![]() |
Frukt og lavkarbo?
Jeg har et problem her..Jeg er fryktelig glad i frukt, men kjempe usikker på hvor mye frukt jeg egentlig kan spise. Det har gått mest i mango, druer, bananer,jordbær og blåbær..Hva tror dere som har litt mere erfaring på dette enn meg.
|
Sv: Frukt og Lavkarbo???
Sitat:
Vet at iallefall druer og banan er stappfullt av karbohydrater og med det så bør du styre unna disse fruktene. |
Frukt inneholder lite vitaminer/mineraler du ikke kan få i deg på andre måter og er stort sett propp fulle av sukkervann! Dyrt sukkervann!:eek:
Jeg har byttet ut frukt med bær og skeier ut med en pære en sjelden gang! :o |
Lavkarbo kan være så mangt. Vet ikke hvor mange karber du ligger på.
Druer, bananer mango inneholder mye sukker og bør unngås. Bær inneholder mindre karber og i små mengder er det tillatt. Lettere å gi deg råd om du har en kosrholdsfilosofi du følger. Om du ser i denne tabellen får du en pekepinne på hva du kan spise: http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt |
ligger på 25 g karber pr dag...
|
Sitat:
|
Ja og det er jeg lei meg for...Må finne noe å erstatte den frukten med..Frukt har liksom vært min støtte for å unngå søtsaker..Men kanskje jeg skulle skrelle noe gulerøtter og skjære opp litt agurk og ha i en boks i kjøleskapet..noen som har andre tips? Sånn til når man får lyst på noe?
|
Agurk, selleri. ost, skinke, litt bringebær( av og til). Etterhvert som du kommer inn i lavkarbo er det ikke sikkert du er så lysten på mellom måltid. Det er ofte mer en en vane, enn et behov.
|
gulrøtter inneholder også masse karbo... Kjedelig men sant!
|
Jeg har gått ned mange kilo og likevel spist en del frukt. Spiste frukt en, maks to ganger om dagen, men stort sett en gang om dagen. Spiste det som regel sammen med noe cottagecheeseblanding med nøtter o.l.
Men begynte å slite med en del sultfølelse for en liten tid siden, og etter råd herfra kuttet jeg ut frukten og spiste heller mer av den andre maten, og mer fett. Vips, sultfølelse borte. Det hender jeg tar meg en eller to druer hvis ungene får det. Ellers holder jeg meg unna, og savner det ikke. Men jeg elsker bær, og har fryseren full av rips og jordbær. Rips kunne jeg spist hver bidige dag, spiser det med kremfløte og litt søtningsmiddel. Såååå namm! |
Jeg fikk en liste av en kompis av meg som går på lavkarbo via noe kostholdseksperter her i byen, der det står en del grønnsaker og frukt.
Jeg kan sikkert skrive opp listen hvis du er interessert. Jeg spiser masse frukt! Appelsin og epler spiser jeg aller mest av, noe jeg MÅ ha for å ikke sprekke. Bruker det som dessert eller til mellommåltid og hjelper søtsuget. Er ikke hver dag jeg spiser frukt heller da, av og til orker jeg bare ikke, men er godt å ha noe sunt og søtt å spise på når jeg skal se en film eller slappe av. Bruker å kutte opp grønnsaker og frukt som jeg har i en skål på bordet. |
Sitat:
Er det andre retninger en Fedon som sier frukt er ok forresten? |
TS skiver at hun ligger på 25 karber for dag. Da er det ikke "plass" til så mye frukt på menyen.
Fedon lindberg er ikke like streng på karbene. |
Sitat:
Sukkeret fra frukt er mye sunnere enn vanlig sukker. :) |
Sitat:
Fruktsukker er desverre akkurat like ille som annet sukker.... :o For meg er det ett fett om jeg spiser frukt eller ren sjokolade, blir helt gåen av sug.... Les denne feks... :) |
Sitat:
Opprettholdelse av søtsug. Fruktose er på mange måter verre enn glukose. |
Sitat:
" Så du mener det er ikke skadelig å spise fem om dagen? - Det er det helt sikkert ikke. Folk over hele verden blir anbefalt å øke forbruket av frukt og grønnsaker, vel å merke hvis det går på bekostning på andre type matvarer som inneholder mye sukker og fett. Det er usunt hvis folk har i seg mye fet og søt mat på toppen av frukt, sier hun. Kåsin viser til at frukt og bær inneholder et stort spekter av viktige mineraler, vitaminer, sporstoffer og naturlige fiber." |
Myndighetene har også friskmeldt karbohydrater..
Hadde ikke karb egentlig verrt problemet så hadde frukt vert bra men nå de fleste her inne oppdager at det er karboer og ikke fett som er problemet er ikke frukt like bra pga det høye skkerinnholdet. |
Sitat:
|
Sitat:
Du må selvsagt spise så mye frukt du vil, men, nyere forskning viser at det desverre ikke er så sunt man trodde og at fruktose i aller høyeste grad påvirker både blodsukker og gir insulinkick - som igjen øker fettsammensetningen :) |
Sv: Frukt og lavkarbo?
Hvordan ligger det an med jordbær og melon? Nå om sommerern er disse fruktene nesten umulig å styre unna! Noen som har peiling? :)
|
Jordbær JA, melon NEI. Sjekk på diett.no, davel!
|
Eller, ja og ja, fru Blomm. Jeg spiste 7 jordbær på skoleavslutning i kveld. Schmakk, så var det nok karber for i dag.
|
For de som ikke spiser lavkarbo er nok frukt bedre enn smågodt, melkesjokolade, kjeks etc. For oss som har et lavkarbokosthold er det for mye karber i de aller fleste frukttyper og karbokvoten blir raskt full på bekostning av gode grønnsaker som er langt sunnere og har lavere karboinnhold (- og som også inngår i "fem om dagen"). Det er utvilsomt langt bedre karbomessig å spise bringebær, jordbær og blåbær enn frukt, men også her må man passe på antall karber avhengig av hvor strikt man spiser.
|
Sitat:
Til sammenligning har honningmelon og kataloup henholdsvis 5,6g og 4,2g karbo pr 100g;) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48. |