![]() |
Skikkelig skuffet og lei meg ...
Jeg har vært på lavkarbo i snart 2 uker, veie dag kommende onsdag..Hatt noen feil innimellem..men hadde trodd at jeg hadde gått ned litt...Så har jeg ikke gått ned noen ting da jeg veide meg av nysgjerrig får første gang siden start i dag...Har hatt noen feil i løpet av disse ukene, noe popkorn, litt mais og 2 bananer...før jeg fant ut at det er fy..ellers har jeg vært flink, trent 3-4 ganger i uken...åh...fy så skuffa jeg er...Noen erfaringer anyone?
|
Sv: Skikkelig skuffet og lei meg..
Sitat:
Jeg ville ikke vært særlig skuffet over manglende resultat når du ikke har spist lavkarbo på "riktig" - skaff deg ordentlig kunnskap, og gå på med nytt mot og se så hva som skjer framover :) |
Sitat:
|
Det første jeg tenker er for lite fett og kanskje for mye inntak av karbo? Hvor mye kh per dag spiser du? Hvor mye fett? Legg inn maten du spiser på diett.no og sjekk :)
|
Har du målt deg?
Jeg bare tenker i og med at du trener så mye så er det ikke sikkert du går så mye ned i starten, men du fordeler vekten på en sunnere måte ved at du får mindre fettmasse og mer muskler, samt smalere midje (dette er generelt, og ikke nødvendigvis individuelt). Hard trening kan også binde vann, så som sagt er det ikke alltid man går så mye ned når man trener endel, og da kan det være lurt å forholde seg til målebånd og hvordan buksen passer fremfor tallet på vekten:) |
Gi det litt mer tid du. Ta noen uker helt uten å skjeie ut med høykarbo, så kan du se om det hjelper. ;)
|
Vil også anbefale deg og føre inn alt du spiser på diett.no :) Da får du oversikt over hva du får i deg av fett, kh og protein daglig. Lykke til, ikke gi opp!
|
Sv: Skikkelig skuffet og lei meg ...
Det å komme i ketose er en tung prosess for kroppen, og når du har forstyrret den opptil flere ganger iløpet av disse to ukene med karbohydrater - som kroppen "foretrekker" som brennstoff, ja da er det ikke så rart at det ikke har kommet helt igang. Jeg tror at når du kommer igang med kostholdet skikkelig, vil dette ordne seg!
- Les! Heng opp LCHF på 3 minutter-brosjyren på kjøleskapet, og la være å spise ting du er usikker på om er ok på LCHF. - Ikke vær fortvilet, lavkarbo er ingen mirakelkur. Selv om du hører om folk som går ned 8 kg på to uker, bruker de fleste lang tid på sitt vekttap, og i det lange løp er det det som er det beste for kropp og hode. Har du forresten begynt å trene samtidig som du la om kostholdet? Det er flere, blant annet Ketolyse-Torkil som anbefaler at man tar treningen veldig lett de første 4 ukene eller så etter du legger om kostholdet fordi prosessen med å legge om fra karbohydrat-forbrenning til fettforbrenning er en belastning på kroppen, og at trening i tillegg vil være tyngre enn vanlig. Han anbefaler en lett gåtur på rundt 30 minutter om dagen i denne perioden. |
Om tickeren din stemmer så er det sjelden 23,7 i BMI virkelig er overvektig. Målet ditt regnes vel som undervektig i forhold til statistikk?
