![]() |
Protein og karbohydrater
Dama på helsebutikken sier at man skal trekke fra proteinet fra karbohydratene? Eks vis noe inne holder 40karbohydrater og 10 proteiner så blir det 30karbohydrater??! Høres rart ut men jeg har jo ikke peil..
|
Sv: Protein og karbohydrater
Sitat:
|
Jeg ville overhodet ikke stolt på annet enn autoritetspersoner. Mange i helsekostbutikker er nokså gale, syns jeg :lol:
|
Damen har helt feil!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
haha, husker jeg spurte etter sukkerfri sjokolade, så kom hun drassende med en som var økologisk, og en som var melkefri :P
|
Ville ikke kjøpt den reknemåten nei, men det som er tilfelle er at karbohydrater sammen med fett ikke virker så kjapt inn på blodsukkerstigningen. Muligens det hun roter med?
Før jeg begynte på lavkarbo hadde jeg hørt så mye bra om Cocosa som den ultimate stelkeoljen og gikk inn på en helskostforretning for å kjøpe dette. Ble spurt om jeg ville har extra virgin eller pure. Jeg ante jo veldig lite om oljer og gjentok at jeg skulle ha den som var så bra til steking. Gjett hvilken olje damen solgte meg? Riktig; extra virgin:rolleyes: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Den dama skulle gått på et par raske kurs for å lære litt om ernæring tror jeg. |
Det som faktisk er tilfelle er at både proteiner og fett, før eller sammen med en karbokilde reduserer hastigheten på opptaket til blodet. Altså, hele måltidet får lavere GI totalt. Interessant kanskje, men fulltendig unyttig, da 50g karbohydrat er 50g karbohydrat, uansett om turen over i blodet tar 10 minutter eller 30. :rolleyes:
Forresten.. Det med å trekke fra.. I utlandet er ofte kostfiber oppgitt som et karbohydrat, så der må man noen ganger trekke antall gram kostfiber fra antall gram oppgitt karbohydrat. I Norge skal karbene som oppgies være de som faktisk har er fordøyelige, så det er heller ikke relevant. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
He he... |
Sitat:
|
Man får jo tak i rørsukker, uraffinert sukker og sukker i alle former og farger for tiden. Økologisk sukker, finnes det tro? Er sikkert noe som heter det også. Tror ikke det er noe sunnere, eller at blodsukkerstigningen blir noe mindre av den grunn.
Her om dagen hørte jeg en matsnobb skryte av at han hadde fått tak i økologisk laks.... :eek: "Du mener vel villaks", svarte jeg. Han ble rød, og svarte "ja, det tror jeg det var". Hehe. :lol: |
Hehe bra det ikke bare er meg som syntes dette hørtes rart ut..
|
Helt feil. I følge Atkins sin filosofi, så skal man trekke antall gram kostfiber i fra antall gram karbohydrater.
30 g karbohydrater minus 10 g kostfiber = 20 g karbohydrater. Og da blir da faktisk lite effektive karbohydrater i hjemmelaget kakao, hihihi!!!! |
Sitat:
|
Støtter lifejack her, kostfiber er allerede trukket fra på norske varer :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Er du sikker på at det ikke var polyoler dama mente? Dette er sukkeralkoholer og skal trekkes fra det samlede karbohydratinnholdet fordi de ikke taes opp i blodet.... |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:00. |