![]() |
Karbohydrater i avocado - næringstabell vs atkins
Hei.
Har hele tiden gått utifra atkins sin KH tabell hvor det står at en liten 1/2 avokado inneholder 1,8 kh mens næringstabellen på nettet sier 0,5g per 100g. Får ikke det til å stemme |
Sv: Karbohydrater i avocado - næringstabell vs atkins
Det finnes 2 typer avocado!
Sitat:
|
Nei og nei! Hadde håpet det bare var 0,5 jeg :(
|
når jeg sjekket innholdet på avocadoen jeg hadde kjøpt i dag så sto det faktis 0,5g per hundre. Det var en sånn hass avocado.. Blir forvirret av dette jeg.
|
Avokado indeholder langt flere kulhydrater, dvs. omkring 11g pr 100g, protein ca. 1,8 og fedt ca. 11-12g, men ofte spiser man jo ikke så meget at det bliver et problem....medmindre man lever på meget lavcarb....
|
Sitat:
Så du ikke innlegget lenger oppe her? Avocado inneholder langt fra så mye karber og er helt trygt å spise en av innimellom selv på ketolyse! |
Bama.no oppgir også 0.5g/100g. Men spørs om de da regner vekten på hele avokadoen, stein, skall og alt.
|
De skal regne av spiselig del! :)
|
Sitat:
|
Sitat:
PÅ selve avocadoen jeg kjøper står det faktis 0,5 kh.. Er det ikke det som står på matvaren som vanligvis er det nærmeste? |
Hm.... man lærer så lenge man lever. Jeg var faktisk ikke klar over at det fantes 2 typer avocado. Men når jeg ser på de to bildene, så er det nok den med den bruneste blanke stenen jeg bruker, kjente den mest igjen. Var iallefall den jeg hadde til frokost imorges. Måtte sjekke med den siste halve som ligge i kjøleskapet:D Takker for info:D
|
Tror jeg fortsetter å regne 0,5g kh/100g jeg. For avocado er godt, og jeg vil spise MASSE av det. Og er det egentlig høyere, så velger jeg å la med lure - med god samvittighet. XD
|
Den med mest karber er så klart best, er ikke det typisk :D
|
Aldri smak nass-avocado jeg. Er den virkelig bedre enn hass?
|
Sitat:
|
Nass er best, den er sånn oljete deilig uten å bli blaut :D
|
Sitat:
|
Det er kanskje like greit at vi aldri har prøvd den Nass avocadoen :-p haha
|
Det er nå ikke så mye kh i noen av avocadoene da ettersom Nille her oppgir kh-innhold i en standard størrelse avocado. Nå vet ikke jeg helt hva hun mener med standard størrelse, men de jeg har hatt ligger på mellom 150-200 gram bare for kjøttet og da vil det jo være noe mindre kh per 100 g.
|
Jeg blir ikke helt klok på dette jeg, kan man eller bør man ikke spise avocado? Har sett på det som en sikker vinner!:p
|
Spis avocado med god samvittighet!:D
Bare ikke en hel hver eneste dag!;) |
Sitat:
|
kom ttil å tenke på en ting. I norge er jo fiberinnholdet allerede trekt fra. Det er det jo ikke i america.. Kan dette være forklaringen til karbohydrat-forskjells-mysteriet? Mulig jeg virker heeelt teit nå, men bare en tanke :-)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27. |