![]() |
17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*
Hei :)
Jeg er helt ny her, og ganske fersk i lavkarbo gamet. Aner ikke om jeg poster tråd på rett del av forumet, men jeg prøver. ;) (henvis meg gjerne til rett del av forumet hvis jeg er helt på forumtur med spm mitt! :p) Jeg har et spm. Jeg har idag bakt lavkarbo kvæfjordkaka etter denne oppskriften: http://www.funksjonellmat.no/oppskrifter/kvaefjordkake/ Etter jeg stekte kaka så lenge som anvist og kaka "ser ferdig ut" så er ikke marengsen i nærheten av å være sprø! Den er rett og slett myk og ganske brun oppå toppen! Og jeg har bakt kvæfjordkaka maaaange ganger før - da med "vanlig" oppskrift, så dette er en kake jeg pleier å få til - med godt resultat. I "høykarbo" oppskriften skal det ikke være eddik, og jeg mistenker at det er eddiken som har gjort marengsen myk (jeg har alltid en dråpe eddik i marengsen når jeg lager pavlova for at den skal bli myk inni). Kan det være en liten feil i oppskriften? Eller kan det ha noe med at jeg blandet 50/50 sukrin og natreen - har aldri brukt dette før så jeg aner ikke hvordan det "reagerer" sammen i bakesammenheng. I oppskriften står det at jeg skal bruke sukrin - men jeg klarer ikke den syrlige smaken og smaker derfor til med natreen - kan det heller være dette som har ødelagt marengsen? Andre som har bakt lavkarbo kvæfjordkaka, hvilket resultat fikk dere? Håper noen kan svare, skal i besøk i morgen og jeg er kakeansvarlig! :eek: |
Sv: 17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*
/me leser magiske trylleformler over kaka til MariaR83
Ta deg en tur på kjøkkenet om noen minutter, så skal du få se noe rart :-D |
men når du skriver 50/50 sukrin og natreen, mener du da 50 gram sukrin og 50 gram natreen?? I kaker med 100-150gram "mel" og egg bruker jeg ca 70gram sukrinmelis og 1-2ss flytene natreen. Det pleier å være en perfekt kombo etter min gane:)
Men synes 50gram natreen hørtes veldig mye ut om det er det du bruker? Står i oppskriften at det er 100 gram sukrin, da ville jeg brukte 70 gram i stede og 1-2ss flytene natreen. |
Sitat:
Nå får jeg bare glede meg til i morgen og vente spent på om svigers merker at det er lavkarbo kvæfjordkake de får servert i morgen! ;) |
Sitat:
Edit: i deigen brukte jeg kun sukrin (100 g), smakte på et lite hjørne nå og kjenner jeg med fordel kunne hatt litt natreen i deigen siden den smakte veldig kokos ;) |
Natreen funker ikke i marengs etter min erfaring :nei:
|
Sitat:
|
Oppskriften er for øvrig Nannahs ... Hun er medlem her inne :)
|
Natren funker ok i marengs. Og edikken gjør ikke marengsen myk, jeg bruker den for smakens del:)
Jeg har sagt det ofte før og sier det igjen. Smak på røra! Smak på marengsmassen! Hvor søtt du vill ha det kan bare du bestemme! |
Sitat:
*mumler at natreen er djevelens verk* :shifty: |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47. |