Jeg er klar over at BMI ikke tar individuelle hensyn, og sier ikke at du ikke kan gå ned, eller ikke kan ha godt av å gå ned noe. Allikevel vil det ofte bety at det går saktere når du ligger innenfor det som regnes som normal BMI. Kroppen har heller ikke alltid samme idé som oss om hva som er passe. Jeg lurer også på om du kanskje har prøvd flere ganger med lavkalori? Det stresser kroppen og gjør for mange at det tar lenger tid før kroppen tør slippe ekstra vekt. Og som nevnt over, spesielt i overgangen til å lære kroppen å bruke fett - så vil små utskeielser kunne stoppe eller forsinke prosessen. Lykke til, håper du finner et kosthold du trives med :) |
Sitat:
Uansett om en skal ned eller ikke ned i vekt så mener jeg at lavkarbo er bra.. Nå spiser jeg ikke ketogent, kanskje det kan være noe for deg? Å legge deg på noe du tror du kan trives med ut livet. Mange trives på ketogent, for meg blir det for lite spillerom ifh til karbohydrater og planlegging og trening(får i meg litt via proteinpulver). Hvis du virkelig skal ned så mye i vekt som tickeren din sier så vil jeg si: -planlegg måltidene, lag en plan for uka for hva du skal ha å spise; gjør det lettere å ha alt i hus og sørge for at du faktisk får i deg nok -fett! fett! og husk masse grønnsaker (hun ene jeg jobber med fikk mangelsykdommer, fordi hun spiste ikke en eneste grønnsak eller noe som helst annet enn kjøtt:o) -ikke døm deg selv for hardt hvis du skeier ut, det tar fryktelig lang tid å lære seg selv nye vaner. -bruk cm istedenfor vekt(og så ville jeg tatt avstand fra BMI og heller spandert på meg en test på sånn kroppsanalysevekt) Ang det med at ting tar tid. Jeg har spist lavkarbo i over 1 år nå..MEN fra januar til april i år var det høykarbokjør deluxe. Jeg trengte det av flere årsaker. Det jeg lærte var: 1)Kroppen min skriker i panikk av høykarbo; smerter over alt, luft i magen, uren hud ++ 2)Jeg må være litt mindre streng enn jeg var før januar; nå har jeg lite problem med det alle kaller for utskeielser, fordi jeg nekter meg ikke noe, jeg bare la være å spise. Når jeg nekta meg selv det, det og det så var det så mye vanskeligere å motstå. Nå? Enkelt. Men det tar tid å komme dit:p Men verd det! |
Jeg leste tickeren til TS til å være 29,7 - det er vel overvekt? Enig i at målsetningen på bmi 17 er veldig snau, men forstår trangen til å kvitte seg med noen kilo når bmi er rett oppunder fedme, altså :)
|
Sitat:
|
To uker er alt for lite tid, spesielt siden det ser ut til atdu egentlig ikke har spist strengt nok Kunnskap er makt så skaff deg f.eks Ketolsyeboka, sett deg i inn i hva dette innebærer og følg et opplegg slavisk til og begynne med. Tren gjerne hvis du orker det, men du MÅ spise riktig!!! Bruk diett.no kan hende du blir overrasket over hvordan næringsfordelingen din egentlig er.
Ser du driver å "lurer" deg selv med: "jeg har jo spist riktig- nesten, for jeg har bare hatt litt ". Enten spiser man riktig eller så gjør man ikke det og vi er nok mange som har gått i denne fella, som sagt kunnskap er makt. Lavkarbo er heller ingen vidunderkur som gjør at man fnødvendigvis fyker rned i vekt bare man legger om kostholdet. Kroppen skal venne seg til en helt ny forbrenningsprosess og man må, nok en gang, gjøre ting riktig. Håper du finner ut av det og lykke til videre. |
Sitat:
|
Trådstarter: Hvor høy og tung er du?
Stemmer det som står i tickeren din? I såfall, har du tidligere hatt problemer i form av spiseforstyrrelser? Det er et personlig spørsmål, men om det er noe sant i det så burde du oppsøke hjelp et annet sted enn på et internettforum. |
Beklager om jeg leste feil BMI på tickeren din :o
|
Leser også 23.7 i nåværende bmi og 17 og noe i målbmi - kanskje TS kan opplyse oss om hva som stemmer her? :)
|
Lykke til videre.
Før opp alt du spiser og les hva du kan spise og ikke spise. Les alltid bak på varene du kjøper for å sjekke innhold. Lurt som en skrev her, heng opp på kjøleskapet hva du kan og ikke kan spise. Jeg leser at tickeren står på 29.7 og mål 17.9 og så står det 28 kg to go.. Er neppe 28 kg fra 23 til 17 ;) |
Ser ut til at det er mange som trenger briller her:p.......
På tickeren står det 23,7 med blå skrift...et 7-tall i sort skrift følger deretter .... i andre enden har vi 17,3.... Vedkommende vil altså starte å gå ned 28 kg fra en BMI som jeg nå har og vil til en BMI som er langt under mager....:mad: |
BMI kan være veldig villedende, da.
|
Så villedende er vel ikke bmi at man har fedme på 23,7 ?? og at man IKKE er undervektig på 17??
|
Sitat:
tickeren er feil...har vel BMI 35...steget over overvektig... |
Men kan umulig gå ned fra 23 til 17 og være 28 kg overvektig. det er bare å redusere bmi med -6,4.
Jeg har redusert min bmi med over 10 nå, og da gått ned 30 kg.. Så den bør jo være på 29 den bmien? |
uaaaa!!! Tickeren er feil...kan noen fortelle meg hvordan jeg gjør for å få den riktig og hvordan få den inn her...Jeg veier i hvertfall 103.3..300 gr er borte siden 18 mai..
Og vet dere hva..I dag kjøpte jeg ketostixs og sjekket...slår ut fullt på ketose:) |
Du må vel gå inn på tickerfactory.com og lage en ticker som er i samsvar med tallene dine. Så legge inn IMG-koden inn på signaturen din her.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47. |