Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Sukker i barneyoghurt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45094)

Klara 11-06-11 12:06

Sukker i barneyoghurt

Hei hei!

Sitter i en diskusjon på et annet forum ang sukker i Litago barneyoghurt, og fant på sidene til Tine at Litago Banan innholder pr 100 g:
Karbohydrat 13 g
-hvorav: sukkerarter 13 g
-hvorav: laktose mindre enn 0,5 g

Så sier noen at de på en infoside om Tine barneyogurt ser at Litago bare inneholder 6 g tilsatt sukker.
En boks Litago er i følge tine.no 125 gram.

Hvor kommer resten av sukkeret fra?

nellie 11-06-11 12:18

Sv: Sukker i barneyoghurt

Sukker som er naturlig i ingrediensene som yoghurten består av kanskje? F.eks melkesukker.

Klara 11-06-11 12:25

Nellie:

Det var det jeg tenkte først, men ville ikke det stått under laktose? Og er det ikke sånn at yoghurtkulturen spiser opp laktosen?

*

Kan det komme fra frukt og bær tilsatt yoghurten?

Hvis en 125 g boks Litago inneholder 17,25 g karbo, med minimal del laktose, 6 g er tilsatt sukker, kan resten komme fra frukt/bær? Synes det høres så mye ut.

Nerthus 11-06-11 12:26

Står det noe om hvor mye frukt som er tilsatt (% av det hele)? Det er jo mye sukker i banan spesielt :)

Klara 11-06-11 12:34

Banan (13 pr 100): 9 % fra puré
Bringbær (11 pr 100): 9 % fra puré og konsentrat

Tenkte først at det ikke kunne være bare derfra, 9 g bringebær inneholder ikke akkurat så mye karber... Men siden det er konsentrert, så kan det jo stemme? Men iflg diett.no er 9 g rå banan 1.63 g

somaya 11-06-11 12:47

Du kan jo sende en mail til Tine og spør :)

Klara 11-06-11 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av somaya (Innlegg 1135668)
Du kan jo sende en mail til Tine og spør :)

Kommer til å gjøre det dersom det ikke dukker opp noen sikre forslag her. Men skulle gjerne sluppet å vente på svar :)

Kitt 11-06-11 13:02

De har jo til og med en egen side om tilsatt sukker!:D
Imponert!

Klara 11-06-11 13:24

Ikke sant? :D

Infoen fra Tine går i hovedsak ut på at hvis man kutter alle andre sukkerkilder, så kan man trygt spise deres produkter med sukker! Godt å vite, altså!

Deanna 11-06-11 15:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1135691)
Ikke sant? :D

Infoen fra Tine går i hovedsak ut på at hvis man kutter alle andre sukkerkilder, så kan man trygt spise deres produkter med sukker! Godt å vite, altså!

Betyr det at hvis man gir ungene lørdagsgodt og frukt og en og annen kjeks bør man kutte ut yoghurten? :noterer:

Regret 11-06-11 15:28

Jeg nekter å kjøpe sånn yoghurt til ungen min fordi den er utrolig søt i forhold til andre yoghurter så jeg tror sukkerinnholdet i disse er skyhøyt. Han jeg er dagmamma for spiser denne så jeg smakte litt på den, og jeg nekter å tro at det er 'så' lite sukker som de påstår.. Men de må jo skrive riktig info, så hvorfor er denne så veldig søt i forhold til andre?

men den slår ikke dolmino eller hva den heter uansett, den er grusom den!

Kitt 11-06-11 15:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1135769)
men den slår ikke dolmino eller hva den heter uansett, den er grusom den!

http://img.thesun.co.uk/multimedia/a...io_409162a.jpgeller

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...xJQzDN82vzhfng

Klara 11-06-11 15:45

Deanna - Tviler på at Tine ville anbefalt det, for da får de jo ikke solgt noen av produktene sine, stakkars :(

Regret - Det største problemet er vel at de blander sammen faktisk sukkerinnhold og tilsatt sukker, som om kroppen kommer til å skille mellom det, liksom. I en Litago Banan er det ca 17 gram sukker, som er omtrent det samme som 8,5 sukkerbiter. Ingen hadde vel gitt barnet sitt en neve sukkerbiter til lunch :eek:

Kitt - :D

Artiklen som satt i gang diskusjonen var denne.

Regret 11-06-11 19:35

hehe! skrev vel feil uansett hva jeg mente, men jeg tenkte selvsagt på yoghurten!

arnakristin 11-06-11 19:47

Hei,
Fant denne i DB i dag:
En av disse får terningkast én (Stor test av yoghurter for barn)

Regret 11-06-11 20:38

wohoo! Den guttungen min bruker er den som kom på 2. plass! :D pappan bruker den på 1. plass, ser ut til at vi har tatt fine valg ja.

Klara 11-06-11 21:50

Men gå inn på innholdet, her, og se på kh-innholdet. Mye sukker selv i "testvinnerne"!

Regret 11-06-11 22:18

At det er sukker i yoghurt er ikke til å unngå, det er en grunn til at yoghurt ikke er lavkarbo kost! Men at man velger den med minst sukker for de som kan spise det er jo selvsagt mye bedre enn å gå for den verste.

