![]() |
Oliven
Hva kan jeg bruke oliven til?
Hørte at de hadde et fint fettinhold og tok med meg et lite glass av hver (grønne og sorte) fra butikken. Smakte på dem i sta, men synes ikke det var noe å rope hurra for :rolleyes: |
Sv: Oliven
Du kan feks lage kjøttkaker fylt med feta og oliven. Nam! :)
Ellers synes jeg oliven er litt voldsomt smakfullt som snacks - men om jeg først har lyst på, velger jeg store grønne fylt med feta eller mandel eller chili. |
Det er veldig godt i salater og gryteretter. :)
|
Takketakk :) da skal vi nok få brukt dem opp. De smakte ikke vondt alså, bare litt lite, mest lake, salt og noe litt rart (som antaglig var oliven:p)
|
Sitat:
Oliven, fetaost, en god tomatpasta (altså tomatpesto, med tomat istedet for basilikum), aoli (hvitløksmajones) og lavkarbo foccaccia så er kvelden reddet for min del ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Da vet jeg ikke om jeg vil til himmelen, hvis alt smaker sånn der oppe ;)
|
Sitat:
|
Sitat:
Det er utrolig mange forskjellige oliven, å anbefaler ikke en som er "uvant" med oliven å kjøpe de "billige" sorte og grønne på glass.. er ikke spesielt godt akkurat. Dog så er kalamata og andre "gourmet-oliven" rimelig dyrt.. marinerte kalamata og babybell-peppers ilag er nydelig. |
Sitat:
Ellers har jeg laget både gryterett (grønne) og foccaccia (sorte) med oliven. Begge deler ble godt og forsvant ;) |
Noen varianter av de sorte olivenene er farget med sukkerlake og inneholder dermed karbohydrater, vær obs på det.
|
Får veldig lyst på oliven av denne tråden jeg *ler* - skal gå og åpne apetina-pakken min tror jeg ;)
|
Det med oliven er en tilvenningssak ja! Som barn kunne jeg ikke fordra smaken av oliven, nå elsker jeg dem, spesielt kalamata'ene :sikle:
De svarte (fargede umodne) på glass synes jeg er noe tullete greier, men de grønne kan være gode - det varierer faktisk fra merke til merke. Rema sine f eks er harde og ganske smakløse, mens Mario's er gode, og Eldorado sine er ikke verst de heller :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:56. |