![]() |
Kan fløte bli til sukker?
Jeg skulle prøve å lage fudge i går etter en oppskrift jeg fant her inne, da jeg plutselig begynte å lure på om noe i fløten eller smøret kan omdannes til sukker når det kokes så lenge? Karamellprosjektet ble litt mislykket, og skilte seg, men smakte utrolig søtt i forhold til mengden sukrin...Blir melkesukkeret eller noe annet i fløten spaltet til sukker under kokingen? Leste et sted at det er det som skjer når man koker brunost - og at det er det som gir brunosten den karamellaktige smaken.. Eller kan jeg trygt prøve på nytt uten å frykte karbohydrater?
|
Sv: Kan fløte bli til sukker?
Melkesukker er sukker, og vil i likhet med vanlig sukker (sukrose) spaltes til glukose. Begge to er disakkarider, det vil si at det spaltes en gang.
For å si det enkelt; karbohydrater er karbohydrater, uansett om det kommer fra sukker i godteri eller stivelse i brød. Den eneste forskjellen er kompleksiteten og hvor lang tid kroppen bruker på å spalte de enkelte sukkerartene. |
Jaja, beklager hvis spørsmålet var uklart. Det jeg mente å spørre om var om all denne kokingen av fløte og sukker kan gjøre at karbohydratinnholdet endrer seg...
|
Jeg mener at laktose kan brytes ned ved koking, men dette vet jeg ikke for sikkert. Da brytes laktosen ned til galaktose og glukose i tilfelle. Det har nok lite å si, egentlig. Det er ikks SÅ mye sukker i fløte. Jeg mener å ha hørt at enkelte med laktoseintoleranse tåler kokt melk bedre, men dette er bare litt sånn løse historier, har jeg inntrykket av.
|
Det som skjer når du koker karamell er blant annet at det meste av vannet i fløten fordamper. Hele massen blir redusert, men sukkermengden er konstant. Derfor blir ferdig produkt svært søtt, for det er nesten bare flytende sukker igjen... pluss endel fett.
|
Sitat:
Tror ikke at det er noe du trenger å ta så mye hensyn til, egentlig. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hei! Du er kunnskapsrik og vil gjerne utnytte det igjen..:)
Dette med kunstig søtning opptar meg en del. Leste timevis på nettet om dette og ble bare forvirret. Maltidoxin finnes i Splenda? Det har jo nesten samme GI som ren sukker? Bruker en del søtning og vil veldig gjerne fortsette med det men reduserer sterkt om det påvirker karboinntaket. Da blir kostholdet mye verre å etterleve i hverdagen for meg. Sukrin er vel sikker? liker bare ikke den isende smaken, splenda er jeg nå veldig usikker på, natreen flytende/tabletter er sikre? og pulverform fy-fy? Hjelp, please!!! Noe har man jo plukke opp i løpet av nesten fem år! ;)[/quote] |
Sitat:
Her vil jeg gjerne komme med litt erfaring! :) Personlig blir ikke min vekt stoppet av malitol, MEN, magen kan bli ganske rumlete... Den ble ikke det i starten, men nå etter flere måneder har den begynt å si ganske kraftig i fra:p Natreen går også helt greit, ikke merket noen "vektbrems" der:) Jeg tåler ikke veldig bra sukrin, jeg blir oppblåst, samt at jeg får utrolig vondt i hode av det:confused::confused: Det vet jeg om flere som gjør også..... |
Sitat:
|
Og hvis da laktosen blir brutt ned, så trenger man vel ikke enzymet laktase, som melkeintolerante mangler?
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Gerd har linket. De har også lansert lettrømme og mager yoghurt. Hadde vært mer fornøyd med seterrømme og tyrkiskstyle yoghurt. Men det betyr at landet vårt kommer litt fram fra bakevja! Fornøyd :D
|
Hurra! Jeg er også laktoseintolerant (men jeg tåler melk i små mengder), og jeg har alltid brukt laktosefri matfløte i stedet for kremfløte, og slått til med kremfløte og magevondt de gangene jeg bare må ha krem :o Men laktoseredusert kremfløte altså, hurra :heia:
Sitat:
|
Sitat:
Jeg syns sukrin og stevia er den beste komboen for god søtsmak. Og ja, hurra for kremfløte. Jeg har faktisk sendt mail til Tine om det :D Så kanskje de hørte på meg ;) |
Stevia er vel kunstig? Eller? Alt dette var så klart for meg... til jeg begynte å lese hva de "vise menn" skriver. Da ble jeg bare forvirret. Ønsker bare å vite hva skal jeg bruke til kremfløtekosen, kakene etc.
Hva med mørk sjokolade med maltitol? Det bruker jeg også enkelte dager. Drikker veldig sjelden brus (takk og pris for det). Sitat:
|
Sitat:
|
Om jeg førstår riktig, kan jeg bruke stevia og flytende/tabletter natreen uten større bekymring. Splenda og strø-natreen må jeg være mere forsiktig med?
Sitat:
|
Sitat:
|
Her er en oversikt fra diabetesforbundet: http://www.diabetes.no/S%C3%B8tnings...r.9UFRvO2X.ips
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15. |