![]() |
Trenger litt hjelp - trening og spising
Har gått på lavkarbo i 2.5 uker nå og i går kveld var jeg på gruppetrening på treningssenteret for første gang. Spiste ca 2 timer før (1/2 boks cottage cheese med en dæsj fløte, en liten neve hakka valnøtt og ei lita ts Lerum jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker). Siden vi skulle ha sein middag i går så ble det enkelt på ettermiddagen. Det jeg trena var noe som kalles dance-mix, med høy intensitet. Men så... 30 minutter uti treninga gikk jeg rett i kjellern. Beina var som bly og jeg ble svimmel så det holdt. Må legge til at jeg på den tiden pøste på med 1/2 liter vann.
Jeg gjorde meg en nyttig erfaring - før treninga må jeg ha i meg noe mer... forslag noen?? Hva har man i seg før trening for å holde med høy intensitet og hvor lenge før bør man ha det i seg?? |
Sv: Trenger litt hjelp - trening og spising
trening kan føles tyngre på lavkarbo den første tiden, men å spise et ordentlig måltid som middag ca 2 timer før kanskje også være greit. Men selv så syns jeg treningen var tung de første 3 ukene, men etter det fikk jeg bedre energi på trening.
|
spis animalsk fett. kjøtt er det beste før trening. f.eks svinekotelett eller biff ;) cottage cheese er ikke optimalt. dette er mer som en kveldskos snacks. spis skikkelige måltider, da merke du at du har energi. altfor dårlig å si av folk at de har for lite energi til å trene. spis skikkelig da!
|
Sitat:
|
Jeg bruker Skaldemans kjøttkaker som trening/tur mat. Greie å ha med seg og inneholder mye næring.
|
Vet du hva, jeg hadde akkurat det samme problemet i begynnelsen! Pleide å dra på 60-minutters spinningklasser, men etter en halvtimes tid var jeg helt ødelagt. Cocosa reddet meg! I tillegg til å spise normalt og nok resten av dagen så heiv jeg i meg en stor ss med Cocosa rett før trening. Det var det første tipset jeg fikk, og det fungerte helt utmerket. I ettertid har jeg lært at det tar ca 30 minutter før Cocosa blir tatt opp og behandlet av leveren, så det virker ganske logisk nå da jeg har lært mer.
I tillegg vil jeg gjerne trøste deg og si at det går over! Jo flinkere kroppen din blir til å omdanne fett og forbruke ketoner, jo raskere går det - og da vil du ikke få den følelsen av å ramle helt ned i kjelleren, heller. Men i begynnelsen er Cocosa definitivt verdt å forsøke! :) Edit: jeg ser jo nå at jeg tok utgangspunkt i at du holder på med ketolysekuren, noe du ikke gjør. Så blås i det jeg nevnte om ketoner ;) Likevel vil det jo være sånn at jo flinkere kroppen din blir til å forbrenne riktig av fettreservene sine, jo raskere går det. Cocosa er likevel verdt et forsøk, det er ganske mange som har blitt redda av den :) |
Sitat:
Når man vel er kommet i gang med fettforbrenning, er det imidlertidig ingenting i veien for å trene, men vent gjerne ytterligere 4 uker til, før du trykker til med høy intensitet over tid. 10 - 15 minutter gjør ingenting, men ikke press for mye. Når det er gått rundt 8 uker, kan du bare kjøre på som før. Det kan være greit å vite at du trenger ikke å spise noe for å trene - alt skal tas fra fett, ikke sukker, og det lille sukkeret som trenges, finnes lagret i lever og muskler fra før av. Men for å trene kroppen til å brenne fett, er det lurt i begynnelsen å ligge på rundt 20 gram, for å fortelle den at den kun tar energien fra fett. Ikke vær redd - fett er et bedre brennstoff en sukker, kanske spesielt på høy intensitet, uansett hva olympiatoppens "eksperter" forteller deg. |
oi, her var det mye vettugd å lese, jeg er strikt på øavkarbo til mandagen, så da blir det jammen ikke mye trening på meg i sommer. Tar sommerferie:D
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32. |