![]() |
Matematikkoppgave
Sitter og hjelper den håpefulle med matematikklesing...
Men står litt fast. Greske bilskilt består av 3 bokstaver og fire siffer. Bokstavene er A,B,E,Z,H,I,K,M,N,O,P,T,Y,X (14 STK) Hvor mange ulike skilt er det mulig å lage. Hvordan finner vi svaret på dette? |
Sv: Matematikkoppgave
Kanskje dere finner noen hjelp her; http://www.matematikk.org/artikkel/v...thin_tid=68810
Jeg tror ikke jeg greier å forklare det på noen enklere måte i allefall :o |
Sitat:
|
Det blir sånn omtrent : Det finnes 7 posisjoner å fylle og variablene (det som kan stå på hver posisjon) er enten 14 el 10.
(Har akkurat vært i Sverige og der er det tre bokstaver først:) Bokst Bokst Bokst Tall Tall Tall Tall 14 X 14 X 14 X 10 X 10 X 10 X 10 = 27.440.000 Det interessante er at man forstår hvorfor regnestykket ser sånn ut, svaret er ikke relevant. Hva blir regnestykket for norske bilskilt? To bokstaver, 5 tall, dersom du antar at alle bokstavene er i bruk (det er de jo ikke, men det er ikke poenget heller) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ny oppgave..... tegnet ' betyr i andre:)
Trekk sammen: 2a+(2a+b)' + (2a-b)' - 4(a' + a) |
27.440.000 skilt?
|
Hva mener du med a', eller ' generelt?
|
Sitat:
Sitat:
Kan svaret være bare 3a ? Sånn ca ti år siden sist jeg satt med slike mattestykker, og jeg har aldri sett meg tilbake ... 2a+2a²+b²+2a²-b²-4a²+a 2a+a+2a²+2a²-4a²+b²-b² 3a Mulig jeg driter kraftig på draget nå ... |
Man blir visst blind av disse lavkarbogreiene, men så lenge fettet forsvinner. :o
|
Sitat:
Jeg kom fram til 6a + 4a' + 2b' .... Kan det stemme :p ? edit: kanskje greit med utregninga ;) : 2a + (2a+b)x(2a+b) + (2a-b)x(2a-b) - 4a' + 4a =2a + 4a' + 4ab + b' + 4a' -4ab +b' - 4a' + 4a =6a + 4a' + 2b' |
Jeg prøver meg også. . .
2a+(2a+b)(2a+b) + (2a-b)(2a-b) - 4a' - 4a= 2a+(4a'+2ab+2ab+b')+(4a'-2ab-2ab+b') - 4a' - 4a= 2a+4a'+4ab+b'+4a'-4ab+b'-4a'-4a= 4a'+4a'-4a'+2a-4a+4ab-4ab+b'+b'= 4a'-2a+2b' Men garanterer ingenting altså! :D Lykke til! |
Sitat:
|
b² - 2a + 4ab
|
Sitat:
|
Sitat:
2a + (4a+2ab+2ab+b') + (4a'-2ab-2ab+b') - 4a' - 4a 2a + 4a' + 4ab + b' + 4a' - 4ab + b' - 4a' - 4a 2a + 8a' + 4ab + b' - 4ab + b' - 4a' - 4a 2a + 8a' + b' + b' - 4a' - 4a 2a + 4a' + b' + b' - 4a 2a + 4a' + 2b' - 4a -2a + 4a' + 2b' eller 4a'-2a+2b' Er med andre ord enig med Tango. :p |
Hvem skal jeg være enig med da? :hylgrine:
|
Sitat:
|
Det holder det i disse dager. Tusler tilbake til ketolyse-bobla. :cool:
|
Holder?
Du kan da fortsatt redusere og få: 2(2a' - a + b) Nå brant jeg nerdecoveret mitt, vel? |
Deilig å se at mattekunnskapene mine ikke har gått helt adundas. :rolleyes: :D
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:49. |