om du begynner å spise slik du gjorde før...ja da vil du også ende opp der du var før :) Torkil har skrevet om hvordan man kan takle overgangen i "Etter slankekuren". Min personlig mening er at OM du ønsker å spise annerledes på dager som 17. mai, bursdag, julaften og andre høytidsdager, MÅ du være oppmerksom på vektoppgang, - OG at det blir litt vanskeligere for hver gang å få vekttapet igang igjen. Om du klarer å takle det uten problem - OG fremdeles går ned i vekt etterpå, så ser du etterhvert hva du kan tillate deg. For noen funker dette fint. Men erfaringsmessig er det dessverre ikke så enkelt for de fleste. Mange opplever platåfaser etter slike "juksedager", frustrerende ! Mesteparten av det man legger på seg er vannvekt, men allikevel; det funket så godt den ene gangen, så prøver man en gang til, og en gang til.... oftere og oftere, og så faller man helt av vogna. De årene jeg har vært med her (siden før Ketolysekuren) har jeg nok opplevd at det er få som får dette til. En av årsakene er at du setter igang søtsuget igjen, blodsukkeret kommer i ubalanse og da har man det gående. Som sagt, det kan funke, - men i følge Ketolysekuren er det NEI :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har før prøvd meg på ketolyse men gikk rett opp igjen når jeg begynte å spise "vanlig". Men lykke til! :) |
Sitat:
|
Sv: Lov med juksedager?
For meg er det for alltid...fordi jeg rett og slett blir så dårlig av hvetemel, sukker, poteter, pasta, ris osv... men det er klart en annen motivasjon enn å skulle gå ned i vekt... ;)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Du må nesten prøve deg frem selv.. For et par år siden hadde jeg en sprekk annenhver lørdag og det fungerte fint for meg.. Jeg gikk jo ned ganske mye.. Men det er jo ikke sikkert det fungerer for deg..
Nå er jeg av den oppfattelsen at man skal kose seg og ikke sette så mye grenser for seg selv.. hihi men det syns på vekta mi da.. Nyyyyt livet er min filosofi ;) Lykke til med og uten sprekk! |
Ikke når man skal fort ned i vekt på kortest mulig tid, da er det ikke rom for juksedager.
edit: 5 uker er jo ingenting. bare så det er sagt. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Er mange her som har spist ketogent myyyyye lenger enn som så :D Jeg har i all hovedsak spist ketogent i 1.5 år og jeg er ikke blant de som har holdt på lengst :) |
Nille her inne har spist ketogent mer eller mindre siden 1982, så jeg tror ikke det er noen fare :)
|
Åh, tusen takk...da kan jeg fortsette som før.....det er jo det jeg trives med....:D
|
Sitat:
|
Det er jo kun du som bestemmer om det er lov med juksedager. :klem: Du må bare tenke at i "beste fall" setter det vekt-tapet ditt tilbake noen dager, i værste fall i noen uker.. Så er det om å gjøre å finne ut om det er verdt det. Det kan ikke vi svare deg på.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Tror det er mange av oss som har juksedager. Noen faller helt ut og lar det skli helt til alt er kommet på igjen, noen greier å hanke seg inn etter noen kilo og buskene som strammer og noen greier fint å kjøre en "juksedag" innimellom uten at de lar det gå helt over styr. Bare sånn for å ha sagt det! :D
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:18. |