![]() |
Er det karbohydrater i kanel?
Da jeg har sittet å pøst på med kanel i Te'en for å dempe søtsug kom jeg plutselig på at det kanskje innholder masse karbohydrater.. HAr letet på næringstabeller uten at det sto noe. er det noen som vet innholdet? Er desperat!
|
Sv: Er det karbohydrater i kanel?
Steike!! 24. mai 2010 – Produsent: Ikke oppgitt, Kalorier: 240.5 Kcal, Protein: 4.0g, Karbohydrat: 80.0g , Fett: 1.2g.
Har jeg ødelagt hele induksjonen nå? :-( |
Du et vel ikkje akkurat kilovis av dette kvar dag...?
|
Sitat:
|
Sørg for å få i deg nok vatn, og nok feitt. Dempar søtsuget.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Tror nok ikke kanel er det som tipper deg nesten uansett hvor mye du får i deg! Klarer nok ikke spise så mye.....:p |
I tillegg er kanel faktisk en god hjelp for å stabilisere blodsukkeret.
Har aldri målt en antydning til økt blodsukker når jeg bruker kanel...... |
10g kanel = 8g karbo
Er vel ikke umulig å få i seg 10g ? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jøss her lærer man nye ting stadig vekk når man kikker gjennom forumet ja :p Kanel som KH-kilde har bare ikke falt meg inn i det hele tatt=)
|
:eek: Karbo i kanel, det ville ikke jeg heller ha trodd. Tok det for gitt at det ikke var karbohydrater i kanel
|
Sitat:
Jepp jeg og! Nå er jeg begynt å bli kjempe skeptisk til alt av smakstilsetninger og krydder. Skulle ønske det var en oversikt et eller annet sted. |
Sitat:
her er det en liten oversikt over noen krydder ihvertfall :) |
det er mye andre matvarer (som inneholder ordet krydder) innimellom der da.. men noen krydder står der :) man kan sikkert søke på hvert enkelt krydder også :)
|
Defleste krydder har karbohydrater så vidt jeg vet...
Pepper 71g per 100 Paprikapulver 55g per 100 Oregano 65g per 100 Basilikum 61g per 100 Karri 58g per 100 Hadde derimot vært fint med en oversikt over de som ikke inneholder så mye kh ;) Salt: 0g per 100g :) |
Sitat:
|
Sitat:
Oj! Så en skal ikke fråtse i krydder heller nei. Er det sånn at dere teller med karboene i krydder når dere regner ut? det har ikke jeg gjort :-S |
Jeg teller ikke karbs lengre men når jeg gjorde det så gjorde jeg det lettvint og tenkte 1g kh per teskje krydder
|
Sitat:
Det var smart. Hvor langt fra "virkeligheten" tror du overslaget ligger på? |
Jeg forstår godt at man er redd for en del tilsettningsstoffer i krydder - og at det er veldig greit å holde seg unna krydder med sukker.
Samtidig synes jeg faktisk at det å begynne å telle karbohydrater og veie krydder virker som en liten avsporing, men jeg vet jo at mange er veldig nøye med telling og veiing. Det jeg mener er at det ikke er mulig å vite akkurat hvor mye karbohydrater man får i seg, med komma. Alle tomater har f.eks. ikke 2,5g kh per 100g. Det er gjennomsnittstall og slik jeg forstår det avhengig av hvor de har vokst, hvilket vanninhold de har, hvilken type det er med mer. Feilmarginen i karbohydratregnestykket i resten av maten tror jeg er større enn krydderet kan bidra med. Nå ønsker jeg at lavkarbo skal være et sunt kosthold, uten masse regler og intens telling. Og tror at det er viktigere å se helheten enn å drive med kommaregning :) Så jeg hadde lyst å prøve å få inn et litt annet perspektiv bare - enn at man skal bli redd for naturlige krydder :) |
Sitat:
Foresten er det ikke bare plantemateriale, men den er tørket også... så alt vannet er jo borte, desto mer karber pr 100 g. Hvete er jo også en tørket og malt plante...:o Men vi får da vanligvis ikke i oss så mange gram krydder at det utgjør noe eller?? Jeg har i allefall ikke regnet det med noe sted... burde jeg?:confused: |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:01. |