Klara 11-06-11 23:02

Folk kan spise akkurat hva de vil for min del, altså. Det jeg egentlig mente, som jeg skjønner kom litt dårlig fram, var at sånne tester er ganske misvisende.

Og yoghurt naturell inneholder 5,6 g pr 100, under halvparten av de med smak ;)

Dolsi 12-06-11 07:27

Yoghurt er i grunnen litt oppskrytt som sunn mat.
All yoghurt inneholder sukker og noen veldig mye.
Yoghurt er iallefall ikke lavkarbomat.
Skal man gi yoghurt til ungene sine så lønner det seg å velge naturell som jo inneholder minst sukker.

Ser at mange voksne tror at de kan velge bort f.eks en brødskive og erstatte den med yogurt når de skal ned i vekt.
Altså de spise f.eks bare en skive brød og ikke to også tar de en yoghurt i steden.
Helt feil, skal man spise en yoghurt, så bør den faktisk være hele måltidet, ikke i tillegg til brødmat. :)

Supera 12-06-11 08:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1135643)
Sitter i en diskusjon på et annet forum ang sukker i Litago barneyoghurt, og fant på sidene til Tine at Litago Banan innholder pr 100 g:
Karbohydrat 13 g
-hvorav: sukkerarter 13 g
-hvorav: laktose mindre enn 0,5 g

Så sier noen at de på en infoside om Tine barneyogurt ser at Litago bare inneholder 6 g tilsatt sukker.
En boks Litago er i følge tine.no 125 gram.

Hvor kommer resten av sukkeret fra?

Fordi folk flest tror at tilsatt sukker er det eneste sukkeret som teller. Melkesukker, fruktsukker og andre sukkerarter teller ikke som sukker må du jo skjønne. :rulleøyne "Ikke tilsatt sukker" er langt fra det samme som GI null. Huff, jeg husker da jeg helt seriøst lagde smoothie av fruktyoghurt, banan, ananas og mango og trodde at jeg var SUNN. Det var jo bare yoghurt og frukt - sååå sunt atte... :rulleøyne Regnet ut på diett.no nå, og det var ca 60g kh i ett stort glass. 70% karbohydrat, 20% fett og 10% proteiner... Huff og huff... Drevon hadde vel applaudert måltidet. :geip:

Klara 12-06-11 09:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1136288)
Yoghurt er i grunnen litt oppskrytt som sunn mat.
All yoghurt inneholder sukker og noen veldig mye.
Yoghurt er iallefall ikke lavkarbomat.
Skal man gi yoghurt til ungene sine så lønner det seg å velge naturell som jo inneholder minst sukker.

Ser at mange voksne tror at de kan velge bort f.eks en brødskive og erstatte den med yogurt når de skal ned i vekt.
Altså de spise f.eks bare en skive brød og ikke to også tar de en yoghurt i steden.
Helt feil, skal man spise en yoghurt, så bør den faktisk være hele måltidet, ikke i tillegg til brødmat. :)

Yoghurt er vel greit på Fedon, er det ikke? Tyrkisk yoghurt er forøvrig bedre enn tine naturell, omtrent dobbelt så mye fett. :smile:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1136291)
Fordi folk flest tror at tilsatt sukker er det eneste sukkeret som teller. Melkesukker, fruktsukker og andre sukkerarter teller ikke som sukker må du jo skjønne. :rulleøyne "Ikke tilsatt sukker" er langt fra det samme som GI null. Huff, jeg husker da jeg helt seriøst lagde smoothie av fruktyoghurt, banan, ananas og mango og trodde at jeg var SUNN. Det var jo bare yoghurt og frukt - sååå sunt atte... :rulleøyne Regnet ut på diett.no nå, og det var ca 60g kh i ett stort glass. 70% karbohydrat, 20% fett og 10% proteiner... Huff og huff... Drevon hadde vel applaudert måltidet. :geip:

Det er sant, har også hatt den tankegangen. "Fruktsukker? Men da er jo bra, da!" :geip: Ojoj, litt av en smoothie! Men vi er jo lært opp til å tenke sånn, desverre!

*

Jeg begynner å føle at Tine driver med villedende markedsføring, når de på ett sted på nettsidene sine gir inntrykk av at barneyoghurtene deres inneholder halvparten av sukkeret som det faktisk gjør. :sint:

nellie 12-06-11 10:03

Yoghurt naturell er vel det som er greit på Fedon. Men aldri bare yoghurt alene vel?

Klara 12-06-11 11:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1136316)
Yoghurt naturell er vel det som er greit på Fedon. Men aldri bare yoghurt alene vel?

Yoghurt naturell med nøtter og evt lav GI-frukt, er det ikke sånn?

Har ikke satt meg veldig inn i Fedon, men synes å ha lest om noe sånt :smile:

nellie 12-06-11 11:31

Har ikke satt meg så veldig inn i sånt jeg heller, for jeg spiser ikke noe særlig av det.
Men yoghurt og frukt sammen høres ikke veldig balansert ut da. Selv med noen nøtter:p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.