![]() |
Avokado, hvordan tilberede og servere den
Idag prøvde jeg avokado for første gang. Det smakte ikke spesielt godt.
Noen tips om hvordan man skal tilberede dette sånn at det er spiselig? |
Sv: Avokado, hvordan tilberede og servere den.
Var den passe moden da? For lite moden avocado er ikke godt :nei:
Her er en tråd om emnet, med linker til andre tråder om det samme: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43049 |
Mos den med salt, pepper, chili, hvitløk, litt sitronsaft osv..
|
Guacamole:
2 avokado 1 ss hakket rødløk 1 ss hakket paprika saft fra 1/2 lime en blanding av majones og creme fraishe chilikrydder salt og pepper Mos og bland!:) |
Hei.
Finner også en god del forslag i grønnsaks-samletråden: Grønnsaksretter og -tilbehør til middag |
Avocado kan spises fra den begynner å bli bittelitt my til den en nesten ssom grøt inni.... så lenge den ikke har blitt brun :)
Jo mer moden den er desto mer nøtter smaker det av den og jo mindre bitter er den. Jeg liker den best litt fast, men om du skal mose den så kjøp en som er godt moden. Avocado med grønnt skall er vanligvis altfor faste til å moses, men kan være passe myke til å skjære i terninger i salat fx. Jeg bruker avocado til: Guaquamole (er det sånn det skrives tro???) som tilbehør til taco eller som dip: 2 godt modne avocado 1/2 sitron eller lime 1/2 boks seterrømme 3-4 store fedder hvitløk salt pepper 1/4 ts koriander evt bittelitt sterk chilli Bland alt i hurtigmikser og du har verdens beste dip :D Skåret i terninger i salatblanding Som den er, delt i to med kaviar i hullet etter kjernen. gjere sammen med reker også:sikle: Men avocado er noe man må like smaken på... liker du fx ikke nøtter kan det godt hende du ikke liker avocado også :o |
Sv: Avokado, hvordan tilberede og servere den
Veldig god å grille:)
|
Tusen takk for gode tips. Jeg har lest alle trådene og nå er jeg klar for å prøve litt forskjellig:)
Jeg tror den vi spiste i dag var moden. Må øve meg på å dele den tror jeg for det fikk jeg ikke helt til. |
Skjær i den til du når steinen. Kast steinen og bruk skje for å ta ut fruktkjøttet fra skallet. Jeg bruker slike skje-biter i salat med salt på. Det pluss dijon sennep funker som dressing for meg. Litt sitronsaft kan tilsettes ( mat for å senke GI (Fedon-råd). Kan man ikke skjære i den med skje er den ike helt moden ennå. Er den brun eller svartaktig inni er den harsk og må ikke spises.
|
Sitat:
Avocado- instruksjonssnutt! |
Min favoritt er avocado, reker, majo, litt sitron/lime (event dråper på flaske) samt dill, rør sammen og gaffle innpå! :sikle:
Event avocado med litt rekesalat eller Skagensalat :D |
Nannah-knekkebrød med smør, et par skiver moden men fortsatt litt fast avocado, litt salt og pepper oppå...
NAM! Jeg må bake knekkebrød, gitt. Bare vente til en regnværsdag, for den sola vi har i år er hellig! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58. |